• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Siste 747-200 på amerikansk register pensjoneres nå

Re: Siste 747-200 på amerikansk register pensjoneres nå

Men det er vel noen på militært register.... Jeg kommer i alle fall på 2 som er blå øverst.
 
Re: Siste 747-200 på amerikansk register pensjoneres nå

De militære er litt .. annerledes. ;)

Mer her, fra USA Today

https://www.usatoday.com/story/trav...ing-747-200s-flies-into-retirement/100736118/

SEATTLE -- A Kalitta Air Boeing 747-200 delivers a soft puff of white smoke as the jet completes its second-to-last landing ever Thursday at Seattle-Tacoma International Airport. On Friday, the jet and its crew will shuttle the airplane back to Kalitta Air’s home base in Michigan, where the airplane will be retired for good by the cargo carrier.

In a time when the iconic jetliner has been disappearing from fleets across the globe at an astounding rate, another 747 biting the dust may not seem particularly remarkable. Yet this particular airplane stands out among the crowd: It’s one of the last airworthy 747-200s.

“I tell ya, this is a nice airplane. It’s old-school,” Capt. Scott Jaykl says during a post-landing interview aboard the aircraft.
 
Re: Siste 747-200 på amerikansk register pensjoneres nå

Great jet.
Got a few years on it:
The -100 and -200 er nesten like.
5-6% forskjell på avgangsvekt. Litt forskjellige drivstoff systemer:
Tok muntlig med FAA og måtte pugge begge systemene. Som å pugge salmevers som var en side lang og litt forskjellig.
Dog min favoritt flytype.
Jobbet på de 15 år. Som å være gift må vite.
 
Re: Siste 747-200 på amerikansk register pensjoneres nå

Great jet.
Got a few years on it:
The -100 and -200 er nesten like.
5-6% forskjell på avgangsvekt. Litt forskjellige drivstoff systemer:
Tok muntlig med FAA og måtte pugge begge systemene. Som å pugge salmevers som var en side lang og litt forskjellig.
Dog min favoritt flytype.
Jobbet på de 15 år. Som å være gift må vite.

Hvor gikk grensen mellom kunnskapsnivået til maskinisten og flygerne? :)
 
Re: Siste 747-200 på amerikansk register pensjoneres nå

Glad jeg fikk fløyet med NWA sin 747-200 AMS-MSP i 1998.

Men snart er heldigvis Baltica på vingene med 742
 
Re: Siste 747-200 på amerikansk register pensjoneres nå

Hvor gikk grensen mellom kunnskapsnivået til maskinisten og flygerne? :)

Må gjennom stort sett samme kurser og prøver. Forskjell på opplæringen begynner i simulator. Mange av maskinistene som hadde bakgrunn som mekanikere og kjente derfor flyet veldig godt. De kunne også fikse hvis man fikk snag underveis. Vi hadde kassevis med reservedeler ombord, i tillegg til 3 reservehjul.
Mye vekt å frakte rundt men vi dro ofte til Uland og flyplasser ute i ødemarken hvor det ikke var mye hjelp å få.
 
Re: Siste 747-200 på amerikansk register pensjoneres nå

En svært underholdende tripreport fra siste reis ....

https://airwaysmag.com/avgeek/exclusive-onboard-last-u-s-operated-boeing-747-200-soars-retirement/


Ser også at jeg selv har fått denne på brikka tidligere... :)

004550.jpg
 
Re: Siste 747-200 på amerikansk register pensjoneres nå

Det må være det man kaller en "gammel traver".....
 
Re: Siste 747-200 på amerikansk register pensjoneres nå

747'en ble bygd i '87. Boeing 757-212 N752AT, som jeg fotograferte rett før den ble pensjonert i fjor, ble bygd i 1984. ;)

a04.jpg
 
Re: Siste 747-200 på amerikansk register pensjoneres nå

747'en ble bygd i '87. Boeing 757-212 N752AT, som jeg fotograferte rett før den ble pensjonert i fjor, ble bygd i 1984. ;)



Fin den også.
Har et par tusen timer på 757-200.
Helt forskjellig, liten sportsbil i forhold til 747-200.
Mye automatikk selvfølgelig, men likevel ikke stort enklere kurs på 757.
Svettet godt både på teknisk kurs og i simulator på 757/767.
747-200 var enklere men mere å holde styr på, derfor hadde man en flymaskinist. (Flight Engineer)
Ikke tvil om hvilket fly jeg ville valgt hvis jeg hadde valget.:rolleyes:
 
Re: Siste 747-200 på amerikansk register pensjoneres nå

Og da er N793CK solgt til Utlandet. Ny reg 4L-GEL - ny operatør The Cargo Airlines (TZS) i Georgia. Bilde fra Kalitta. Skal ferjes over i dag.

19149396_1309204009128410_7457895296557148450_n.jpg
 
Re: Siste 747-200 på amerikansk register pensjoneres nå

Og da er N793CK solgt til Utlandet. Ny reg 4L-GEL - ny operatør The Cargo Airlines (TZS) i Georgia. Bilde fra Kalitta. Skal ferjes over i dag.[/IMG]

Den omlakkeringa der kan ikke ha kosta mye...
 
Re: Siste 747-200 på amerikansk register pensjoneres nå

Og da er N793CK solgt til Utlandet. Ny reg 4L-GEL - ny operatør The Cargo Airlines (TZS) i Georgia. Bilde fra Kalitta. Skal ferjes over i dag.

19149396_1309204009128410_7457895296557148450_n.jpg

Denne lever forsatt og flyr for Aerostan ut fra Bishek i Kyrgyzstan.

Og nå har den fått selskap av en maskin til, denne en -200 som ble levert til Northwest som passasjermaskin i 1984, men som senere er bygget om til frakter

Boeing 747 -251B(SCD) 23111 594 EX-47002 Aerostan first in svc 27-28jan21 FRU-MFM-FRU ex 4L-GEM
 
Re: Siste 747-200 på amerikansk register pensjoneres nå

4L-GEL er støtt og stadig i Frankfurt, har jeg sett av FR24.
 
Re: Siste 747-200 på amerikansk register pensjoneres nå

Denne lever forsatt og flyr for Aerostan ut fra Bishek i Kyrgyzstan.

Og nå har den fått selskap av en maskin til, denne en -200 som ble levert til Northwest som passasjermaskin i 1984, men som senere er bygget om til frakter

Og 4L-GEM er blitt til EX-47002

Boeing 747 -251B(SCD) 23111 594 EX-47002 Aerostan first in svc 27-28jan21 FRU-MFM-FRU ex 4L-GEM
 
Re: Siste 747-200 på amerikansk register pensjoneres nå

Nå er dette riktignok en maskin opprinnelig levert Alitalia som frakter for 40 år siden, men nok en gammel 747-200 frakter med forbindelse til Air Georigia (4L-GNL), som har tatt turen via FRU/Bishek. Men som Skyliner hevder skal til det Moldovske ukjente selskapet Oscar Jet eller Terra Avia, litt avhengig av hvilken kilde man bruker. ER-BAK er i det minste et Moldovisk registreringsnummer.

Litt usikker på på om alle dealene her hadde blir godkjent under vestlige lover og regler? :stir:

Boeing 747 -243F(SCD) 22545 545 ER-BAR Terra Avia posn 05feb21 CGK-FRU ex 4L-GNL
 
Back
Top