Singapore Airlines brant etter nødlanding

Re: Singapore Airlines brant etter nødlanding

Det er kapteinen som vurderer om det er tryggest å evakuere eller å forbli om bord i flyet. I enkelte tilfeller, som her, kan det være tryggere å holde passasjerene tilbake enn å evakuere dem ut i et flammehav, så fremt det ikke er større fare for passasjerenes liv og helse om bord i flyet. Dette er en kontinuerlig risikovurdering som gjøres, og all den tid ingen ble skadet, kan det virke som om dette var en helt korrekt vurdering av kapteinen, selv om dette selvfølgelig ikke vil være helt klart før myndighetene har gjort sine endelige undersøkelser.

Problemet er at du ikke kan vite hvorvidt det f.eks. kommer inn giftige gasser inn i Kabinen og en slik brann kann spre seg utrolig fort. Her stod hele vingen i brann. At det gikk så bra vil jeg kalle flaks, ikke god vurdering. Er glad for at det gikk så bra som det gjorde, men vi som crew gjør også feil man forhåpentligvis kan lære av.

Problemet er at du ikke kan vite hvorvidt det f.eks. kommer inn giftige gasser inn i Kabinen og en slik brann kann spre seg utrolig fort. Her stod hele vingen i brann. At det gikk så bra vil jeg kalle flaks, ikke god vurdering. Er glad for at det gikk så bra som det gjorde, men vi som crew gjør også feil man forhåpentligvis kan lære av.

Netopp derfor er det viktig å ikke konkludere før vi har en endelig rapport fra havarikommisjonen, da det alltid vil være vurderinger hos crewet og andre faktapunkter rundt denne hendelsen vi som publikum ikke har innsikt i. :-)

Last edited:

Det er kapteinen som vurderer om det er tryggest å evakuere eller å forbli om bord i flyet. I enkelte tilfeller, som her, kan det være tryggere å holde passasjerene tilbake enn å evakuere dem ut i et flammehav, så fremt det ikke er større fare for passasjerenes liv og helse om bord i flyet. Dette er en kontinuerlig risikovurdering som gjøres, og all den tid ingen ble skadet, kan det virke som om dette var en helt korrekt vurdering av kapteinen, selv om dette selvfølgelig ikke vil være helt klart før myndighetene har gjort sine endelige undersøkelser.

Det samme skjedde i 2010 da en A380 fra Qantas på vei til Sydney fikk problemer med motoren (flight QF32), og returnerte til Singapore Changi. Da vurderte kapteinen det dithen at det var tryggest å holde passasjerene igjen i flyet, selv om dette selvfølgelig opplevdes som skremmende for mange passasjerer, som helst ville komme seg av flyet fortest mulig.

Hvis jeg sitter på si høyre side av flyet og det er en vill brann slik som her. Kan jeg da bli straffet for å løpe over på venstre side og utløse nødsklia?
Jeg sitter ikke lenger enn nødvendig i ett brennende fly, når det er en trygg vei ut. Kapteinen sitter jo foran og har kanskje dårligere oversikt enn passasjerer og crew nærmere brannen. Tipper også at terskelen for å ta egne avgjørelser hos Singapore Airlines kabincrewet er høyere enn på feks. SAS eller ett annet vestlig selskap.

Netopp derfor er det viktig å ikke konkludere før vi har en endelig rapport fra havarikommisjonen, da det alltid vil være vurderinger hos crewet og andre faktapunkter rundt denne hendelsen vi som publikum ikke har innsikt i. :-)

I de fleste tilfeller ville jeg vært enig med deg, men brann som dette = lik evakuering.

Det er vanskelig å si sikkert hvordan man hadde reagert i en slik situasjon. Motor og vinge i full fyr. Drivstofftank i vingene. Fare for røykforgiftning. Fare for spredning/eksplosjonsartet brann.
Jeg tror jeg hadde løpt mot nødutgangen og kommet meg ut. Tror.

Hvis dette er nøye vurdert og i henhold til SQ sine prosedyrer vil jeg ihvertfall ikke fly med SQ...

Enig med deg i dette. Dette var en hårete situasjon!
Hvorfor de ikke evakuerte på motsatt side av flyet bør være gjenstand for en granskning etter min oppfatning.

Kan det være at flyverne ikke visste hvor mye det brant? Kan de se vingen fra cockpit?

Jeg tror instingtet mitt hadde overstyrt beskjeder fra mannskapet.

Du ser motoren .. og det brant friskt på utsiden av den.

Ser ut som flyet har blitt reparert, da 9V-SWB se rut som nylig hadde en testflight i følge flightradar

Back