Sikkkerhetslanding med SAS i Brussel (10/11/13)

Star Flyer

Star Alliance only.
http://www.aftenposten.no/nyheter/u...ndheim-sikkerhetslandet-i-Brssel-7368587.html

Kvinnen hadde vært på ferie på Gran Canaria med kjæresten og sønnen, og var på vei med SAS-flyet til Trondheim lufthavn da kapteinen tok ordet, skriver adressa.no.

- Vi fikk beskjed om at vi skulle lande på flyplassen i Brussel om 20 minutter. Det luktet brent i flyet, sier kvinnen som ikke vil ha navnet sitt på trykk.

Er nok snakk om LN-RRF. I følge wideroe.no skal LN-RPM ned og hente passasjerer.

Last edited by a moderator:
Det står jo ganske greit forklart i artikkelen.

Jo, men gitt situasjonen som førte til sikkerhetslandingen, det at det luktet brent, ville jeg tro man var like sikkerhetsorientert og tømte flyet i fall det var brann/tilløp til brann et eller annet sted i flyet.

Vidar

Ja, at ikke crewet ringte deg for å få mer informasjon om situasjonen er egentlig rart.

Ja, at ikke crewet ringte deg for å få mer informasjon om situasjonen er egentlig rart.

Hvorfor skulle de egentlig det? Crewet var på stedet og valgte å foreta en sikkerhetslanding fordi de luktet brent ombord. Det naturlige etter landing ville vel egentlig være å ta ut passasjerene i fall årsaken til at det luktet brent var at det faktisk var en brann ombord. Og ikke vente til en eventuell brann utviklet seg, for så å evakuere. Dersom de hadde avklart at det ikke var noen brann ombord, før de landet, kunne de vel like godt ha fortsatt til Trondheim. De valgte å lande.

Vidar

Du tror ikke det er en ørliten sjanse for at de gjorde en vurdering basert på en del mer informasjon enn det som fremkommer i artikkelen?

Jeg TROR muligens TCAS forsøkte å være litt sarkastisk :)

uansett, verden ikke er sort / hvitt. Du har andre alternativer i en slik case enn å velge mellom å fortsette i flere timer, eller å lande og ta ut pasasjerene umiddelbart. Som artikkelen beskriver (og jeg vet ikke mere om dette enn hva jeg har lest i media) så var non årsaken til at folk ble sittende så lenge at man vurderte muligheten for å fortsette flygingen etter at situasjonen var avklart. Og skal man ha muligheten for det innen lovlig duty tid for crewet så må alt være klart til å ta av. Man har ikke tid til ny boarding osv.

Jeg er HELT sikker på at mannskapet hadde full kontroll, og hadde dem vært i tvil om sikkerheten så hadde nok folk blitt sendt ut så fort som mulig.

Hahaha, da hadde det nok blitt ganske redusert aktivitet her inne :)

Enig med du. Da hadde det blitt kjedelig, du. Tenk å ikke få spekulere litt, spørre og kommentere verden slik den ser ut fra din lille andedam.

Vidar

Enig med du. Da hadde det blitt kjedelig, du. Tenk å ikke få spekulere litt, spørre og kommentere verden slik den ser ut fra din lille andedam.

Det er forskjell på det å spekulere, spørre og kommentere, og det å kritisere noen for en utført jobb man selv ikke har nok kunnskap om.

Det er forskjell på det å spekulere, spørre og kommentere, og det å kritisere noen for en utført jobb man selv ikke har nok kunnskap om.

Det vil alltid kunne stilles spørsmål ved enhver utført jobb. Og slik vil det alltid være.

Vidar

Back