Sirkus Servisair

rampen

ScanFlyer Silver
Etter en nedgangstid ser det ut som at Sirkus Servisair trenger flere medarbeidere. På sidene til NAV søker Adecco på vegne av kunde Servisair etter flere stuere. Servisair har tydeligvis glemt at de "sparket" 150 stuere/personell fra 1 oktober 2006, som har fortrinnsrett til ny stilling hvis behovet for nytt personell er til stede. Her har ledelsen i Sirkus Servisair tydeligvis på nytt bevist hvor dyktige de er i jobben sin. Ikke en av de som måtte gå har fått tilbud om ny stilling i selskapet, og at de nå bruker et bemanningselskap til å skaffe nytt personell er et spark bak for de som sto på når det trengtes mest i fjor og måtte gå. Her bør fagforeningene sørge for at de som enda måtte være ledig får tilbake jobbene.

så vidt jeg vet så er selskapet forpliktet til å først forhøre seg med de ansatte som er sagt opp før de kan ansette nye. De kan vel ikke ansette fritt på ett år om jeg husker riktig.

Dette må da være et meget klar lovbrytt. Håper noen tar tak i det.

Hilsen,
Laurenz

Fortrinnsretten gjelder kun hvis du har vært ansatt i minimum 1 år og gjelder som dere sikkert vet i bare 1 år. De som måtte slutte i oktober har vel ikke signert på noen som sier at de fraskriver seg fortrinssretten da?
Vi som tok sluttpakke i BU signerte på at vi fraskrev oss retten til å være med på rettsaken.

S

Originally posted by spitfire

Fortrinnsretten gjelder kun hvis du har vært ansatt i minimum 1 år og gjelder som dere sikkert vet i bare 1 år. De som måtte slutte i oktober har vel ikke signert på noen som sier at de fraskriver seg fortrinssretten da?
Vi som tok sluttpakke i BU signerte på at vi fraskrev oss retten til å være med på rettsaken.

S

Stemmer at man må ha vært ansatt i ett år for å ha fortrinnsrett til ny stilling. Var selv ansatt i selskapet i lang tid, og i den oppsigelse jeg fikk står det klart at jeg har fortrinnsrett til ny stilling hvis det var aktuelt å ansette nye folk. Og jeg var Fast ansatt i selskapet, og vet det er flere med meg som aldri har hørt noe fra selskapet etter vi måtte slutte.

Sitter sammen med en tidligere kollega her og diskuterer dette temaet her, det har da blitt ansatt flere folk som ble oppsagt de siste dagene, og jeg tviler på at de går utenom reglementet. Dessuten skjønner jeg ikke at folk vil ha tilbake denne jobben, for alle snakket om hvor dritt Servisair var osv. Jeg kunne ikke tenkt meg jobben tilbake. Men det går utvilsomt mot lysere tider for servisair sies det.

Arbeidsmiljøloven §14-2 (1): Arbeidstaker som er sagt opp på grunn av virksomhetens forhold har fortrinnsrett til ny ansettelse i samme virksomhet, med mindre det gjelder en stilling arbeidstakeren ikke er kvalifisert for.

§14-2 (4); Fortrinnsretten gjelder fra oppsigelsestidspunktet og i ett år fra oppsigelsesfristens utløp.

Hvor lenge skal det egentlig være et tema hvor dårlige servisair er? RAMPEN: du sier det selv, du er ikke ansatt i det selskapet lenger og etter holdningen din å tyde er det like greit. SA har fått helt ny ledelse.. ingen av de gamle som du kanskje kjenner til er i selskapet lenger. De har fått inn konsulenter fra SA sentralt, som har snudd hele selskapet fra et "dødsdømt" til et med fremtid....

I løpet av denne sommer sesongen kommer mye til å skje.

Å hva angår topicen her, så har det kommet tilbake et 20 tall av de gamle ansatte som fikk oppsigelse for et halvt år siden. Så at de spiller utenom lov-verket kan jeg avskrive med en gang!

All ledelse, mellom-ledere er omstrukturert. Noen er helt fjernet...Direktør stolen er erstattet med ny person...

Det eneste Servisair trenger å bli kvitt nå er de sure grinebiterene som forsurer hele selskapet, da tenker jeg på de som har vært der lengst, alt er visst negativt hos dem, jeg skjønner ikke at de en gang klarer å leve, de er da ikke tvunget å jobbe i SA. Etter det jeg har hørt så blir det veldig bra i Servisair nå.

Originally posted by Vaskeball

Det eneste Servisair trenger å bli kvitt nå er de sure grinebiterene som forsurer hele selskapet, da tenker jeg på de som har vært der lengst, alt er visst negativt hos dem, jeg skjønner ikke at de en gang klarer å leve, de er da ikke tvunget å jobbe i SA. Etter det jeg har hørt så blir det veldig bra i Servisair nå.

Der er, og har vært en gruppe personer som har jobbet der lengst som gjør minst, og har sine klare meninger om alt innen det firmaet. Som bevist har skaffet seg fordeler ved at de har jobbet der lengst, kjenner alle og skaffer seg store fordeler ved dette. At ledelsen har blitt byttet ut, er vel og bra! Nå er det vel fortsatt slik at SA skal tjene penger og sende disse ut av landet til sine mektige eiere fortsatt, og at firmaet vil gå nye veier for å skaffe inntekter er også vel og bra. Det siste jeg har hørt er at de skal bli en totalleverandør av tjenester, dette medfører bl.a deiceingtjenester og tekniske tjenester de ikke har utført tidligere. SA brukte 8 mnd i 2006 for å skaffe utstyr som 2 brukte baggasjebånd, og 4 trekkere som var brukte. Og med de nye tjenestene de ønsker å starte med må de på nytt ut på markedet å skaffe utstyr, noe som neppe er lett. Og det er heller ikke lett å få nye kunder, noe selskapet har erfart de siste årene. Det har vært en dyr erfaring for SA og bli store, og det kan koste mer enn selskapet tåler å prøve å bygge seg opp igjen.

Originally posted by rampen

Det siste jeg har hørt er at de skal bli en totalleverandør av tjenester, dette medfører bl.a deiceingtjenester og tekniske tjenester de ikke har utført tidligere. SA brukte 8 mnd i 2006 for å skaffe utstyr som 2 brukte baggasjebånd, og 4 trekkere som var brukte. Og med de nye tjenestene de ønsker å starte med må de på nytt ut på markedet å skaffe utstyr, noe som neppe er lett.

De-icingbiler er jo i tillegg en million-investering, både brukt som nytt (pr. kjøretøy vel og merke!)....

Ny ledelse? Det var ukjent for meg. I så fall har SA en sjanse til å komme seg på beina igjen! Lykke til!

Hilsen,
Laurenz

Der er, og har vært en gruppe personer som har jobbet der lengst som gjør minst, og har sine klare meninger om alt innen det firmaet. Som bevist har skaffet seg fordeler ved at de har jobbet der lengst, kjenner alle og skaffer seg store fordeler ved dette.

Det er veldig rart at de gidder å jobbe der. Men det hersker mye misunnelse der, for noen har klatret i gradene på urettmessig vis. Langtidsykmeldt kvalifiserer ikke til lederstilling, være for syk til å stue bag kvalifiserer ikke til lederstilling eller kontorstillinger, men her har det tydligvis sklidd litt ut.

Back