Singapore Airlines ett skritt nærmere OSL?

Re: Singapore Airlines ett skritt nærmere OSL?

SQ, sammen med flyplassen der nede, har i dagens aftenposten en halvsides annonse der det blant annet reklameres med ''flere daglige forbindelser fra Norge''. Et til hint??
 
Re: Singapore Airlines ett skritt nærmere OSL?

SQ, sammen med flyplassen der nede, har i dagens aftenposten en halvsides annonse der det blant annet reklameres med ''flere daglige forbindelser fra Norge''. Et til hint??

Hehe, nei. De refererer til CPH- og ARN-rutene.
 
Re: Singapore Airlines ett skritt nærmere OSL?

Nån som har en aning om hur det går för SQ på sina flighter till ARN och CPH?
 
Re: Singapore Airlines ett skritt nærmere OSL?

SAS og SQ har JV så SAS kommer aldri til å tillate at SQ skal ta en del av del lukurative oljetrafikken som i dag går med SK materiell over Atlanteren.

Her gikk det vel litt fort i svingene ned fra Ekebergsletta ;) hvis JV betyr Joint Venture så betyr det svært lite hvilket metall som flyr, man deler jo inntekter og utgifter og SAS kan selge en slik avgang og sitte igjen med omtrent det samme.
 
Re: Singapore Airlines ett skritt nærmere OSL?

Her gikk det vel litt fort i svingene ned fra Ekebergsletta ;) hvis JV betyr Joint Venture så betyr det svært lite hvilket metall som flyr, man deler jo inntekter og utgifter og SAS kan selge en slik avgang og sitte igjen med omtrent det samme.

Alternativ 1 for SAS: samme kapasitet som i dag til USA med egne individer og de får alle inntektene selv (med unntak av det de må dele med UA/AA fra EWR/IAD/ORD til IAH)

Alternativ 2 for SAS: øke kapasiteten til USA med en SQ maskin, noe som betyr at de mister en del hight yield pax fra egne EWR/IAD/ORD flights samtidig som de må dele risiko og evt inntjening/tap med SQ.

For meg så blir det relativt tydelig at alternativ 2 kan fremstå som mindre interessant pga risiko og mulig tap av inntekter. Du kan jo evt bare spørre SAS om hvorfor det tok så lang tid før de sa ok til SQ ruta til ARN, dersom JV med SQ kun er vinn-vinn og ikke innebærer noe for for risiko.
 
Re: Singapore Airlines ett skritt nærmere OSL?

Alternativ 1 for SAS: samme kapasitet som i dag til USA med egne individer og de får alle inntektene selv (med unntak av det de må dele med UA/AA fra EWR/IAD/ORD til IAH)

Alternativ 2 for SAS: øke kapasiteten til USA med en SQ maskin, noe som betyr at de mister en del hight yield pax fra egne EWR/IAD/ORD flights samtidig som de må dele risiko og evt inntjening/tap med SQ.

For meg så blir det relativt tydelig at alternativ 2 kan fremstå som mindre interessant pga risiko og mulig tap av inntekter. Du kan jo evt bare spørre SAS om hvorfor det tok så lang tid før de sa ok til SQ ruta til ARN, dersom JV med SQ kun er vinn-vinn og ikke innebærer noe for for risiko.

Dette var da voldsomt defensivt? Hovedmålgruppen for en ny rute må da være det store markedet KLM har hatt grep om lenge i Norge, og å få et innhugg i dette. Jeg ville absolutt tro muligheten for å få tilskudd herfra er langt større enn risikoen for å miste trafikk via EWR, som er en fryktelig tungvint plass å komme seg til IAH via.
 
Re: Singapore Airlines ett skritt nærmere OSL?

Dette var da voldsomt defensivt? Hovedmålgruppen for en ny rute må da være det store markedet KLM har hatt grep om lenge i Norge, og å få et innhugg i dette. Jeg ville absolutt tro muligheten for å få tilskudd herfra er langt større enn risikoen for å miste trafikk via EWR, som er en fryktelig tungvint plass å komme seg til IAH via.

Synes du SAS har lang tradisjon for å være offensiv, proaktiv og ikke minst samarbeidet godt med sine Star partnere og spesielt ut i fra OSL og ARN?

De viser riktig nok siste par årene litt andre toner men at SQ kommer inn på OSL-IAH i samarbeid med SAS har jeg vanskelig for å se basert på hvordan jeg kjenner SAS. Men jeg håper selvsagt jeg tar feil.
 
