Sikkerhedsparanoia?

FlyHi

ScanFlyer Crusty
Endeligt er der en fra branchen der tager bladet fra munden og lægger op til debat om hvad der er rimeligt og hvad der er paranoia:

http://borsen.dk/650.99180

Selv har jeg i lang tid ment at netop al denne ekstra "sikkerheds"-kontrol er den største trussel mod flytrafikken. Alt med måde men med de nye regler er det kommet for vidt.

Så sent som i morges på CPH blev jeg antastet af en meget sur kvindelig sikkerhedsvagt, der kom bebrejdende hen til mig, som om jeg var forbryder eller terrorist. "Der er en lighter i din taske!" Uhhh.... Hvor farligt - det går da virkeligt ikke. Ikke noget med en venlig attitude - nej en direkte angribende istedet, som om jeg var forbryder..

Hun påstod hårdnakket at denne skulel i en gennemsigtig plastpose, da der jo var væske i. Fair nok hvis reglerne nu engang er sådan, men det gør dem ikke mere fornuftige. Helt seriøst, så krævede hun at jeg puttede lighteren i en plastpose, selvom det var det eneste væske jeg havde med og der ikke var andet i posen. Og selvom jeg allerede var kommet gennem sikkerhedskontrollen????

Det kan godt være der er regler, men det forbyder ikke folk at tænke fornuftigt og sige fra når det bliver for meget - det synes jeg dette eksempel er. Det er uden sund logik.

Ovenikøbet så har den samme lighter ligget i min taske de seneste 2 uger, hvor den har været igennem sikkerhedskontrollen i LGW, CPH, NCE og LCY - UDEN at der på et eneste tidspunkt er blevet bemærket noget.

Derudover, så havde jeg en halv liter kildevand i en pose (som jeg havde glemt lå der fra dagen før) da jeg gik igennem sikkerhedskontrollen på LGW for små 2 uger siden. Den opdagede sikkerhedsfolkene ikke, men sko og bælte skulle af og computeren du af tasken og al andet væske i en pose.

Hvornår bliver det for meget? hvad er i andres meninger om al denne ekstra sikkerhedskontrol. Nytter det noget eller er det ikke blot nogle hurtigere og uigennemtænkte nødløsninger, hvis eneste resultat er at gøre det besværligt at rejse med fly.

Selv siger jeg go! Niels Boserup - endeligt en der tør sætte gang i debatten og sige fra. Iflg. min mening er paranoiaen gået for vidt. Lad nu bare amerikanerne om det og så lad os tænke selv i Europa...

Dersom sikkerhetskontrollene blir for omfattende, vil nok både bil, tog og hurtigbåt kunne få et konkurransefortrinn på korte og mellomlange strekninger. På lange strekninger finnes det vel få konkurrenter til flyet og dermed kan sikkerhetstiltakene være temmelig omfattende uten at det får noen konsekvenser for luftfartsindustrien.

Jeg ser store konsekvenser hvis det fortsætter sådan her.

- Økonomisk. Der er kun passagererne til at betale i den sidste ende, da det er lufthavne og flyselskaber der primært bliver pålagt udgifterne. Det betyder dyrere billetter.

- Flere vælger flyet fra på kortere ruter - det betyder mindre grundlag for at opretholde disse og igen dårligere vilkår for feedertrafik til langruterne, som i sidste ende kan blive ramt af det også. Specielt i de minde lufthavne.

- Generelt færre kunder. Idag er det praktisk taget umuligt med et en-dags-møde i f.eks. London (hvilket jeg selv tidligere har gjort mange gange). Med mødetid på to timer før afgang og transport til/fra lufthavn osv. - så er hele dagen gået. Jeg har valgt det fra og bruger hellere video-konference til de mindre ting.

Naturligvis er der en del halvlange ruter der ikke så let bliver ramt, da der ikke er reelle alternativer, men jeg skal have meget gode grunde til at tage toget til Hamburg, Gøteborg, Berlin og indenrigs i Danmark. På alle disse ruter er der faktisk reelle alternativer til flyet - og jeg ville idag sikkert vælge et andet transportmiddel i de fleste tilfælde og jeg er sikker på mange andre - specielt forretningsrejsende - har det på samme måde. Alternativt vælger de helt forretningsrejsen fra.

