Sikkerhetsoppbud når US-selskaper flyr fra Europa

MartinL

ScanFlyer Dusty
Sikkerhetsoppbud når US-selskaper flyr fra Europa

passerte akkurat innsjekk til US på Osl. Der var litt av et oppbud med minst 6 sikkerhets vakter i dress. Sperringer med tre personer der alle hadde hver sin koffert med laptop stående i påvente av pax. Det så mildt sagt overdrevent ut. På den andre siden var Continental køen uten noe tilsvarende. Mitt spørsmål, hva skjer med US i dag.

Re: US Airways begynner PHL-OSL i mai 2009

passerte akkurat innsjekk til US på Osl. Der var litt av et oppbud med minst 6 sikkerhets vakter i dress. Sperringer med tre personer der alle hadde hver sin koffert med laptop stående i påvente av pax. Det så mildt sagt overdrevent ut. På den andre siden var Continental køen uten noe tilsvarende. Mitt spørsmål, hva skjer med US i dag.

Continental og US har vel samme krav(og CO har da pleid å ha noen ICTS-agenter med noen "laptop"-computere). Kanskje det er flere agenter enn normalt på US fordi ICTS driver opplæring?

Dette sikkerhetsoppbudet er vel noe US Government krever av alle amerikanske flyselskaper fra abroad - og så vidt jeg har forstått noe flyselskapene viderefakturerer US Gov't/Homeland Security eller noe.

Er det ikke vanlig at den runden taes ved gate, og ikke ved innsjekk, slik at også transfer pax blir stillt til veggs? Når jeg dro til seattle sist så ble alle spurt ut ved gate, og hjelpes så mye rart de spurte om. US-imigrations er rene kosepraten i forrhold til å slippe ombord i et amerikansk fly. Hva har du med deg som går på batteri (jeg har mye...), når slapp du det sist ut av synet, har det vært inne til service i det siste, har du lånt det bort, har noen som også viste at du skulle på dette flyet fått låne det. Og sånn gikk det for mobil, laptop, noisegard headset, kamera, pda osv. Glemte å si at kodebrikkene til nettbanken også gikk på batteri, men slapp unna med det.

Transfer-pax utspørres vel ytterligere ved gate, men også lokale pax får en spørrerunde om de har hatt carry-on ute av synet etc, meg bekjent. Dette skjer jo når CO preboarder på OSL.

Med alle mulige forbehold, har jeg forstått det slik at det stilles andre krav av amerikanske selskaper, enn europeiske som flyr til USA - slik at CO/US har strengere krav en SK til SEA?

Fint om noen med mer direkte kjennskap til dette kan avkrefte/bekrefte - ovenstående er bare mine antagelser og det jeg har forstått etter en del flyvninger til Statene som passasjer.

Nå har jeg bare fløyet med europeiske selskaper til USA fra Europa, men det var ingenting sånt med CO fra Mexico til USA. Det eneste var at man ikke fikk ta med seg vann kjøpt i avgangshallen.

.... Hva har du med deg som går på batteri (jeg har mye...), når slapp du det sist ut av synet, har det vært inne til service i det siste, har du lånt det bort, har noen som også viste at du skulle på dette flyet fått låne det. Og sånn gikk det for mobil, laptop, noisegard headset, kamera, pda osv. Glemte å si at kodebrikkene til nettbanken også gikk på batteri, men slapp unna med det.

Men det ble mye stå-hei da en kompis ble spurt om han hadde med elektriske apparater som ikke var hans egne, og svarte ja på det. Men som han påpekte, laptopen var rent teknisk ikke hans private, det var arbeidsgivers.

Og når man skal hjem fra USofA, da er man ikke så farlig :rolleyes:

Med alle mulige forbehold, har jeg forstått det slik at det stilles andre krav av amerikanske selskaper, enn europeiske som flyr til USA - slik at CO/US har strengere krav en SK til SEA?

