Singapore Airlines Premium economy til Kuala Lumpur og fra Jakarta

Someone

Moderator
Staff member
Medlem
Et år siden sist så var på tide med en ny tur til Asia og primært Kuala Lumpur. Forskjellen denne gangen var at også Jakarta ble lagt til på turneen. Via LHR begge veien denne gangen, så ble da også et SAS leg til/fra der.



Mye flighter i mørket, så lite bilder av fly da det stort sett ble gjennskinn på forsøkene.



Fjorårets tur: https://forum.flyprat.no/showthread.php?t=156401



Avgang fra OSL en lørdag ettermiddag med SK815. Flytoget opp, og selv med ekstra innlagt tidspln på grunn av planlagt vedlikehold, ble vi stående å vente flere steder oppover Groruddalen, så da jeg kom til OSL var det bare gå rett gjennom sikkerhetskontrollen, med null kø, også begy meg mot passkontrollen. Litt kø det, med BA, SK, TK, og tror en DY flight, som skulle gå omtrent samtidig fra non-Schengen. Dog da de fant ut de kunne åpne selfservice passkontrollen gikk det unna. Boarding var alt i gang, og kunne gå ombor di EI-SIX som skulle ta med til LHR.



Ikke fullt fly, ikke overraskende en lørdag ettermiddag, så på 1A, hadde jeg hele treseteren for meg selv.



8d344a17530fa614be2fe407bc2c40fa.jpg





Britisk i cockpit, tror jeg. Og basert på lingvistikken i på de i kabinen var det 2 briter og 2 svensker der.



Opp i luften var det servert en slags kyllinggreie, som var OK. Selv om mye hadde gjort å servere den litt varmere og bytte ut det trebestikket. Cola og GT var drikkevalget



d21c8191d8ab1dca6237cf6d56b68cce.jpg





Den vanlige konfekten på Plus til LHR



76f8277c87770796ac78830485af7afd.jpg







Ingen strafferunder ned til LHR, bare en S-Sving nord av London, dog satt jeg på feil siden for å få den beste utsikten denne gangen



Ikke noe kø i transfer security denne gangne, så kunne raskt bevege med ned i gangen mot T2B, hvor SQ sine flighter går fra.



TBC....
 
Fremme i T2B var det å rusle inn i SQ Loungen, riktignok etter de fikk gitt meg nye boardingkort og makulert SAS sitt "hele reisen i ett" baordingkort. Og på vei til Asia er det bare å begynne varme opp.



c2e92656e8e1b6f4e4d85939a09cb1c7.jpg





Etterhvert ble det boarding, med med egen priority kø for Premium Economy og en egen bro til den seksjonen var jeg raskt ombord. 9V-SKY var A380'n som skulle ta meg de noe over 12 timene LHR-SIN.



Som sagt er Premium Economy seksjonen i den fremre kabinen i 1. etasje, som både betyr lite gjennomgangstrafikk og veldig stille. 37A er bakeste sete på vindusrekka



59e80c1e705a8747c69d5b8ab325a456.jpg





Standard 2-4-2 konfigurasjoen på Premium Economy, som er ganske standard på A380, A350 og 777.



c6aae1d6df353888b928c5d7cc135f1b.jpg





Opp i luften og startet med en liten champagne



1e9e1b114d6ad9aa1e2385cee4865589.jpg





Og litt GT til nøttene



d55d444f788530d1b064c9076c6aff3f.jpg





Gikk for en slags kyllingrett, helt grei i smak, men strøk i utseende....med vi snakker tross alt noe laget av en engelsk kokk



c606258fd806af01caa7fa2be6346642.jpg





Is til dessert



02f3d85f4ffead395bfc43cdaaf1776b.jpg





Fikk sett noen filmen i løpet av turen, både den om Blackberry og No Hard Feeling. Dog synd en viss scene i sistnevnte var kraftig sensurert....

Men med sen avgang fra Europa, fikk jeg sove ganske mye av turen. Bakerste vindusete på deres Y+ på A380, er det også mulig med litt akrobatikk å gå ut bk for å gå på do, uten å klarte over naboen.



Frokost, eller var det lunsj, eller en litt tidlig middag. Kommer nok an på hvilken tidssone man valgte være på, gikk jeg for gnocchi, spinat og kylling.



686b564850cbda6970143b583d43aa9d.jpg





f6370b3623baab36084562fd415cd7c5.jpg





Innflyvningen til SIN startet med en strafferunde over østkysten av Malaysia, så fløy over Singaporer, og en lang sving over Batam. Deretter en klassisk innflyvning over reden utenfor SIN.