Det er klart at den store ændring først vil komme på langt sigt, men fortsætter vi i Europa med den samme sikkerhedsparanoia som i USA - så er jeg sikker på vi vil se en sådan udvikling.

Det er en langt større trussel mod flyindustrien en terroristerne - og ved at indføre alle disse restriktioner, så har terroristerne jo vundet alligevel. De har begrænset den frie og demokratiske verden. Det var vel også det der var målet helt fra starten...

Desk Pilot , jeg tror du har rett. For egen del har jeg nesten halvert mine jobbreiser på grunn av alt ekstra styr rundt sikkerhetskontrollen med tilhørende ekstra tid og forsinkelser. I steden for 2 ganger pr uke er jeg nå nede i 1 reise pr uke i snitt innenlands.
Igår tok det meg ca 20 min å komme gjennom sikkerhetskontrollen på OSL på returen til SVG. Folk som reiser i embeds medfør reiser jo som regel i morgen og ettermiddags rushet.
Til sammenligning kan jeg huske for for få år siden ; jeg kunne parkere bilen min 12-13 minutter før avgang SVG og være på gate de foreskrevne 10min før avgang. Da fikk man en effektiv arbeidsdag. Det var tider det!
Ser rundt meg i bransjen at flere og flere bruker videokonferanser. Det taper flyselskapene på definitivt. High yield pax forsvinner og erstattes av flere og flere fritidsreiser.
Les siste nummer av Flight International. Der står det en interessant artikkel om veksten i international luftfart eller mangel på sådan og hva den består av.

Ettersom det er primært businesstrafikken som rammes hardest dvs at man må beregne over en time hver vei man reiser og noen steder opp over 2 timer, så betyr det at de reiser mindre. Ettersom de utgjør den gruppen som betaler mest for flyvningene så betyr jo det også at flyselskapene vil tape mye penger. Ruter vil forsvinne.

Det vil igjen også kraftig senke intektene til flyplassene mens det likevel vil være stort behov for sikkerhetstjenester ettersom man fortsatt har low-yield paxen som er mer ressurskrevende og fortsatt utgjør en stor mengde. Da må ta det igjen på andre måter og da må avgiftene opp på low-yield rutene og også for 'lcc' selskapene som da også vil miste pax.

Et slikt scenario vil bety at man må konsolidere ruter og mindre flyplasser vil miste sin eksistensberretigelse.

Og jeg er likevel sikker på at sikkerhetskontrollen har fått så mange oppgaver og flere kommer det til å bli, at man ikke vil ha råd til å ha kvalifisert personell til å utføre de eller ha et begrenset antall som gjør køene enda lenger. Resultatet er en tap-tapsitusajon ettersom man setter et så stort press på personalet som skal utøve tjenesten at den ikke vil bli tilfredstillende utført.

Med andre ord, vanlige passasjerer vil få det værre mens de som bevisst ønsker å gjøre noe vil få det neklere å finne smutthull. Og andre som gjør slike ting i affekt heller ikke har like stor sjanse for å bli stoppet.

Jeg tror ikke folk, og samfunnet totalt sett, har det noe bedre av at man hele tiden skal utsettes for å være "mistenkt terrorist". All denne overvåkingen og mistenkeliggjøringen av vanlige folk i samfunnet er en meget usunn utvikling. Problemet er at dette tas stegvis, slik at man kan ende opp med noe som man i utgangspunktet trodde var et fjernt screkkscenario.

Jeg stilte med toalettartikler i en gjennomsiktig plastpose som var helt lys blå. dette var ikke i henhold til regelverket, og dette måtte pakkes om til en pose uten farge....:cry:

Originally posted by Desk pilot

Dersom sikkerhetskontrollene blir for omfattende, vil nok både bil, tog og hurtigbåt kunne få et konkurransefortrinn på korte og mellomlange strekninger.

...Eller kanskje dette blir en realitet.

c_11062006_520.gif

Tom Toles - Washington Post

Back