Sikkerhet på bekostning av penger.

Re: Sikkerhet på bekostning av penger.

Dette burde gjøres av de enkelte lands luftfartstilsyn.

På hvilket grunnlag skal f.eks. det norske Luftfartstilsynet utstede et flyforbud over et annet lands område? Hvilke informasjoner skal de støtte seg på for å ta en slik avgjørelse? Godt mulig FAA hadde mere/bedre informasjoner enn andre i dette tilfellet? Mange spm., men jeg er nok enig i at en 100% løsning blir vanskelig å finne.
 
Re: Sikkerhet på bekostning av penger.

På hvilket grunnlag skal f.eks. det norske Luftfartstilsynet utstede et flyforbud over et annet lands område? Hvilke informasjoner skal de støtte seg på for å ta en slik avgjørelse? Godt mulig FAA hadde mere/bedre informasjoner enn andre i dette tilfellet? Mange spm., men jeg er nok enig i at en 100% løsning blir vanskelig å finne.

Tilsynet består av fagfolk. De har også det overordnede ansvaret for sikkerheten på norske flyplasser og samarbeider med andre lands tilsvarende organer. De får også informasjon fra PST og sikkert også andre lands sikkerhetstjenester. Neppe noen andre i landet som sitter på et mer helhetlig bilde når det gjelder sikkerhetssituasjonen for lufttrafikken.
 
Re: Sikkerhet på bekostning av penger.

Nå er vel ICAO et FN-organ...

Men de bør uansett holde seg til å gi eventuelle råd. Og kunne stenge andre lands luftrom bryter jo med noen viktige prinsippet i forhold til suvereniteten til uavhengige stater
 
Re: Sikkerhet på bekostning av penger.

På hvilket grunnlag skal f.eks. det norske Luftfartstilsynet utstede et flyforbud over et annet lands område?

Luftfartstilsynet har vel et ansvar overfor sit lands borgere og de selskaber(og deres medarbejdere) de har tildelt AOC. Hvis de så mener at et område er for usikkert for disse er det vel rimeligt at forbyde overflyvning? Hvis selskaberne så ikke er tilfredse med de beslutninger kan de jo så vælge at registrere deres fly i et land, der har mere lempelig/anderledes sikkerhedskultur?
 
Re: Sikkerhet på bekostning av penger.

Og hva har det norske Tilsynet sagt i dette tilfellet?
Selskapene baserte seg på at luftrommet var åpent. Det er lett å være etterpåklok.
 
Re: Sikkerhet på bekostning av penger.

I andre tråder blir det gitt uttrykk for at man ikke stoler på tilsynets arbeid i forhold til tilsyn av selskap og hviletidsbestemmelser mm., men man skal altså ha tiltro til de når det gjelder vurdering av sikkerheten i andre land?
 
Re: Sikkerhet på bekostning av penger.

I andre tråder blir det gitt uttrykk for at man ikke stoler på tilsynets arbeid i forhold til tilsyn av selskap og hviletidsbestemmelser mm., men man skal altså ha tiltro til de når det gjelder vurdering av sikkerheten i andre land?

De er vel ikke helt relevant i en generell diskusjon. Tilsynet er landets øverste fagmyndighet og skal per definisjon ha denne kompetansen, enten de faktisk har det eller ikke ...
 
Re: Sikkerhet på bekostning av penger.

Og hva har det norske Tilsynet sagt i dette tilfellet?
Selskapene baserte seg på at luftrommet var åpent. Det er lett å være etterpåklok.

Det er let ja, men hvis du ser på FAA's beslutning så er det ikke alle der har brug for at være efterpåklok. Her udstilles måske netop et svigt pga. manglende kompetence, kommercielt pres eller naivitet.
 
Back
Top