7915abdca69f92d32a5886b24fc59ebe.jpg





083bed8f5ad08291ccbf6b53838aafeb.jpg
 
Last edited:
Parkerte på SIN sånn omtrent midt på A-Piren på terminal 3, og som alltid går SQs KUL flighter fra Terminal 2. Denne gangen fra langt utpå den ene F-delen. Så da ble det Skytrain over. Hadde en drøy time på SIN, og var like før boarding tok på SQ126 i det jeg kom til gaten.

b8e3bfb417537f3449713d02965468f5.jpg



9V-SMN som stod klar, en A350-900 fra 2017, i deres longhaul konfigurasjon.

e46b288068b9c337f07a54cf1d501c84.jpg




Siden de ikke selger premium economy regionalt, så blir man plassert i vanlig economy her selv med Y+ billett. Dog i fremre seksjon. Siden det er en longhaul maskin har den premium economy seter, men man må kjøpe seg opp til det. Noe jeg ikke gadd på den times flighter SIN-KUL. Kun servering av kaffe/te/juice på den korte flighter, en av få som avviker fra SQs vanlige regionale serveringsprogram.

Litt flassende maling på vingen.

15d2883340c0aeb561b28cd37b58ccbc.jpg



Ankom KUL da det alt var blitt mørkt, og parkerte denne gangen på satelitterminalen ved siden av noen av MH's widebodies.

baa5b71a841a83419f97c3649d7d37d7.jpg



Bussing inn til hovedterminalen da shuttletoget er under ombygging. Null kø i immigration, og med kun håndbagasje tok det ikke lange tiden før jeg satt i en airport taxi på vei inn til KLCC. Mens jeg i fjor bodde på Oriental Mandarin, ble det denne gangen å teste ut Four Seasons. Som vi også har avtale med. Generelt hyggelige hotellpriser i Kuala Lumpur.

3b9683345787952c88cb794aaa6e1fa2.jpg



Noen bilder fra byen og oppholdet

18b52d40bffb1389e2f365fa84b20ca1.jpg


48ef6b47c78268a9840488fe0b7658a9.jpg




Turen videre til Jakarta gikk med Malaysian Airlines, dekket i en egen tråd.

https://forum.flyprat.no/showthread.php?t=157913
7fc74dc4dd4f03f0643a309fb3eb230c.jpg

f4420b4b308520e35c43e4e034537ade.jpg

83d96b633468e3d60d6fa8387a7e4eb2.jpg
 
Last edited:
Hvor mye kostet en premiumbillett nå?

Jeg har sett 26.650 for SQ flightene (SK var SQ codeshare) stå et eller annet sted. Uten at jeg er helt sikkert, da dette er en regning jeg aldri ser noe til. Bare hotell og taxi/flytog jeg må legge ut for.
 
Takk for rapport. Vanskelig å forstå at folk synes jeans er behagelig på nattflight. Joggings all the way :D
 
Hva med litt ærlige betraktninger om KL ? ^_^

Jeg har i grunn til sansen for KL, men nå har jeg jo de siste gangene vært der i jobb, som jo setter litt begrensning hva jeg får tid og anledning til. Mye god mat og generelt en moderne by. Man skulle ønske flyplassen lå litt nærmere sentrum.
 
På tide å komme meg hjem fra Jakarta, og fikk hotellet til å booke meg en bil gjennon Bluebird til flyplassen. Som de fleste andre nettverkselskapene på CGK så bruker Singapore Airlines den relativt nye terminal 3.

Var en Toyota Alphard som dukket opp, og med god benplass så sov jeg store deler av turen bak der i "kapteinsstolene" deres.

4233514101d3db23b8cc425eba5affeb.jpg



Raskt gjennom security og utgående passkontroll, og ruslet bort til Saphire Plaza Premium loungen som SQ bruker. Eller er vel mer snakk om et lounge-kompleks. SQ har sine egne 2 deler deles, hvor vi med Star Gold må ta til takke med en kjipeste..

2b0c7a72cc662d33f3fd71d80e0e1946.jpg



Indonesia er jo en øynasjon, så selvfølgelig har de Ankerpils

23bfbd48f022fd87e4115e87d3b5a4b7.jpg



SQ965 var satt opp på gate 1C, som betyr nesten ytterst på en av pirene, og etter en liten annonsert forsinkelse på 15 minutter, var det å begynne å rusle utover dit.

7053bfb2fd2e4445428a935f1f38e0cc.jpg



SQ965 er en av 6 daglige SQ flighter CGK-SIN. Denne, er som halvparten, satt opp med 777-300ER. Og var 9V-SWO som skulle ta turen, levert dem i 2008 så 15.5 år gammel. Den andre halvparten av flightene her går med A350-900.

