Service "enhancement" fra KLM

KLM har visstnok allerede startet å ta betalt for exit-row seter og innfører nå også avgift for 2-setere. Sølv/Gull/Platinum kortholdere skal få dette gratis.

Men det er mye klaging på denne ordningen på FlyerTalk, se f.eks. http://www.flyertalk.com/forum/showthread.php?t=766460.

Ser ut som KLM faktisk ikke viser f.eks. exit-seter som ledige for sølv/gull/platinum kortholdere ved on-line check-in, noe som er meget dårlig!

KLM er nok på vei ned ja. :(

Trøste og bære. Så nå er det slutt på de gode gamle dagene da man kjøpte retten til å sitte i et sete når man kjøpte en billett. Nå kjøper man altså bare retten til å sitte i de dårligste setene ombord i flyet...?
Lurer på hva det neste blir.

Regner med at hvis ingen betaler for eller gold eller platinum requester det, så går de til siste innsjekket eller ID pax da?

Hvorfor ikke bare lage en ny klasseinndeling - economy extra er tosetere, vanlig monkeyclass er midt på femseteren?

Nå har vi altså hatt en laaaang diskusjon om bonus og hvilke fordeler frequent travellers burde ha. Her kommer KL med en virkelig fordel for denne gruppen av reisende:

If you are a Platinum or Gold member of Flying Blue or WorldPerks, you do not have to pay for Seat Choice:exclaimation:exclaimation:exclaimation

Det er jo flott for de, prisen på EUR 50 er såpass høy at jeg tror det er et fåtall som booker disse setene.

Last edited:
Vel jeg vil betale EUR 50 uten aa tenke meg om for aa slippe midtseter.....eller sagt paa en annen maate, velge et selskap som gir meg dette gratis....selv traurige UA lar oss i hvertfall faa 2 setere uten extra oppkrav....og gir deg en skikkelig merverdi om du betaler 5 inches mere mellom setene.....

Nå har vi altså hatt en laaaang diskusjon om bonus og hvilke fordeler frequent travellers burde ha. Her kommer KL med en virkelig fordel for denne gruppen av reisende:

If you are a Platinum or Gold member of Flying Blue or WorldPerks, you do not have to pay for Seat Choice:exclaimation:exclaimation:exclaimation

Det er jo flott for de, prisen på EUR 50 er såpass høy at jeg tror det er et fåtall som booker disse setene.

Det hadde vært fint om det hadde funket, men det viser seg at de ikke er tilgjengelige for eliter ved check-in likevel.

KLM tar nok et steg i retning lavpris selskapet til AF.

Skal AF gjøre KL om til et lavprisselskap? Blir vel snart kjøpemat ombord!
Ikke offisielt, men det murres litt om det blant KL kunder. Det er så mye enhancements at det halve kunne vært nok.

Apropos mat på KL, så havnet jeg på en flygning forleden dag som visstnok var utenfor "meal times". Dermed fikk vi ikke sandwich greia, som forøvrig har blitt ganske grei nå, men bare noe stusselige kjekser. Forbanna dog food.
Nok en måte å spare noen øre på.

Ikke offisielt, men det murres litt om det blant KL kunder. Det er så mye enhancements at det halve kunne vært nok.

Apropos mat på KL, så havnet jeg på en flygning forleden dag som visstnok var utenfor "meal times". Dermed fikk vi ikke sandwich greia, som forøvrig har blitt ganske grei nå, men bare noe stusselige kjekser. Forbanna dog food.
Nok en måte å spare noen øre på.

Det kommer til aa skje, det har vaert AF's plan hele tiden, de forpliktet seg til aa beholde KLM as is i 5 aar, men naar 5 aar har passert regn med forandringer, tildels store forandringer, selv navnet sitter ikke trygt

Det hadde vært fint om det hadde funket, men det viser seg at de ikke er tilgjengelige for eliter ved check-in likevel.

KLM tar nok et steg i retning lavpris selskapet til AF.

Så informasjonen på KL's nettside stemmer ikke?

KLM bekrefter jo med dette at det ikke bare er meg som ikke liker tre setere (ref 757 over dammen). Hvis det er et marked og det skjønner jeg det er for å selge 2 setere ekstra dyrt så grattis til KLM. Det er godt at SAS, swiss, bmi og Lufthansa flyr med en drøss to setere hver dag på langrutene...gratis!!!!

Mulig det er teknisk problem i løsningen foreløpig, håper nesten at det er det. Og ikke KL som prøver veldig hardt å få penger for disse "eksklusive" 2-raderne etc.

Slike "enhancements" må da til syvende og sist skape forvirring hos kundene. DY krever nå betaling for setevalg, for innsjekket bagasje, og potensialet er uendelig for å lage kompliserte betalingsløsninger pr kilo bagasje man har med seg, om man sitter på to eller tre eller femseter eller beinplass og mat... På en måte er det jo bra for kundene at de kan tilpasse reisen mest mulig individuelt, men ikke hvis det blir uoversiktlig, og man sitter igjen med følelsen av at flyselskapene gjør som bankene med sine gebyrer: tar betalt for en tjeneste som egentlig er en selvfølgelig del av reisen.

"Forbedringer" er da også et orwellsk newspeak for å kreve betaling for noe alle før fikk gratis, men som nå fremstår som "bedre" ved at man betaler for å få noe som andre ikke får.

Slike "enhancements" må da til syvende og sist skape forvirring hos kundene. DY krever nå betaling for setevalg, for innsjekket bagasje, og potensialet er uendelig for å lage kompliserte betalingsløsninger pr kilo bagasje man har med seg, om man sitter på to eller tre eller femseter eller beinplass og mat... På en måte er det jo bra for kundene at de kan tilpasse reisen mest mulig individuelt, men ikke hvis det blir uoversiktlig, og man sitter igjen med følelsen av at flyselskapene gjør som bankene med sine gebyrer: tar betalt for en tjeneste som egentlig er en selvfølgelig del av reisen.

"Forbedringer" er da også et orwellsk newspeak for å kreve betaling for noe alle før fikk gratis, men som nå fremstår som "bedre" ved at man betaler for å få noe som andre ikke får.

I flyverdenen er "enhancement" synonymt med å ta vekk fordeler, det vet vi alle, men at folk ikke skjønner seg på kombinasjoner har jeg ikke tro på. På McDonalds er det da tillegg for alt, og forskjellig pris om du spiser inne eller tar med, og folk finner nå ut av ting her og?

-A

Back