Sikkerhet og take-off (eks. fra Air China)

simenjw

Newcomer
Fløy nylig fra Shanghai til Beijing med Air China, noe som jeg gjør en del i forbindelse med jobb. Opplevde imidlertid noe nytt på rundturen nå. I stedet for å spille ferdig safety demo-videoen (som riktignok er svært lang på Air China), så tok kapteinen av midt under avspilling. Dette skjedde begge veier. På returen opplevde jeg og at kapteinen avbrøt selve videoen for å ønske folk velkommen ombord. I tillegg datt en av bagasjelukene ned like etter take-off, og da kom purser springende for å sette denne opp til tross for at vi knapt var oppe fra bakken og skiltet for fest-setebeltene var på.

Så spørsmålet: Er dette normalt og i tråd med internasjonale bestemmelser? Jeg blir jo ikke veldig bekymret av dette alene, men dersom dette er tegn på en litt mer lemfeldig omgang med sikkerhet er jo det ikke særlig gode nyheter.

Last edited:
Dette er vel dessverre "normalt" i altfor mange asiatiske land hvor det er en helt annen kultur og forståelse for hvor viktig det er med sikkerhetsarbeide i alle ledd...

I slike kulturer er often sikkerheten ivaretatt med at man har signert de rette avtalene, da er jo alt gjort. Hva som skjer lengre baki leddene er jo en helt annen sak. Ikke ukjent fra jobb i Afrika heller.

-A

Eneste grunnen til at slikt er sjeldnere på vestlige breddegrader, er at en enormt mengde selskaper (og eiere og aksjonærer) har tapt enorme penger og gått konkurs som følge av ulykker hvor sikkerheten har vært mangelfull. Det er en evig kamp mellom sikkerhet og økonomi, punktlighet, service.

En av mine, etter landing, løp en del kvinner mot døra mens de taxed mot gate...

Opplevde på China Southern at kapteinen annonserte at vi ikke kunne ta av på 15 min grunnet grundig inspeksjon av rullebanen. Flyvertinnene gikk da rundt i kabinen samt at to passasjerer foran meg sto oppreist da vi plutselig hørte "ok lets go". Ikke mange sekundene senere var vi i lufta, med minst et par flyvertinner stående og en passasjer på kne i midtgangen.

Husker det ble et veldig oppstyr når vi kom i luften og kapteinen kom ut for å snakke med han som sto på kne.

Min bror hadde lignende episode med Aeroflot, der passasjer reiste seg under takeoff for å gå på do. Det ble ikke tatt godt imot av godt voksne russiske flyvertinner ;)

Skal det sies at jeg nettopp fløy med Southwest i USA og de som utførte sikkerhetsdemoen ga blanke faen. Han i midten gjorde seg ferdig på egenhånd et par minutter før hun som snakket. Da kan de like godt droppe hele demoen.

En av mine, etter landing, løp en del kvinner mot døra mens de taxed mot gate...
Ikke Air China, men på en tur til Vilnius opplevde jeg at flere passasjerer hadde stått opp, hentet ned bagasjen, gått frem til døren og stod der i kø mens de snakket i telefonen... før flyet hadde svingt bort fra rullebanen.

Drøyt. Det interessante er at de er veldig aktive i å påpeke at mobiltelefoner ikke skal brukes, ei heller i flightmode når man er oppe i luften. Rimelig irriterende når man ikke vil høre på kinesisk listepop på underholdningssystemet ombord.

Dette er Asia, en helt annen kultur hva gjelder sånne ting. Man trenger ikke å dra lengre enn til Midtøsten heller for å finne dette, en gang fløy jeg fra TLV ti PRG med Czech Airlines, ved landing i Praha nølte ikke folk med å reise seg opp for å si det mildt. Dette skjedde også da jeg returnerte fra PVG til CPH, men da var ikke SAS personalet ombord nådige over PA anlegget.

Hatt en lignende opplevelse før landing i FRA. Antar at det var en kinesisk dame? Rett før landing, midt inne i tåkeheimen reiser hun seg opp for å finne bagasjen og jakken sin. Nedless to say, CA skriker ut SITT DOWN NOW! Ca 30 sek etter lander vi på FRA's svar på Polderban med et brak!

Hadde en slik tur der det var en eldre dame som var oppe og hentet noe fra vesken sin, da ble det liv i FA over PA. Er ikke sikker, men tror det var LH.

En annen gang så kom jeg hjem til SVG (fra OSL tror jeg) med DY, og da var det en som hadde funnet frem mobilen, og snakket antageligvis med en som skulle hente ham på flyplassen, mens vi landet.

Ivrige passasjerar er det nok av i Italia, har eg sett. Det som var mest "interessant" ein gang, var då ein flyvert frå CO jogga ned halve midtgangen samtidig som dei framme gav full gass for takeoff. Trur det var frå OSL, men det kan også ha vore på returen frå EWR. Etter å ha blitt dybdeintervjua i check-inkø av ein CO-fyr om kva eg åt til frukost omtrent, så tenkte eg at det var litt rart at ikkje alt er på stell i selskapet :).

Under landing på CEB med Asiana, idet thrust reversen ble slått av og vi enda hadde omlag 100km/h så hørtes klikk stafetten i hele flyet og veldig mange reiste seg og begynte å ta ned håndbagasjen ned fra hyllene. Mannen innenfor meg gjorde tydelig gestikulering på at han syntes jeg var treg som hindret han i å gjøre det samme

Kanskje ikke like drøyt som det over her, men husker på en QR-flight fra LHR til DOH for noen år tilbake. Det var en kvinne i setet til venstre for meg som tok frem mobilen og begynte å ringe, i det vi hadde full thrust bortover rullebanen. Rareste jeg har sett...

Har også opplevd enkelte ganger med Norwegian at noen passasjerer tar av seg setebeltet før vi har kommet helt frem til gaten, og CA nærmest skriker på PA-anlegget :)

Har også opplevd enkelte ganger med Norwegian at noen passasjerer tar av seg setebeltet før vi har kommet helt frem til gaten, og CA nærmest skriker på PA-anlegget :)

Så lenge vedkommende sitter i setet er slik "skriking" over PA unødvendig. Er tross alt ikke en barnehage vi driver!

Back