Singapore Airlines ett skritt nærmere OSL?

Re: Singapore Airlines ett skritt nærmere OSL?

Feil, turister vet knapt forskjell på Danmark og Norge, enda mindre hvordan transfer fungerer. De skal se fjord og fjell og flyr dit hvor de blir sendt, thats it. Dessuten er jo transfer i Oslo under utvikling.

Transfer i OSL er vel underutviklet :p Selvfølgelig perfekt for de av oss som skal inn til Oslo sentrum eller kanskje helt til Kolbotn !

Dansker flyr ikke transfer via OSL punktum, og ville da sett etter andre byer i europa for å fly videre til Sin. Nordmenn derimot har lite imot å fly via CPH og derfor er det helt klart fordel for SQ å ha ruten fra CPH og ikke OSL.

Dansker flyr ikke transfer via OSL punktum, og ville da sett etter andre byer i europa for å fly videre til Sin. Nordmenn derimot har lite imot å fly via CPH og derfor er det helt klart fordel for SQ å ha ruten fra CPH og ikke OSL.

Da er vel ikke jeg nordmann da, jeg har mye imot å fly via CPH.. Det hele bunner vel ut i tilbudet som finnes. Med mindre dansker har spesielle antipatier mot nordmenn ser jeg ingen grunn til at de kan gjøre transfer i OSL like gjerne som andre steder i Europa. Vil jo tro at det er tilrettelegging og flytider som gjelder, ikke om det er på norsk eller engelsk jord..?

Feil, turister vet knapt forskjell på Danmark og Norge, enda mindre hvordan transfer fungerer. De skal se fjord og fjell og flyr dit hvor de blir sendt, thats it. Dessuten er jo transfer i Oslo under utvikling.
Transfer i Oslo er under utvikling og har vært det i lang tid. Likevel fungerer det ikke, særlig ikke hvis man har baggasje.
For oss som skal videre til Vestlandet vil transfer på OSL neppe noen gang bli så smidig som via CPH eller LHR.
* Men...- med nye utbyggingsprosjekter på sokkelen, økende optimisme innen olje og gass og internasjonalisering av den norske oljebransjen både mot øst og vest ville en rute Singapore-Stavanger-Houston vært meget interessant for mange ;-) men neppe sannsynlig med det første.
**Og skal turister hit for å se fjord og fjell, så er det også bra å kunne fly direkte til Vestlandet med Lysefjorden, Kjerag og Preikestolen i umiddelbar nærhet ;-)

Last edited:

Dansker flyr ikke transfer via OSL punktum, ...

Det er direkte feil. Det er ikke helt få dansker som flyr via OSL for å reise f.eks. til Middelhavet. Ser til og med en del som tar siste fly opp for å kunne ta en av de grytidlige avgangene sørover. Jeg er sikker på at DY ser det samme.
Det er pris og tilbud som gjelder. Det er ikke mange som bryr seg om kartet,

Det er direkte feil. Det er ikke helt få dansker som flyr via OSL for å reise f.eks. til Middelhavet. Ser til og med en del som tar siste fly opp for å kunne ta en av de grytidlige avgangene sørover. Jeg er sikker på at DY ser det samme.
Det er pris og tilbud som gjelder. Det er ikke mange som bryr seg om kartet,

Selvfølgelig er det noen, men det er mye mye færre enn andre veien selv på like ruter. Og dette er vel en av grunnene til at sas endret mia ruren vekk fra OSL.

Og skulle SQ flytte ruten til OSL så ville de mistet mesteparten av det danske markedet. De ville sikkert fått igjen noe av det via FRA, AMS, CDG osv men manøveren ville ikke vært positiv for SQ.

Modsat jeres aversion mod Kastrup så har vi altså ikke noget imod at bruge Oslo eller andre lufthavne som transfer, dertil er Danmark et for lille land til at have sådanne forbehold når vi rejser.

Selvfølgelig vil vi da også foretrække at flyve direkte, men som transfer lufthavn har jeg aldrig hørt om nogen der vil undgå Oslo/Stockholm etc etc.

Faktisk så sad jeg og mine venner og planlagde en tur til Dublin til VM kval kampen (der desværre ikke blev til noget) og der var nogen af de bedste alternativer faktisk SAS via Oslo.

At flyve direkte var mega dyrt når 3000 danskere skulle samme vej. :lol:

Det vil være tåbelig dumt hvis SQ flytter ruten fra CPH til OSL. Det er en af IC ruterne i CPH som går bedst. Der er min +220 pax på hver afgang

Det vil være tåbelig dumt hvis SQ flytter ruten fra CPH til OSL. Det er en af IC ruterne i CPH som går bedst. Der er min +220 pax på hver afgang

Sorry, men antall passasjerer sier ikke noe om inntjeningen. Og det er en grunn til at den ikke går daglig. Ruten går OK, men ikke noe mer

Men det er uansett et dilemma for SQ om de skal splitte en rute som går greit, til 2 dårlige

Nå er det mye jeg kunne kommentert her ift reisevaner, trafikkstrømmer, lønnsomhet osv men skal forsøke å holde meg i skinnet...:D.