Re: Singapore Airlines ett skritt nærmere OSL?

Synes du SAS har lang tradisjon for å være offensiv, proaktiv og ikke minst samarbeidet godt med sine Star partnere og spesielt ut i fra OSL og ARN?

De viser riktig nok siste par årene litt andre toner men at SQ kommer inn på OSL-IAH i samarbeid med SAS har jeg vanskelig for å se basert på hvordan jeg kjenner SAS. Men jeg håper selvsagt jeg tar feil.
Kort svar: Nei. Unntaket har vel vært CPH-SIN.

Jeg sier ikke at dette kommer til å skje, det har jeg ingen tro på, men det burde skjedd om muligheten bød seg.

Sent fra min SM-T530 via Tapatalk
 
Re: Singapore Airlines ett skritt nærmere OSL?

Alternativ 1 for SAS: samme kapasitet som i dag til USA med egne individer og de får alle inntektene selv (med unntak av det de må dele med UA/AA fra EWR/IAD/ORD til IAH)

Alternativ 2 for SAS: øke kapasiteten til USA med en SQ maskin, noe som betyr at de mister en del hight yield pax fra egne EWR/IAD/ORD flights samtidig som de må dele risiko og evt inntjening/tap med SQ.

For meg så blir det relativt tydelig at alternativ 2 kan fremstå som mindre interessant pga risiko og mulig tap av inntekter. Du kan jo evt bare spørre SAS om hvorfor det tok så lang tid før de sa ok til SQ ruta til ARN, dersom JV med SQ kun er vinn-vinn og ikke innebærer noe for for risiko.

Hva mener du med at SAS as OK til SQ ARN rute ? Om du tenker paa Codeshare paa tilslutning til/fra ARN saa er det langt i fra noen gylden avtale for SAS og jeg skjoenner svaert godt at det er forhandlinger som tar laang tid. En maa finne balanse mellom egne Lokal Inntekter, egne tilsutninger og Codeshare. Naa er det svaert lenge siden jeg jobbet med SAS Pro Ratering (beregning av hva man sitter igjen med naar alle involverte i en billett har faatt sitt) men i nylig tid husker jeg Virgin Amerika sa blankt nei til V Australia og Virgin Atlantic med Codeshare ut i fra LAX og SFO.

Men ut i fra normale Pro Raterings regler vil SAS sitte igjen med mere inntekter med en Joint Venture med SQ Skandinavia - IAH enn ved aa dele med UA/AA via EWR/IAD/ORD - spesiellt UA vet aa beskytte egne lokale inntekter (spesiellt paa F som High Yield) det er ikke uten grunn at AA som ikke er Star Partner benyttes i Code Share. Det skjer fra tid til annen at Codeshare avtaler ikke blir gjennomfoert rett og slett fordi det ikke er butikk, det kan vaere fordi lokal markedet er saapass sterkt med hoey Yield og mangel paa kapasitet. Saa i ditt alternativ 1 tror jeg du vil svaert overrasket over hva SAS vil sitte igjen med (har sett routinger hvor SAS satt igjen med mindre enn 10% paa OSL-EWR).

Naar det droeyde med SQ or ARN hadde det nok langt mere med YVR enn SAS - YVR vant foerste runde, slik YVR naa aapner Nonstop fra den 11th by i Kina.
 
Re: Singapore Airlines ett skritt nærmere OSL?

NRK.no har en sak om en mulig Singapore-rute nå.
https://www.nrk.no/norge/singapore-vil-ha-direkterute-til-oslo-1.13858285

De skriver at Changi har direkterute til Oslo øverst på sin ønskeliste, og at Singapore airlines er en opplagt kandidat. NRK har også vært i kontakt med Avinor som bekrefter at de «jobber sammen med både flyselskapene og Changi».

EDIT: Ser at grunnlaget for NRK-artikkelen kommer fra samme artikkel som ligger til grunn for denne tråden:
https://www.routesonline.com/news/2...view-changi-to-build-on-record-breaking-year/

Donald Tan, VP of airline development på Changi sier dette:
«In Europe, with Singapore having strong links with Norway across various sectors, CAG is pursuing opportunities to develop direct air links to the Scandinavian country.»
 
Last edited:
Re: Singapore Airlines ett skritt nærmere OSL?

