Service och höjda priser ska rädda SAS ur krisen

Re: Service och höjda priser ska rädda SAS ur krisen

Handlingkostnadene for catering er nok de samme uansett om man selger mat eller gir bort gratis. Noen skal fylle vognene, levere dem til og fra flyet osv. Den fortjenesten man har på å selge mat skal også dekke andre omkostninger som behandling av salgsoppgjøret, bankgebyrer osv. Selger man lite får man mye svinn og vinninga kan gå opp i spinninga. Da er kanskje ikke kostnaden ved å gi ut noe gratis så stor allikevel.

Synes Tommy har mye rett i det han skriver. Selv er jeg ikke så opptatt av å få en tørr sandwich ombord. Har fortsatt til gode å få servert noe som er spisendes på sandwichfronten. Og det gjelder spesielt hos SAS. Da ville jeg satt mer pris på å få litt gratis drikke. En gratis brus på strekninger under 1 time ville være bra. Det er vel først om flyturen er over et par timer at det er "nødvendig" med noe å spise?

Jeg ville vel også synes at 100% bonuspoeng på de billigste billettene vil være viktigere enn noe knusktørt og nærmest uspiselig. Da kunne de heller spare pengene på ikke å servere mat på kortruter og heller oppgradere maten på turistklasse på de flyturene som er over 2 timer.

En annen ting SAS godt kunne gjøre var å selge ut restplasser på onsdag torsdag for påfølgende helg til en billig penge om noen var interessert i å reise på kort varsel. Så kunne de nok få bedre utnyttelse av kapasiteten. Men det er kanskje aldri ledige seter ut fredag og hjem søndag?

BF:cool2

En annen ting SAS godt kunne gjøre var å selge ut restplasser på onsdag torsdag for påfølgende helg til en billig penge om noen var interessert i å reise på kort varsel. Så kunne de nok få bedre utnyttelse av kapasiteten. Men det er kanskje aldri ledige seter ut fredag og hjem søndag?
BF:cool2

Synes å huske WF forsøkte det for ikke så lenge siden(?). Resultatet var de som hadde fleksibel/refunderbar billett kjøpte billigbillett i siste liten dersom det var tilgjengelig og fikk refundert/endret den originale. med andre ord mindre inntjening.

En annen ting som slår meg er hvordan prisingen har blitt. Nå er det på enkelte avganger overhodet ikke mulig å få seg plass på kort varsel. En lørdag morgen måtte jeg rundt "halve Vestlandet" med Widerøe for å komme meg BGO-OSL fordi alle de tidlige direkte-flightene var utsolgt. Og det var 20 andre på samme turen. (Været var pent og en rundtur i lav høyde er ikke å forakte for oss som liker å fly, så på den måten klager jeg ikke)

Hadde selskapene her hjemme villet satse på forretningssegmentet hadde de sørget for at de(n) siste plassen(e) var skikkelig dyre. Nå greier de jo å fylle et fly uten å tjene penger, mens de som kommer i siste liten med mye penger og må reise ender opp med leiebil eller store omveier/andre selskaper.

Jeg vil anta at en full maskin på innland mellom BGO/TRD/SVG-OSL gir penger i kassa og at de som sitter med revenuekontroll gjør jobbben sin:)

Ja, de gjør nok en god jobb de som jobber med det, men det jeg påpeker er at prisene i enkelte små segmenter antagelig ikke tar høyde for en del som er villige til å betale mye for å reise akkurat nå. At de tjener penger på en full maskin på nevnte strekninger tviler jeg egentlig ikke på, det jeg mente å si (selv om det ble utydelig) er at de ikke tjener nok penger der de kan. SAS IC er jo også et eksempel på dette med fulle fly, og manglende pluss i kassa.

Det var en artikkel om dette for en god stund siden, der SAS nevnte det med å jekke opp prisene veldig på de siste setene til BGO/SVG/TRD, nettopp for å kunne håndtere dette. Vinklingen ble selvfølgelig negativ (som den ofte blir i tabloid presse), for da ville jo ikke tante Olga ha penger nok til å fly og besøke sin syke fetter og bla bla bla. Continental kom mye greier ut når de fortalte pressen at det siste setet i C-klasse til ERW koster mye.

Det kan jo også ligge politikk og pressens makt her - man er redd for å fremstå som griske?! Det vil være trist for næringslivet her i landet dersom vi kommer til et punkt der man ikke kan forflytte seg på kort varsel fordi selskapene er redde for å prise de siste to setene 5-10 ganger høyere enn billigste billett. de siste setene som selges vil jo evt. også være synlige rett på bunnlinja.

Hehe skal de re-re lansere service nå da?

SAS lämnar Växjö som tidigare meddelats. Det ryktas även att fler inrikeslinjer är i farozonen. Örnsköldsvik, Östersund och Kalmar hörde jag talas om igår. Kan det stämma?

Om SAS øker servicen og prisene kan også Noregian øke prisene - det vil gjøre godt for begge selskapene - Det enkle er ofte det beste - men penger i kassa er enda bedre - for alle!!!

Gi 100% Eurobonus poeng i alle bookingklassene.

Sjekket akkurat Oslo-Toronto i mnd.skiftet juli/august. Rundt kr. 13000 t/r i booking W+K dvs. 25% uttelling (SK OSL-IAD/ORD, UA/AC der borte).

Nei, da blir det heller LH til kr. 8050 i V dersom det blir noe av.

Begrenset med poeng på en flybillett til kr. 249 ja val de argumenterer med at det er billig, men på en billett til kr. 13000 da!!

Back