• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Siste flight med KLM 763ER i helgen

LN-KGL

ScanFlyer Mile High Club
KGL_0055.jpg


Da har KLM kommet så langt i sin utskiftning av langdistanseflåten at 763ene blir tatt ut av tjeneste, og siste flight blir til IAD (Washington Dulles) førstkommende lørdag (3. mars). Det vil bli eksemplaret på bildet ovenfor som tar turen (PH-PZK - Zeeland Bridge), og etter planen skal dette flyet gå til Air Astana i april.

Da vil KLMs langdistanseflåte ha en mindre flytype fra søndag, og vil bestå av A330-200, MD11, B777-200ER og 747-400 (+ 747-400ERF for cargovirksomheten). I løpet av de nærmeste ukene vil KLM motta sin 9. A332 og 15. B772ER - og det er de to siste leveransene dette året. Den første av de fire bestilte B773ER kommer neste år og det ryktes at KLM er så fornøyd med A332ene at det trolig kommer suppleringsbestilling av disse. Resultatet av dette er vel trolig en full utfasing av deres MD11er, og B773ERene vil vel også gjøre et innhogg i deres 744er?
 
Dette kan vel også bety at det settes fortgang i utskiftingen av MD-11? De skulle jo fly frem til 2010 eller der omkring AFAIR. Har 763'ene deres funnet noe nytt hjem forresten?
 
Det er bra :up: Jeg har hatt nok turer i 767 over Atlanteren. Det mest behagelige flyet synes jeg er KLM A330 som jeg har prøvd New York - Amsterdam.
 
MD11 skal gå til 2015 i følge KLM selv. Derfor har de nå fått helt nye seter og nytt interiør ombord.:D A330-200 har direkte erstattet B767-300 ER. Ytterligere anskaffelse av longhaulmaskiner skal brukes til ekspansjon.
 
Jeg tviler også på at MD11 forsvinner med det første. KLM virker ganske fornøyd med maskineriet, og har mange år forran seg enda.
 
Mener å huske at alle 767 maskinene til KLM hadde navn etter broer. Sågar var det en med navn etter en norsk bro: Karmsund Bridge.

Noen som vet hvor denne maskinen er nå?

BF:cool2
 
Originally posted by Bizflyer

Går den som ren biz jet maskin for Privatair?

BF:cool2

Ja, men ikke i rute trafikk. Den brukes/skal brukes som private charter men jeg husker ikke hvor mange seter de har putett i den. Privatair har også en 757 som brukes til det samme. Privatair sine "charter" maskiner er hvite og blå, mens de som brukes i rutetrafikk er hvite og rød. Privatair har også en bestilling på 787
 
MD'ene til KLM har nettopp gjennomgått omfattende oppgraderinger av kabinen, så de blir nok å se i luften i overskuelig fremtid.
 
A propos Karmsund Bru. Det var ganske overraskende å komme på flyplassen i Entebbe, Uganda i fjor høst og se at flyet som kom for å ta oss nordover het Karmsund Bridge (jeg lurer meg på om ikke navnet til og med stod på norsk på den ene siden av maskinen). Men hvorfor i all verden valgte de å kalle opp flyet sitt etter den brua? Den er da tross alt ikke så veldig spesiell, og heller ikke så veldig kjent (en sammenheng der kanskje? :) ) Fra AMS til EBB fløy vi med Tower Bridge, og det syntes jeg var en litt mer meningsfullt navn etter en velkjent og vakker bru.
 
Karmsund_bru.jpg


espenlok, nå må du skjerpe deg, Karmsund Bru er spesiell!

Den over 50 år gamle brua er den eneste forbindelsen Karmøy har med fastlandet, og siden det var en tidligere nabo (Elias Sandvig) som var foregangsmann for at den ble bygget og åpnet i 1955.

Denne boka kan anbefales
6217.jpg


PS Og hadde det ikke vært Karmsundet, så hadde ikke Norge het Norge - Norge er en avledning av det norrøne navnet for Karmsundet - Norvegr - og rett sør for brua på Avaldsnes lå kongsesetet til Harald Hårfagre (mer her)
 
Selv med mine 35 turer med KLM siste 5-6 år, blei det aldri slik at det blei en tur med B767ane deira... :(
 
Joda, jeg regnet vel med at det ville komme noen reaksjoner på den meldinga. Brua er for så vidt fin den, og helt klart viktig for Karmøy. Jeg har kjørt også over den noen ganger før Rennfast kom. Men den er jo allikevel ikke veldig spesiell og internasjonalt kjent på samme måte som Tower Bridge, Bosporus Bridge og Golden Gate Bridge som var andre flynavn på 767'ene til KLM.

Uansett, det var absolutt morsomt og litt overraskende å få fly med et fly med et norsk navn.
 
Originally posted by espenlok
Men den er jo allikevel ikke veldig spesiell og internasjonalt kjent på samme måte som Tower Bridge, Bosporus Bridge og Golden Gate Bridge som var andre flynavn på 767'ene til KLM.

Har du noe belegg for den påstanden? Norske bruer er veldig kjente i ingeniørmiljøer verden over.

En annen sak er at flyet KGL tok bildet av er oppkalt etter en annen bru - Zeeland brug som kanskje ikke er så kjent i Trøndelag.
 
Mener å huske at KLM navnga flyet etter en norsk bro grunnet samarbeidet med Braathens (SAFE).
 
Var ikke meningen å såre noen her. Jeg er faktisk vokst opp i Rogaland, riktignok i en litt annen del, så jeg har faktisk både sett brua og kjørt over den. Jeg har ingen belegg for min påstand bortsett fra at jeg personlig tror at det ikke er altfor mange turister som reiser til Karmøy for å se på Karmsund bru :)

For en bygningsingeniør kan det godt tenkes at det er en veldig spesiell og flott bru.

Uansett, hovedpoenget mitt var fortsatt at det var veldig morsomt å treffe et fly med et norsk navn langt nede i Afrika.
 
Originally posted by LN-KOG Har du noe belegg for den påstanden? Norske bruer er veldig kjente i ingeniørmiljøer verden over..

Atlanterhavsveien er pen! Ellers husker jeg en Japansk turist som kommenterte at broene i Norge var forferdelig kjedelige. De får det nok like bra til i andre land også, som f.eks Japan/Nippon.

Skal vi ha en egen broforum her på Scanair? :D
 
Back
Top