SGS KI og KC outsources..?

apron

ScanFlyer Blue
Kan ikke se at det er en tråd om denne. Såvidt jeg forstår er det etterdønningene av den midlertidige "fredningstiden" på 18 mnd som ble besluttet i feb-08.
16 måneder har gått og en prosess med å lete etter interessenter for KI og KC har/skal starte.

http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article1677089.ece

Vil SGS atter engang fremstå som et uavhengig handlingselskap og gjenoppstå for f.eks ISS?

Last edited:
Nei. Basestasjonene beholdes innen Core SAS. De som er i faresonen er utestasjonene. Der er ingen beslutning tatt ennå.

Er feks. SVG en basestasjon for SAS eller gjelder dette OSL, ARN og CPH?

..ser for meg en proses i god SAS ånd, der ca 1500 ansatte på linjestasjonene som fortsatt ønsker ansettelse i SAS, får anledning til å søke seg til basestasjon OSL.

Om ansiennitetsprinsippet fortsatt står som en grunnpilar hos faglige kan dette skape et SGSOSL bokstavelig talt proppet med rutine... ;) Vil anta at det er tatt høyde for dette - likefullt ser jeg en periode med mye internt støy.

Det er nok fortsatt viktig for de ansatte med en blå firkant på ryggen...
BUSK prosessen blir jo bare blåbær i forhold til "worst scenario" her.

..ser for meg en proses i god SAS ånd, der ca 1500 ansatte på linjestasjonene som fortsatt ønsker ansettelse i SAS, får anledning til å søke seg til basestasjon OSL.

Om ansiennitetsprinsippet fortsatt står som en grunnpilar hos faglige kan dette skape et SGSOSL bokstavelig talt proppet med rutine... ;) Vil anta at det er tatt høyde for dette - likefullt ser jeg en periode med mye internt støy.

QUOTE]

Nå er det vel slik at mange av de som har ansinitet ikke kan/vil flytte til Oslo. Så slikt sett tror jeg ikke det skal bli noe stort problem.

Ellers så er det vel ikke usansynlig at også de store stasjonene f.eks i Norge kan fortsette i Core SAS. Stavanger, Bergen og Trondheim bør jo klart kunne bli innen Core SAS. Gevinstene her ved outsourcing vil være mindre enn f.eks ved Kjevik. På Kjevik vil det mest effektive kanskje være at samme selskap har både NAS og SAS. Det vil kunne gi lavest pris til begge kundene.

Jobbene blir ikke borte selv om det skiftes eier. Dette er en del av hverdagen i handlingbransjen.
Og i veldig mange andre bransjer, også de som har null og niks med fly å gjøre. Ofte merker en knapt at det er kommet inn andre eiere i det hele tatt, annet enn at en kanskje får arbeidsklær med andre farger, og andre logoer på.

Og i veldig mange andre bransjer, også de som har null og niks med fly å gjøre. Ofte merker en knapt at det er kommet inn andre eiere i det hele tatt, annet enn at en kanskje får arbeidsklær med andre farger, og andre logoer på.

sant nok, det som er litt spesielt her er jo at det legges opp til en oppsplitting der kun deler av et AS legges ut. Vil også tro at faglige har problemer med å kunne akseptere en full outsourcing på 15-16 stasjoner ovenfor sine medlemmer. På den annen side skal faglige være villige til å bidra til sunn drift - det gjenstår å se hva det betyr i praksis.

Vil tro det er mange hobbybaserte regneark og argumentasjonsrekker av ulik kvalitet rundt omkring.
Det er tidligere gjennomdiskutert at det overheadkostnadene som reduserer SGS sin konkurransekraft. Om ikke denne prosessen kjøres fullt ut (også for dagens fellesfunksjoner) kan en oppleve at SGSOSL i fremtiden blir belastet en økt andel av disse kostnadene alene, som ytterligere reduserer SGS's konkurransekraft på OSL.

Beste ønsker - en spennende sommer har begynt!

Omorganisering,10-15% lavere lønn pluss fjerning av "daukjøtt" pleier å være en del av slike prossesser................ tror nok f.eks. SGS kommer til å merke store forandringer hvis noe slikt skulle skje

Det trenger ikke vaere oppkjop for at det blir innfort slike prosesser. Det blir fort oppsamlet en del "daukjott" over tid, og alle organisasjoner trenger litt utlufting en gang i blant.

Det trenger ikke vaere oppkjop for at det blir innfort slike prosesser. Det blir fort oppsamlet en del "daukjott" over tid, og alle organisasjoner trenger litt utlufting en gang i blant.

Men nå er det vel ikke linjestasjonene som har daukjøttet, det er vel snarere basestasjonene...

Hvilke handlingselskaper vil være interessert i å by på SGS?

Hvor stor er lojalitetsfølelsen ute i det ganske land - når medarbeiderne har mottatt beskjeden om at de ikke er ønsket under "paraplyen" lenger?

Jeg holder en knapp på at det er krefter i SGS systemet som vil bryte ut (de forsvinner jo likevel) og etablere seg som handler på stasjonene SGS ikke vil ha (alle utenom OSL).

Egentlig burde alle SAS Linestations i Skandinavien være med i Core SAS og ikke bare
"de 3 store"...trods alt er det jo hjemmemarkedet,.Så jeg kan til dels godt forstå at
SAS køber deres handling hos andre ude i verden og ikke selv har staff, men på hjemmemarkedet bør det være "SAS selv" som handler SAS .....Når selv skarpe konkurrenter vælger SGS
handling borger det jo for kvalitet

Hilsen
Ole

Last edited:
SAS køber deres handling hos andre i SAS.....Når selv skarpe konkurrenter vælger SGS
handling borger det jo for kvalitetHilsen Ole

..tja - kvaliteten er neppe argumentet for å selge ut SGS. Det det er snakk om er påstanden om at andre kan gjennomføre driften mer konkurransekraftig.
Såvidt jeg forstår er det blodpris på handling...:wow:

Wf har jo med stort hell brukt agentar til å drifte stasjonane sine i årevis, så kvifor ikkje SAS?

Back