Siste reis for Tu-154M hos Aeroflot

DCHalvorsen

ScanFlyer Silver
Medlem
I følge den russiske siden aviaport.ru avsluttet Tu-154M sin tjeneste hos Aeroflot 31. desember 2009 i en flight fra Jekaterinburg til Moskva, og en stor epoke i flyselskapets historie var med det over.

Typen brukes fremdeles hos en rekke andre russiske selskaper. Flest maskiner har Rossiya med 11 og UTair med 18.

Det er leveranser av A320 til Aeroflot som nå har gjort Tu-154M overflødig.

http://www.aviaport.ru/digest/2010/01/15/188603.html

TU-154 var en særs vakker og elegant stålklump, og den ble ENDA vakrere når den fikk de nye fargene.....

Den blir savnet!

:devot:

Bare for å mimre litt... ;)

RA-85663Aeroflot.jpg

RA-85765Aeroflot.jpg

RA-85665Aeroflot.jpg

Meget synd at denne varke maskinen blir færre og færre av. Jeg elsker lyden når en slik tar av.. :)

Aeroflot har ikke mange russiske fly igjen nå. De har 6 stk Il-96 som brukes svært lite, og for det meste på chartertrafikk. Men de har vel noen bestillinger hos Sukhoi.

Kjedelig, Tu154 har vært et fint innslag og en avkobling fra alle A320 og 737.
Har lagt merke til at også mange mindre russiske selskaper faser ut 154 til fordel for både 737 classic og NG... :(

Trist.....

men eg er meget stolt å ha opplevd å være passasjer i en Tu154M hos S7 Siberia på vei til Novosibirsk. :)

Vakker og vakker Fru Blom.
Tidlig på 90`tallet snakket jeg med en høytstående i det Ukrainske lufforsvaret som sa at TU 154 var et helvete å fly, samtidig som jeg et par uker etterpå var i St. Petersburg hvor de nok en gang hadde ryddet flyplassområdet for ennå et havari.

Så jeg sier bare, spotteres uvitenhet til luftfart er et paradoks.

:)

...som sa at TU 154 var et helvete å fly...

Forsåvidt ikke "vakker", men noe så inn i helsike råsexy! B-727 på steroider x 1000.
ALLE gamle fly var helvetes vanskelige å manøvrere, så den var neppe spesiell der.

Setningen "spotteres uvitenhet til luftfart er et paradoks" var interessant.
Ettersom alle har individuelle tolkninger av ord og begreper, skulle jeg gjerne hatt en nærmere forklaring på hva du mente å si? Sånn oversatt til dagligtale, liksom.

Hvis du mente at det er et paradoks at spottere ikke er flykyndige, så er jeg med. :up:

Tidlig på 90`tallet snakket jeg med en høytstående i det Ukrainske lufforsvaret som sa at TU 154 var et helvete å fly, samtidig som jeg et par uker etterpå var i St. Petersburg hvor de nok en gang hadde ryddet flyplassområdet for ennå et havari.

Hadde gleden av å fly med Tu-154 med både Aeroflot og Balkan (var det det de het?) på 80-tallet. Glemmer aldri da vi tok av fra Varna i Bulgaria. På vei oppover ble det bare helt stille i de 3 store bak. Stjerten sank og så kom det et brøl og den raste rett oppover - charterturistene ble veldig stille akkurat da. Ellers var det tresete på toalettet og trådhyller i taket.

Last edited:
..samtidig som jeg et par uker etterpå var i St. Petersburg hvor de nok en gang hadde ryddet flyplassområdet for ennå et havari.

Et godt vedlikeholdt TU-154 er et like sikkert fly som noe annet.

Dette vil du få for alle flytyper (biler og for den del). At én ukrainer ikke liker en flytype regner jeg ikke som signifikant rent statistisk sett. Ingen Tushka-flyger jeg har snakket med har mislikt flyet. De har snarere priset det langt opp i skyene. Men en ting har du rett i, paradokset du påpeker er interessant.

Noen bilder fra "the business end of a Tushka"

Tu-154-1.jpg

Tu-154-2.jpg

Tu-154-3.jpg

Har hatt "gleden" av å være passasjer på Tupoleven en rekke ganger til/fra Moskva, ettersom min kone er opprinnelig russisk, og etter at SU byttet til Airbus, har den 2,5 time lange turen blitt langt mer komfortabel.
Men jeg forstår selvfølgelig nostalgien her, men Tupolev 154 er på vei til å bli historie akkurat som B 727. Men jeg syntes det er synd at Tupolev ikke har fått SU til å kjøpe T 204.

Last edited:
Ja, en "vakker" maskin er det vertfall. Reiste Osl-Moskva Moskva-St.Perersburg-Osl med TU-154. Dette var i 2000. En uforglemmelig opplevelse:D Savner å se den på innflyvningen...

hmm komforten i flyet e ile enn airbus ??? hvordan dårlig er Tu154 ?? eg selv opplevde komforten som greit.. seten va kanskje litt slitt, men.... ja.. ønsker litt detalj forklaring her.. :)

hmm komforten i flyet e ile enn airbus ??? hvordan dårlig er Tu154 ?? eg selv opplevde komforten som greit.. seten va kanskje litt slitt, men.... ja.. ønsker litt detalj forklaring her.. :)

TU 154 er vesentlig trangere enn A 320, mindre pitch, jeg kaller det charter trangt. Og støymessig selvfølgelig, selvom jeg liker lyden av TU 154, er det behageligere å sitte i kabinen på en A 320. Men jeg har vært så heldig å bli oppgradert til business ved noen anledninger, og der er det ikke mye som slår SU på en såpass kort flytur: valg mellom to varmretter, brede deilige skinnseter (både på TU 154 og A 320), og fri drikke.:up::drink

Last edited:
Hvordan et selskap velger å konfigurere interiøret på en flytype har ingenting med flytypen som sådan å gjøre. En VIP-konfigurert Тушка er nok minst like bra som et tilsvarende vestlig produkt.

Det er forresten tullete å sammenligne et design fra 1960-tallet med et fra 1980-tallet. Det blir som å sammenligne en Ford Anglia med en Audi A4.

Back