Sharklets innvaderer OSL

Pene fly! Men som såpass lite bevandret som jeg er: Hvordan skal man se forskjellen på busser og griser nå...? (på litt avstand)
 
Pene fly! Men som såpass lite bevandret som jeg er: Hvordan skal man se forskjellen på busser og griser nå...? (på litt avstand)

Det er jo sånt det ikke er lov til å si på et forum av denne typen, men sliter selv med å se om man snakker om en A320 el en 738. Jada, det er sikkert en eller annen luke som avslører det hele, også på avstand, men ellers så har vingetuppen vært det jeg også har sett på for å få fasiten. :cool:
 
Det er ikke noe problem å se forskjell på avstand, man må bare se på halen og området rundt, så ser man tydelig forskjell.

Boeing 737 (-300):



A320:



Forøvrig fine bilder! Tror nok jeg foretrekker A32x uten Sharklets, men man vender seg nok til det etterhvert.
 
Last edited:
Det er bare en måte å lære seg å se forskjellen på 737 og A320 på, og det er å gå ut og se på flere fly ;)

Men Stein, dette er flott bilder!
og LH var visst innom med D-AIZP i går, har Swiss også noen, da?
 
Det er bare en måte å lære seg å se forskjellen på 737 og A320 på, og det er å gå ut og se på flere fly ;)

Men Stein, dette er flott bilder!
og LH var visst innom med D-AIZP i går, har Swiss også noen, da?

Ja Swiss har i hvertfall en: HB-JLT har CHarklets ;)
 
På avstand ser du lett forskjell, blinken på vingetippen blinker to ganger på Airbus, mens på Boeing blinker den en gang.
 
Så det er bare et nytt fancy navn på noe gammelt altså? ;-) Kanskje Boeing skulle døpe dem Codlets, Pikelets eller Troutlets?
 
Så det er bare et nytt fancy navn på noe gammelt altså? ;-) Kanskje Boeing skulle døpe dem Codlets, Pikelets eller Troutlets?

Winglets navnet er patent beskyttet, men ikke originalt av Boeing. De første Winglets'ene ble utviklet til 747-200, ikke som de puslete 747-400 WL men noen som var 4,3 meter høye. Dette var tilbake i 2000 og en rekke testflighter ble gjennomført fra Boeing Field av Aviation Partners som var et selvstendig selskap (og som også tok patent på Winglet navnet). Men markedet var ikke stort nok til at dette ble ført videre med 747-200 og 747-300.

De oppnådde vel 6-7% Drag Reduction, men Aviation Partners skjønte at de hadde et produkt og jobbet både med Boeing og Airbus (som kunne ha fått adgang til Winglet navnet også). Boeing har vel kjøpt seg inn, men det nye selskapet heter Boeing Aviation Partners og det er dette selskapet som har patent på Winglet navnet og som levere til 737NG-x, 757 og 767-300. Winglets er vel nå standard på 737, men kan velges bort med unntak av 737-900ER. En kan også kjøpe WL og montere selv fra Boeing Aviation Partner.
 
De første Winglets'ene ble utviklet til 747-200, ikke som de puslete 747-400 WL men noen som var 4,3 meter høye. Dette var tilbake i 2000 og en rekke testflighter ble gjennomført fra Boeing Field av Aviation Partners som var et selvstendig selskap (og som også tok patent på Winglet navnet).

.. og slik så det ut .....

rd-747.jpg
 
Back
Top