Hva mener du med at SAS as OK til SQ ARN rute ? Om du tenker paa Codeshare paa tilslutning til/fra ARN saa er det langt i fra noen gylden avtale for SAS og jeg skjoenner svaert godt at det er forhandlinger som tar laang tid. En maa finne balanse mellom egne Lokal Inntekter, egne tilsutninger og Codeshare. Naa er det svaert lenge siden jeg jobbet med SAS Pro Ratering (beregning av hva man sitter igjen med naar alle involverte i en billett har faatt sitt) men i nylig tid husker jeg Virgin Amerika sa blankt nei til V Australia og Virgin Atlantic med Codeshare ut i fra LAX og SFO.

Men ut i fra normale Pro Raterings regler vil SAS sitte igjen med mere inntekter med en Joint Venture med SQ Skandinavia - IAH enn ved aa dele med UA/AA via EWR/IAD/ORD - spesiellt UA vet aa beskytte egne lokale inntekter (spesiellt paa F som High Yield) det er ikke uten grunn at AA som ikke er Star Partner benyttes i Code Share. Det skjer fra tid til annen at Codeshare avtaler ikke blir gjennomfoert rett og slett fordi det ikke er butikk, det kan vaere fordi lokal markedet er saapass sterkt med hoey Yield og mangel paa kapasitet. Saa i ditt alternativ 1 tror jeg du vil svaert overrasket over hva SAS vil sitte igjen med (har sett routinger hvor SAS satt igjen med mindre enn 10% paa OSL-EWR).

Naar det droeyde med SQ or ARN hadde det nok langt mere med YVR enn SAS - YVR vant foerste runde, slik YVR naa aapner Nonstop fra den 11th by i Kina.

Men da er det jo helt tydelig at du vet noe ikke SAS vet. Jeg håper SAS finner ut av dette snarlig for de har jo alt å vinne...
 
Last edited:
Re: Singapore Airlines ett skritt nærmere OSL?

Men da er det jo helt tydelig at du vet noe ikke SAS vet. Jeg håper SAS finner ut av dette snarlig for de har jo alt å vinne.

En SQ rute til IAH blir neppe planlagt av SAS - og det er andre konkurrenter til OSL som jobber aktivt med å legge til rette for nettopp slike nytenkende ruter - og som har fått slike på plass med Korean, med Phillipine Airlines og har en kinesisk aktør på trappene. De startet med en mellom landing og trafikkrettigheter for Cathay Pacific mellom Hong Kong og New York nesten 20 år siden og har sørget for jobbe aktivt med flyselskapene for best mulig å tilrettelegge for slik trafikk.
 
Re: Singapore Airlines ett skritt nærmere OSL?

Jeg synes ruten fra CPH er svært dekkende og ikke minst reisevennlig for reisende herfra (SVG). En liten morgenflight ned. Litt lounging og avgang 12:30. Helt topp!
Enda bedre på retur. Halvannen time mellom ankomst og avgang til SVG, baggasje sjekkes helt fram og det handles taxfree rett før du forlater terminalen.
Enkelt og greit.
OSL suger noe skikkelig når en kommer fra utland og skal videre i Norge.

Det han sa :-)
 
Re: Singapore Airlines ett skritt nærmere OSL?

For at afslutte diskussionen fra mit synspunkt, så har SQ allerede 2 ruter til Scandinavien, den ene over Moskva dog.

Hvis der skulle komme en Singapore rute fra Oslo er det højest sandsynligt Norwegian der vil stå bag den.

Jeg ved også at Singapore Airlines heller ej vil ødelægge deres glimrende feed med SAS til/fra Norge og delvist os Sverige, og derved deres næsten altid fyldte fly fra CPH, der oven i købet også har 1 class ombord :-).

Skulle SIA åbne på OSL vil det være et chock idet at de vil kanibalisere sine andre 2 ruter ved at rive passegere væk fra deres i forvejen eksisterende ruter.
 
Re: Singapore Airlines ett skritt nærmere OSL?

Jeg ved også at Singapore Airlines heller ej vil ødelægge deres glimrende feed med SAS til/fra Norge og delvist os Sverige, og derved deres næsten altid fyldte fly fra CPH, der oven i købet også har 1 class ombord :-).

Skulle SIA åbne på OSL vil det være et chock idet at de vil kanibalisere sine andre 2 ruter ved at rive passegere væk fra deres i forvejen eksisterende ruter.

Kanskje SIA endelig har skjønt at potensialet til Oslo og Norge er større enn til København. Da kan jo SAS like gjerne feede andre veien til Oslo. Det er vel allerede mer trafikk mellom Norge og Singapore, selv uten direktelinjer.
 
