• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Singapore pensjonerer 747 flåten sin 6. april

staale

Born to run
Singapore pensjonerer 747 flåten sin 6. april

Ser at SIA "feirer" avslutningen av sin 747-epoke med en avslutningsflight t/r Hong Kong. Noen som har planer om å kjøpe seg en tur med disse flightene?

Re: Singapore pensjonerer 747 flåten sin 6. april

For å pirke litt så er det passasjerflåten som parkeres. De vil fortsatt fly rundt med fraktere ;)

Sukk, har vært med siden dag 1, -200, -300 og selvfølgelig -400

SIA har en lång historia med Boeing 747, de har flugit passagerare med 747 sedan 1973.
Det är verkligen en epok som går i graven.
Jag tror faktiskt att "Jumbo Hostel" på ARN är en fd Singapore Airlines B747-200B

Helt siden jeg var i Singapore for 25 år siden har jeg drømt om en tur i en av deres 747, nå blir det aldri noe av, trist..
Jeg husker jeg stod på Changi å så på de nye 743 ene dems med denne store andreetasjen, noe jeg hverken hadde sett eller hørt om før, Etter å ha besøkt en norsk bank ansatt som hele tiden skrøt voldsomt av SIA, var det SIA 747 som var drømmen. Hjalp jo på å borde en 747-338 til syd som var bare et par måneder gammel.
SIA fremstår for meg som en av de store 747 opperatører og har hatt over 75 forskjellige 747 maskiner i sin flåte, gjennom de 39 årene de har opperert dem. Det blir nok vemodig for veteranene i selskapet å ta farvel med luftens store ikon.
Er SIA da det første selskap som har tatt både Concorde og 747 ut av trafikk?

Kunne se ud til at flere asiatiske selskaber nu dumper deres B747ère.
JAL har allerede fjernet deres og mon ikke andre kommer til.
Hilsen Ole

Det første som slo meg når jeg fikk mailen fra Singapore A., hvorfor ikke fortsette med 747-8 når de har så gode erfaringer med 747?

Det jeg synes er merkelig er at flere og flere selskaper dumper 744 til fordel for 777. Mens andre store selskaper som BA, LH, AF og KL ser ut til å holde godt om sine 744.

Noen som har drodlet litt over grunnen til dette?

BF:cool2

Oi, nå er jeg plutselig ennå mer glad for at jeg fikk meg en tur med SQs 744 i oktober i fjor. Setene i economy var ekstremt behagelige, og kunne justeres laaaangt bakover.

Det jeg synes er merkelig er at flere og flere selskaper dumper 744 til fordel for 777. Mens andre store selskaper som BA, LH, AF og KL ser ut til å holde godt om sine 744.

Noen som har drodlet litt over grunnen til dette?

Enkelt: 777-300ER har i de fleste/mange sammenhenger utkonkurrert 744, rett og slett da den er billigere i drift.. Både AF og KL er delvis i ferd med å skifte ut endel sine 744 med 777-300ER.

Og for de som ikke vet, så vil hele SIA *passasjer* 747-flåten være erstattet med A380 (stort sett) eller B777 :)

Singapore Airlines er så fremtidsrettet (operasjonell drift, flåte osv) at det nesten er skummelt (kanskje foruten den fancy hjemmesiden deres som er litt trøblete...).

Har fløyet Singapore Airlines sine 747-400 to ganger før, det var første gangen jeg hadde fløyet -400.

I morgen går siste tur med SIA sin siste 744.

http://www.flightcentric.com/FC/FCnews/Singapore-Airlines-farewells-last-747-4155.aspx

http://www.flightglobal.com/Features/Singapore-Airlines-747-retirement/

SIA har så vidt jeg har fått med meg, fått levert 91stk 747 fra Boeing, hadde på det meste 51 hvorav 39pax og 12 cargo maskiner. Var i en periode verdens største 747 opperatør og har hatt fler 747-400 en noen annen.
Maskinen som i morgen gjør siste flighten er fra 2001 og dermed 11 år når den utrangeres.

I de fleste andre selskap vil en 11år gammel maskin fremdeles ha mange år igjenn....

Spørsmålet er vel hvem som vil kjøpe dem, eller hvor mange de gjør om til Fraktere?

Back