Dersom det blir SQ som først entrer OSL så tror jeg ikke det er snakk om reduksjon verken på ARN eller CPH og ei heller en direkterute med det første. Jeg tror de heller ser på en tag fra ARN (forutsatt at ARN blir direkte, og noe som kan være veldig sannsynlig dersom ARN går bra), CPH eller evt en annen destinasjon i Europa som ikke ligger håpløst til geografisk ift SIN.

En Stockholm/Oslo combo lyder ikke tosset og Kastrup/Oslo er heller ikke den største omvej.

Hvor lang tid på bakken er vanlig og minimum ved slike stop? Jeg antar at de som skal videre bare blir sittende i maskinen?

Sent from my iPhone using Tapatalk

Selvfølgelig er det noen, men det er mye mye færre enn andre veien selv på like ruter. Og dette er vel en av grunnene til at sas endret mia ruren vekk fra OSL.

Og skulle SQ flytte ruten til OSL så ville de mistet mesteparten av det danske markedet.

Ingen ekspert, men er dette grunnen til at MIA-ruten er blitt barbert fra Oslo? At dansker ikke vil ha transfer her oppe på bjerget? Det handler vel mer om SAS sitt konsept om å fly transfer-passasjerer til ARN og CPH. Virker som om MIA-ruten ble satt opp med en forventning om at avgangene fra Oslo skulle fylles opp med innenriks feed alene. Det er knapt ankomster med SAS eller andre Star Alliance-selskaper fra utlandet i Oslo på morgenen i tide til å rekke en transfer for MIA-flighten. På ARN og CPH er det imidlertid flust.

Ingen ekspert, men er dette grunnen til at MIA-ruten er blitt barbert fra Oslo? At dansker ikke vil ha transfer her oppe på bjerget? Det handler vel mer om SAS sitt konsept om å fly transfer-passasjerer til ARN og CPH. Virker som om MIA-ruten ble satt opp med en forventning om at avgangene fra Oslo skulle fylles opp med innenriks feed alene. Det er knapt ankomster med SAS eller andre Star Alliance-selskaper fra utlandet i Oslo på morgenen i tide til å rekke en transfer for MIA-flighten. På ARN og CPH er det imidlertid flust.

Det er ikke grunnen til at MIA ble redusert på OSL. MIA har nok ikke svart til forventningene i tillegg til at de faset ut 737 som gikk på BOS (IAH) og dermed trengte en 330 til å opprettholde BOS-ruta.

Ang. direkte v. transfer: tror ikke det vil gjøre den helt store forskjellen i "low-yield"-delen av markedet hvor man velger flyvning ut ifra pris alene. Og for en så lang tur som den til SIN er, så betviler jeg i grunnen at "high-yield"-segmentet bryr seg nevneverdig om de flyr via FRA, AMS, eller OSL (med utgangspunkt i CPH), så lenge det øvrige produktet og total reisetid holder seg noenlunde innenfor "rimelighetens grenser".

Så forøvrig nylig en svært kreativ reiserute OSL-ARN.... var det noen som snakket om å gå over bekken etter vann? :p

Det er ikke grunnen til at MIA ble redusert på OSL. MIA har nok ikke svart til forventningene i tillegg til at de faset ut 737 som gikk på BOS (IAH) og dermed trengte en 330 til å opprettholde BOS-ruta.
Mitt innrykk etter å ha snakket med SAS i sommer under Meet&Greet var at MIA har svart til forventningene, (så bra at de også velger å ha en rotasjon fra ARN i vinterprogrammet) men at den ble kuttet ned fordi de trengte også å bruke samme maskinen til BOS.

Hvor lang tid på bakken er vanlig og minimum ved slike stop? Jeg antar at de som skal videre bare blir sittende i maskinen?

Sent from my iPhone using Tapatalk

Litt variasjon fra plass til plass, men normalt mellom 1 og 2 timer. Passasjerer må ut av flyet.

Hørt noe rykter om pressekonferanse kl 13 i dag på Reiselivsmessen på Fornebu, så får vi se hva det er..... ;)

Litt variasjon fra plass til plass, men normalt mellom 1 og 2 timer. Passasjerer må ut av flyet.

Med Ethiopean må en iallfall ikke ut for Arn-osl, vet ikke andre veien. Regner med at det er russerne og ikke sq som krever alle ut i Moskva?

Back