Re: Singapore Airlines ett skritt nærmere OSL?

Nja, potensialet er vel størst i CPH *så lenge* den ruten likevel får den norske trafikken og i tillegg får mer europeisk feed, ja i tillegg til det danske markedet, som også er eksponert mot Singapore skal en ikke glemme.

Det som kan endre på regnestykket til SQ er hvis Norwegian eller noen andre åpner OSL-SIN og dermed rokker ved grunnlaget til de øvrige skandinaviske rutene. Det er nok dette, eller trusselen om dette, som ville kunne føre til at SQ tenker nytt, ikke at potensialet er større i OSL slik markedssituasjonen er akkurat nå. Så er jo spørsmålet i hvilken grad de norske forretningsreisende vil foretrekke Norwegian. Dilemmaet og muligens årsaken til at ruten lar vente på seg, selv om den er blitt snakket om lenge, er vel at frekvensen må være akseptabel og da blir kanskje kapasiteten i overkant for Norwegian. Denne ruten har jo en helt annen profil enn de øvrige long haul-rutene til Norwegian.

For øvrig kan muligens overskriften eller åpningsinnlegget endres, for slik det står nå ser det ut til at det er SQ som har uttalt seg, mens det selvfølgelig er Changi airport.
 
Last edited:
Re: Singapore Airlines ett skritt nærmere OSL?

Nja, potensialet er vel størst i CPH *så lenge* den ruten likevel får den norske trafikken og i tillegg får mer europeisk feed, ja i tillegg til det danske markedet, som også er eksponert mot Singapore skal en ikke glemme.

Det som kan endre på regnestykket til SQ er hvis Norwegian eller noen andre åpner OSL-SIN og dermed rokker ved grunnlaget til de øvrige skandinaviske rutene. Det er nok dette, eller trusselen om dette, som ville kunne føre til at SQ tenker nytt, ikke at potensialet er større i OSL slik markedssituasjonen er akkurat nå. Så er jo spørsmålet i hvilken grad de norske forretningsreisende vil foretrekke Norwegian. Dilemmaet og muligens årsaken til at ruten lar vente på seg, selv om den er blitt snakket om lenge, er vel at frekvensen må være akseptabel og da blir kanskje kapasiteten i overkant for Norwegian. Denne ruten har jo en helt annen profil enn de øvrige long haul-rutene til Norwegian.

For øvrig kan muligens overskriften eller åpningsinnlegget endres, for slik det står nå ser det ut til at det er SQ som har uttalt seg, mens det selvfølgelig er Changi airport.

Hvis du ser isolert på det danske og norske markedet til Singapore så er de i dag omtrent jevnbyrdige, det uten direktelinjer til Norge. Direktelinjer generer mer trafikk, så mest sannsynlig er det mer potensiale i det norske markedet. I tillegg kommer fisk i buken. Feedertrafikken kan like gjerne gå til OSL som CPH. Trafikk andre veien burde burde også være en fordel for Norge med stadig flere turister fra Asia som skal til Vestlandet og Nord-Norge. Dessverre er det mye politikk og hestehandler som styrer, men grunnlaget til OSL står neppe tilbake for CPH.
 
Re: Singapore Airlines ett skritt nærmere OSL?

Hvis du ser isolert på det danske og norske markedet til Singapore så er de i dag omtrent jevnbyrdige, det uten direktelinjer til Norge. Direktelinjer generer mer trafikk, så mest sannsynlig er det mer potensiale i det norske markedet. I tillegg kommer fisk i buken. Feedertrafikken kan like gjerne gå til OSL som CPH. Trafikk andre veien burde burde også være en fordel for Norge med stadig flere turister fra Asia som skal til Vestlandet og Nord-Norge. Dessverre er det mye politikk og hestehandler som styrer, men grunnlaget til OSL står neppe tilbake for CPH.

Turister til Vestlandet flyr heller om CPH for å slippe transfer på OSL, så det er intet godt argument.. :)
 
Re: Singapore Airlines ett skritt nærmere OSL?

Turister til Vestlandet flyr heller om CPH for å slippe transfer på OSL, så det er intet godt argument.. :)

Feil, turister vet knapt forskjell på Danmark og Norge, enda mindre hvordan transfer fungerer. De skal se fjord og fjell og flyr dit hvor de blir sendt, thats it. Dessuten er jo transfer i Oslo under utvikling.
 
Back
Top