Dette er en idé som jeg så i en Hvem-Hva-Hvor bok fra -60 tallet en gang. Med dosering og en form for lys/instrumentering som skulle følge med rundt banen på en form for skinnesystem. Husker ikke riktig hvilken årgang, hvis noen har disse bøkene liggende kan de kanskje finne den. Mulig det ligger noe på nettet også.
Konseptet kan kanskje la seg teoretisk gjennomføre, men det byr jo unektelig på en del praktiske problemer mht. inn- og utflygingsmønstre, hvor plasserer man terminal, hangarer osv? Inne i sirkelen blir det fort fullt, og for å komme utenfor må man krysse en dosert sving. Dessuten vil jo bygninger på utsiden alltid komme i veien ved en eller annen vindretning. Hinderfrie områder og hinderflater vil bli enorme eller rett og slett ikke kunne la seg gjennomføre andre steder enn i Nord-Tyskland, Nederland og Baltikum.
Selv om man har vinden rett i nesa på innflyging og finale vil man jo få sidevind under utrullingen etter landing. Tilsvarende med take-off selv om man ganske nøyaktig kan beregne hvor lang rullebanelengde man vil behøve før rotasjon og avgang. Vil tro det også krever sitt å rotere og ta av fra en dosert bane som i tillegg også svinger.