Sirkelrund rullebane

TLS at OSL

Flyer
Medlem
Jeg var inne på airliners.net, og fant en tråd om sirkelrunde(!) rullebaner. Han som startet tråden viste til en link fra BBC, og i videoen ble det bl.a. hevdet at en flyplass kun trengte én rullebane hvis den var sirkelrund!
Se denne:

http://www.bbc.com/news/magazine-39284294

Lar det seg gjøre??? Uansett er tanken interessant!
 
Noen tanker som slår meg:
-Uhensiktsmessig å være avhengig av å ligge i konstant turn på dager med dårlig braking action.
-Engine failure på takeoff/landing, med bank inn mot "dead" engine. VmcAir?
-Engine failure på takeoff med motor inn mot senter som feiler - enda mer moment av banen
-Innflyvningslys rundt hele banen? Avhengig av autoland på dårlige dager?
-Hvordan kan dette slå f.eks to baner hvor du har to fly som lander med headwind samtidig?
 
Last edited:
Noen tanker som slår meg:
-Uhensiktsmessig å være avhengig av å ligge i konstant turn på dager med dårlig braking action.
-Engine failure på takeoff/landing, med bank inn mot "dead" engine. VmcAir?
-Engine failure på takeoff med motor inn mot senter som feiler - enda mer moment av banen
-Innflyvningslys rundt hele banen? Avhengig av autoland på dårlige dager?
-Hvordan kan dette slå f.eks to baner hvor du har to fly som lander med headwind samtidig?

Til det siste punktet ditt: I flg. videoen kan inntil 3 fly ta av og lande samtidig på en sirkelrund rullebane....

Personlig synes jeg det er en artig tanke, men jeg tror det vil ta maaange år før det blir en realitet (hvis det i det hele tatt blir en realitet).
 
Dette er ikke interessant, det er noe av det dummeste jeg har sett på en god stund. Kan evt. postes igjen 1.april...
 
Dette er en idé som jeg så i en Hvem-Hva-Hvor bok fra -60 tallet en gang. Med dosering og en form for lys/instrumentering som skulle følge med rundt banen på en form for skinnesystem. Husker ikke riktig hvilken årgang, hvis noen har disse bøkene liggende kan de kanskje finne den. Mulig det ligger noe på nettet også.

Konseptet kan kanskje la seg teoretisk gjennomføre, men det byr jo unektelig på en del praktiske problemer mht. inn- og utflygingsmønstre, hvor plasserer man terminal, hangarer osv? Inne i sirkelen blir det fort fullt, og for å komme utenfor må man krysse en dosert sving. Dessuten vil jo bygninger på utsiden alltid komme i veien ved en eller annen vindretning. Hinderfrie områder og hinderflater vil bli enorme eller rett og slett ikke kunne la seg gjennomføre andre steder enn i Nord-Tyskland, Nederland og Baltikum.

Selv om man har vinden rett i nesa på innflyging og finale vil man jo få sidevind under utrullingen etter landing. Tilsvarende med take-off selv om man ganske nøyaktig kan beregne hvor lang rullebanelengde man vil behøve før rotasjon og avgang. Vil tro det også krever sitt å rotere og ta av fra en dosert bane som i tillegg også svinger.
 
Det er ikke sagt at terrenget eller bygningene rundt er lavere ..? Burde kunne være potensiale for mange fine plasser på innsiden og. Husk at dette er enorme områder ..
 
Dette må jo være utrolig vanskelig å gjennomføre for flygeledere og piloter?

Tenker da på at det er relativt faste mønster for innflyvning og takeoff. Dette må jo bli det ultimate kaos?
 
Dette må jo være utrolig vanskelig å gjennomføre for flygeledere og piloter?

Tenker da på at det er relativt faste mønster for innflyvning og takeoff. Dette må jo bli det ultimate kaos?

Tja, jeg vet ikke. Det ser jo ut som om dette er godt gjennomtenkt? Om det er godt nok gjennomtenkt og ikke minst om det er gjennomførbart, er jo en annen sak.
Uansett er vel svarene her som ventet; de fleste (inklusive undertegnede) er redd for forandringer. :-) Jeg må imidlertid innrømme at jeg er fascinert av dette, selv om det må bli ekstremt dyrt å bygge om all verdens flyplasser hvis det skulle vise seg at dette er gjennomførbart!
Hva sier flyvelederne her inne til dette?
 
Forandringer til det positive tar jeg gjerne imot, men her skaper man flere problemer enn man i utgangspunktet forsøker å løse. På meg virker det ikke gjennomtenkt i det hele tatt.
 
Sirkelformet rullebane?

Så denne filmsnutten og den fascinerte meg. Jeg har overhodet ingen kunnskap ift realiteten for en slik løsning, hva mener ekspertisen her inne?

https://www.youtube.com/watch?v=pS5X3F0HN4s

Takk til Mod for flytting i riktig tråd. Øynene er som regel det første man blir blind på...
 
Last edited:
Back
Top