Fant plassen min på 42K, en av de fremste rekkene i economy, og kunne godkjenne knyttnevetesten

103748729e542028e3173c5f44b52b7e.jpg



En Qantas A330 skulle ta av etter oss

7f0ad1f1f966ca047776263a14bed942.jpg



Omtrent 1,5 times rutetid på de 884km opp til SIN

e9a64708c00c6f6691aa088c44f23205.jpg



Og der var den, kuben lever på SQs sine regionale intraasiatiske flyvninger. Dog er det skikkelig bestikk og ikke trebestikket.....

a3e372acf930f907d0b29120947e15c3.jpg



Ankom SIN såvidt etter rutetid, og tok meg en liten, eller egentlig ganske lang rusletur fra vi parkerte på en av A-gatene på T3. Blant annet for å se Jewel, dog var lyset og fontenen skrudd av for kvelden.

Digger atmosfæren og følelsen på SIN sent på kvelden. Selv om det er travelt og masse folk, føles det aldri overfyllt
1d499827d2fad597bc9bc37b51fbe873.jpg



Så ble det å ende opp på KrisFlyer Gold Loungen til SQ. Blant annet med påfyll av litt mat og drikke, en dusj før nattens flight og skifte til rene klær. På SIN, og Asia generelt, er det jo Gullstuene som er "dårligst", mens business loungene er hakket over. Men ingen dårlig lounge dette heller, så det er sagt.

Dog relativt mye nordmenn der den dagen, inkludert noen halvveis bekjentskaper, det passet ta en GT med.

b23ac05d62f6b22c47c30f86de786ce0.jpg
 
Last edited:
Tydeligvis litt operasjonelt krøll denne kvelden, for etter to gate changes, endte vi tilslutt på gaten hvor nettopp fløyet 9V-SWO stod. Visstnok etter minst et flybytte, som også innebar en 15 minutters forsinkelse. Med med en oppsatt rutetid på omtrent 14 timer, så spiller det lite til eller fra. Ikke noe poeng stå i køen i sikkerhetskontrollen ved gaten, for å kunne vente ekstra lenge inne i gateområdet før enn kan gå ombord, så innen jeg kom tuslende var køen neste borte. Ikke trengte heller dermed ikke vente alt for lenge før vi i Premium Economy kunne gå ombord

0c039b3c05c707362c6467fcbd1746ac.jpg


b7493b41c2f5255e1bc92d867afd94eb.jpg



Sete 31E er dessverre midtsete, men på fremste Premium Economy rad. Alle seter jeg kunne tenke meg var opptatt da jeg bestilte, men var heldig så i SQs 28 seters Premium Economy klasse var det 2 ledige seter, inkludert ved siden av meg

c21c03ff4612abac35d69e13c679a97d.jpg



Opp i luften og siden jeg hadde gått for Book the Cook løsningen deres, var jeg blant de første som fikk maten.Hadde bestilt Char Siew, som er en slags ande greie med nudler. Som i grunn var godt.

b25208bebdad61898f90b955b4aa1beb.jpg


8397a15ede1486f6c998066c71f6df5e.jpg



Ellers fikk jeg sett en film, sovet overraskende mye, sett en ny film også var det frokost. Her hadde jeg booket French Toast med både bær og vaniljesaus. Og dette gjennom Book the Cook. I Premium Economy er forresten utvalget her veldig mye større ut fra SIN enn ut fra LHR

97719b9226fd9df5cee4656351cd5a04.jpg



bb9437b0d6da02dbfa90dae875129433.jpg



En strafferunde over London, og vi var fremme.

På LHR ble det tusle over fra T2B til T2A, og sette meg i Lufthansa Loungen. Et par mail ble ekspediert før jeg erklærte helgen for åpnet og gikk å hentet meg en øl.

SK804 skulle ta meg det siste stykket tilbake til OSL. LN-RGM som skulle fly.

ac00549c3f7f43682b1fbbef59452083.jpg



Seter 2F, og satt heldigvis en diamant i 2D, som jeg tror gjorde at 2E var et av få ledige/blokkerte seter i maskinen.

cf00c28439ddd7277b8fbe2471bf5219.jpg



Litt kø for å ta av.

d80977662599cfa1b1e567204331621a.jpg


14e5ee7b2c43dd5158914d83e3943369.jpg



BA 787-10

78e5d362d9d4f11366e2942405689e24.jpg



VS 787-9

24afefefcd5797c43314178af9238f43.jpg



Røyklaks med noe salet ble servert, som var ganske godt. Og de vanlige konfektgreiene.

f184f14081e1fafa2611fbfc1266bd58.jpg


61f8c2c8a004626033f8615cc9a90054.jpg


5e7a1bcc3bd41546e8283ea31f49cb47.jpg



En kjapp tur via taxfree for akevitten til jul, før flytoget hjem

Premium Economy med SQ er i grunn ganske bra, spesielt når jeg ikke får business. Det er enkelte detaljet på setene som gjør det er litt forskjell på A350, A380 og 777-300ER. Dog er det vesentlig stille ombord i Airbussene, mens Boeing er en bråkebøtte.
 
Last edited:
Back
Top