• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Sikkerhet på norske flyplasser

Cloudcruiser

ScanFlyer Silver
Sikkerhet på norske flyplasser

Undrer meg litt over sikkerhetsreglene.
Var på Gardermoen her om dagen der jeg traff en bekjent som arbeider på resturant innenfor securityen. Jeg spurte han tilfeldigvis hvordan de lager maten, skjærer opp grønnsaker osv. Han vippet ganske enkelt opp en bakdør til bakrommet og der står man med lengre kniver - større enn de jeg har på kjøkkenet og tilbereder maten.

Er det så enkelt at man bare kan gå rett inn på et bakrom, hente en kniv og spasere inn i flyet? Hvorfor i huleste må isåfall de ansatte igjennom sikkerhetssjekk når de har alle slags kniver der de jobber?

Re: Sikkerhet på norske flyplasser

Det vil alltid vaere behov for 'farlige gjenstander' i steril sone. Som mekanikeren med verktoey, kokker i restauranten, brann- og havari med oekser osv ...

Man maa ha et realistisk forhold til det man driver med. Skulle man ha en 100% steril sone, ville det ikke vaere mulig aa drive flyplass elller flyselskap. Sikkerheten er ogsaa de ansattes ansvar, aa holde kontroll paa de gjenstandene man har ansvar for.

Re: Sikkerhet på norske flyplasser

Slike kniver (og annet farlig utstyr) er journalførte, og virksomheten skal ha kontroll på at de ikke er tilgjengelige for publikum. Security skal i prinsippet foreta uanmeldte kontroller av at disse er til stede, men jeg aner ikke hvor ofte dette skjer.

Back