Har fløyet div turer med BA i det siste, og der har jeg ikke snakket med en eneste person vedr. bagasje. Passet har de lest av (omtrent ubemerket) i når jeg har passert transfer-senteret/security på LHR eller i loungen når de i security har glemt det.

I tillegg er det noen andre snodige regler, eks. opplevde jeg i Toronto at jeg måtte ta av sko i sikkerhetskontrollen fordi jeg skulle til USA med fly, de som bikke skulle til USA slapp det (og alt var gjennom samme sluse). Og de som stod der bare ristet på hodet de også.

Fra Canada til US ble jeg i immigrasjonen ikke utsatt for foto-/fingeravtrykksopplegg når jeg kom til EWR (nei, det var ikke utført immigrasjonsprosedyrer i Canada).

ok, takk for oppklaringen

Opplegget til CO og US er identisk. Jeg så ikke noe uvanlig ved US sin innsjekk i dag. Men om du kom forbi rett før kl 10 så kan det tenkes at CO hadde sjekket inn nesten alle og da blir det bare et fåtall vektere igjen. Resten går da til gaten.

Re: Sikkerhetsoppbud når US-selskaper flyr fra Europa

Jeg kalder det for hysteri......ganske enkelt....Det er ren børnehave

Hilsen
Ole

Det er i hvert fall mye mer gjennomført sikkerthetssystem enn det som drives med til daglig på de norske flyplassene :)

Det er vel nesten lettere å komme inn i Israel nå enn i USA?

BF:cool2

Er dette noe nytt?

Jeg reiste til EWR med CO i 2007, og da fikk jeg et par spm av en ISCS (Eller noe) dame når jeg skjekket inn bagasje. Når jeg kom til gaten sto samme damen der, og rev i boardingkortet mitt, men fikk ingen spørsmål.

Men det ble mye stå-hei da en kompis ble spurt om han hadde med elektriske apparater som ikke var hans egne, og svarte ja på det. Men som han påpekte, laptopen var rent teknisk ikke hans private, det var arbeidsgivers.

Dette spurte de faktisk spesifikkt om i AMS, var den min, eller hadde jeg fått den av arbeidsgiver. De som hadde PC fra arbeidsgiver ble spurt om de disponerte den hele tiden, eller om de hadde lånt den for denne reisen. Alle i mitt følge insisterte på at de hadde private laptoper, så jeg vet ikke hva som hadde skjedd om jeg hadde sagt at jeg fikk låne den av arbeidsgiver for denne turen. I AMS var det ny security, med metalldetektor og X-ray av håndbagasje ved gate under preboarding også, kan ikke forstå hvorfor, når det ikke trengs i CPH eller på OSL. Det kommer jo connecting PAX på disse destinasjonene også.

I AMS var det ny security, med metalldetektor og X-ray av håndbagasje ved gate under preboarding også, kan ikke forstå hvorfor, når det ikke trengs i CPH eller på OSL. Det kommer jo connecting PAX på disse destinasjonene også.

En del av terminalen i AMS (non-Schengen) har kun sikkerhetskontroll ved gate, så med en gang du går av flyet er du i ikke-sikker sone.

Det kjøres det random-sjekk av pax ved gate i CPH og andre plasser for fly retning USA (også non-US-carriers).

Jeg kalder det for hysteri......ganske enkelt....Det er ren børnehave

Hilsen
Ole

Helt enig Ole, det er noe fandens tullballeri med disse paranoide amerikanere.

Det er lett aa komme inn i Israel...men derimot ut av Israel:drunk:

Amen ...... tok meg 45 minutter aa forklare hvorfor jeg hadde reservebilletter en gang jeg skulle hjem derfra paa ID ....

Men security-opplegget er litt styrt av israelsk tankegang .. deres eget materiell anses som mer utsatt enn det utenlandske. Det at israelske konsulentselskaper er tungt inne i systemet hjelper heller ikke ....

Back