• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Siberia Airlines A310 krasjlandet i Irkutsk

Arrow

ScanFlyer Blue
BBC News
Russian media reported the plane slid off the runway and hit a building

Siberia Airlines
a310.gif



Reuters
The agency said that the plane crashed during the final approach to Irkutsk, where it overran the runway, hit a concrete fence, crashed into a building and caught fire.
 
Replying to Topic 'Siberia Airlines A310 krasjlandet i Irkutsk'

Ifplge CNN har flyet hatt stor fart da det landet.

Siberia Airlines-linken funkar inte!
 
Replying to Topic 'Siberia Airlines A310 krasjlandet i Irkutsk'

Og ifølge VG er flyet av typen "Sibir Airbus A-310"........
Er det laget en egen Sibir-edition av disse flyene, eller er det VG som roter litt?
 
Replying to Topic 'Siberia Airlines A310 krasjlandet i Irkutsk'

Originally posted by DY Tech


Og ifølge VG er flyet av typen "Sibir Airbus A-310"........
Er det laget en egen Sibir-edition av disse flyene, eller er det VG som roter litt?

Nei,de har vedfyring og samovar som standard,samt plass til å slå floke!:cool2
 
Replying to Topic 'Siberia Airlines A310 krasjlandet i Irkutsk'

_41865092_town_ap_416.jpg

Bilde fra BBC

Ser ut til å ha vært ekstremt dårlig vær - sjekk slurryen i nedre venstre hjørne. Det forundrer meg at bebyggelsen er så tett inn på flyplassen.

Aldri hyggelig med slike ulykker.

Og da er også registreringen til A310-324en kommet for dagen: F-OGYP

Bussen har en interessant historie i den kalde krigens perspektiv ved at den som ny kom til PanAm i juni 1987 (N812PA) - litt over et år etter Tchernobyl. PanAm møtte sitt eget Tchernobyl i 1991 etter Lockerbie. De neste 4,5 årene var den hos Delta, men så ville de også bare være amerikansk (boeingsk) i fremtiden. Det var snakk om flyet skulle til Aerolineas i Argentina, men etter over et års lagring i Toulouse gikk den til den andre kalde siden og Aeroflot i august 1996. Den beholdt sin franske registrering (F-OGYP). I mai 2004 ble den returnert til Airbus og i juni var den klar for Sibir. To år og 21 dager senere var slutten i Irkutsk. :(
 
Replying to Topic 'Siberia Airlines A310 krasjlandet i Irkutsk'

er det flere enn meg som synes det høres merkelig ut at havarikommisjonen allerede mens det ryker av vraket kan hevde at ulykken skyldes svikt i bremsene. Kanskje lett for russerne å skylde på teknisk feil på et ikke-russisk bygget fly??
 
Replying to Topic 'Siberia Airlines A310 krasjlandet i Irkutsk'

Jeg tar slike uttalelser med en stor klype salt. Og ihvertfall når de kommer på et så tidlig stadium.
 
Replying to Topic 'Siberia Airlines A310 krasjlandet i Irkutsk'

Høy fart, sen landing og mye nedbør har jo fått konsekvenser tidligere, vi husker jo f.eks. Air France i Toronto. Ryktene om teknisk svikt kan ikke oppfattes som annet enn useriøse på et så tidlig tidspunkt.
 
Replying to Topic 'Siberia Airlines A310 krasjlandet i Irkutsk'

At tillegg piloter har vært klaget på overflatebelegget på rullebanen gjør også noe - UIII 12/30 skal være ekstremt glatt når den er fuktig.
 
Back
Top