Setekart - veiledende eller villedende for å anslå belegg?

Someone

Moderator
Medlem
Setekart - veiledende eller villedende for å anslå belegg?

Basert på enkelte andre tråder bestemte jeg meg for å kjøre en høyst anekdotisk undersøkelse for å sjekke om man kan få en grei pekepinn på belegget nå man sjekker setekartet for tilgjengelige seter litt før avreise.

Før helgens OSL-BLL-OSL med Flyr så tok jeg da en bilde av setekartet 9 dager før avreise. I tillegg sjekket jeg 2 dager før, men det var ingen vesentlige forskjeller

9 dager før så altså OSL-BLL med Flyr slik ut:
52082459711_bf39800028_b.jpg

Foran i Flex stemte det nesten, bortsett fra 3 stykker, trolig på guttetur, enten hadde kjøpt billetter tett opptil avgang eller oppgradert seg sev i siste liten. Resten av flyet stemte det overhodet ikke for. Totalt sett vil jeg anslå belegget var minst 80%, og det var inkludert de stort sett tomme setene på de fremste radene. Basert på setekartet skulle man jo tro kun 20% av flyet var booket

På returen så setekartet ganske likt ut:
52082478423_73f0f55bfb_b.jpg

Men resultatet var det samme. Her vil jeg også anslå belegget til 80%, men det satt vesentlig flere på de fremste radene. Uten at alle nødvendigvis hadde kjøpt seg opp, da jeg selv har opplevd å bli plassert der automatisk med billigbillett uten seterervasjon

Nå er jo ikke 2 eksempler akkurat egnet som godkjent statistisk grunnlag, men kan i hvertfall fastslå at selv om flyet ser omtrent tomt ut rett før avreise så kan det for det fylles godt opp. Så enten var det mange som ikke brydde seg om å velge sete, eller så hadde de billetter hvor dette ikke var inkludert. Men basert å antall som hadde sjekket inn bagasje så var det enten flere med Smart billett som ikke hadde valgt sete på forhånd, eller så hadde mange med Mini-billett også lagt til innsjekket bagasje i ettertid

Re: Setekart - veiledende eller villedende for å anslå belegg?

Min lille analyse fra både før og etter covid:

Det jeg støtter meg på er at om det er mange seter som er tatt så er belegget ganske høyt (med mindre de er blokkert). Om det er få seter som er tatt så aner jeg ikke hva belegget er...

Men akkurat dette kommer også anpå selskap og kabinklasse, og hvordan de driver blokkering av seter (BA driver eks. med dynamisk seteblokkering og for å sikre gode status-seter og plass til familier m.v. så da må man se på Expertflyer el.l.)

Har sett en del på både SAS og BA siste tiden og det kan se ut som kanskje 10-20% velger sete på forhånd i economy/go. Flere flighter der det ser tomt ut inntil seter er automatisk tildelt og så ender det med omtrent fullt fly. I business/pluss stemmer setene med faktisk belegg.

På Norwegian ser det ut som det er flere som kjøper/velger sete på forhånd, der synes jeg (hvertfall i ukedagene) at setekartet stemmer mye bedre med belegget. Kan kanskje ha noe med at folk kjøper "økonomi-pakka" med sete inkludert og at det er mye forretningsreisende med avtalepris/sete inkludert m.v. Innlands er det nok også mer dynamikk/endringer kort tid før avreise.

Re: Setekart - veiledende eller villedende for å anslå belegg?

To anekdotiske undersøkelser i helgen:

Flyr OSL-BOO: Sjekket setekartet 48 timer før avreise, da var temmelig nøyaktig 60 seter forhåndsreservert. Belegget til slutt ble vel over 90%

SAS BOO-OSL: Da innsjekk åpnet var det i Go kun tatt rundt 20 seter. Såvidt jeg kunne se endte flighten med å bli nesten full

Back