Service ceiling 747-400

LN-MOW

Flyklapper
Medlem
Sitter og ser på min ringe boks at Atlas Air 744F GTI9727 (N418MC) fly nordover gjennom Florida og Georgia i 45.000 fot. Da jeg trodde service ceiling for typen er 41000 fot, er jeg litt overrasket. Den viser samme høyde i Flightaware, men ser ut til å ha filet FL380.

Noe med innsikt på typen .. ?

gti.jpg
 
Såvidt jeg kan finne ut er service ceiling 45100 fot, dette vil med max diff press tilsvare 8000 fot cabin altitude.
Men det står forskjellige verdier alt etter hvor man leser, veksler mellom 41000, 43000 og 45100, det eneste de fleste kan enes om er at 747SP har 45100 som max.
Så jeg kan ikke dokumentere det, men mener bestemt at 45100 fot er max for 747-400. Jeg går ut fra at FMS'en ville protestere høylytt hvis man prøver seg med større høyde enn sertifiseringen tillater..
 
I would think so ... men takk for oppklaringen. Jeg kan ikke huske å ha sett noen trafikkfly oppe i det himmelstrøket ..
 
Jaja, OK .. men den der operterte liksom i en egen liga ... :p

Og det var jo før vi begynte med radarspotting også.....
 
I would think so ... men takk for oppklaringen. Jeg kan ikke huske å ha sett noen trafikkfly oppe i det himmelstrøket ..

Begrensningen på FL410 gjelder rutefly med pax (JAR/FAR xxx) - pga RVSM, oxygen til pax, time of descend til 10.000 ft ved decompression etc, men har ikke noe med flytypens max sertifiserte høyde.

Business jets og cargo fly henger over oss ganske så alene til og med i crowded airspace, og får belønning for sin mangel på begrensninger med masse direct tracks og lite mas på radioen. Eneste restriksjon så vidt jeg husker er at opp til FL510 så må begge piloter ha oxygenmasken "readily available" (dvs ute av boksen sin), og hvis de skal over FL510 så tror jeg en av pilotene må ha masken på. Derfor er de sjelden over FL510... :-)

Den superraske hadde visst egne bestemmelser...
 
Ut av nysgjerrighet, hvilke sivile flytyper har ceiling over F510?

Nå er ikke jeg noen flykjenner, men de jeg kjenner LITT til, som Gulfstream og Global Express har en cervice ceiling på FL510. Reglene sier så vidt jeg vet "over FL510", men om det er en teoretisk regel eller om de refererer til en konkret flytype vet jeg ikke. Det kan det jo utføres testflyging høyere enn cervice ceiling, så det kan jo være det som det referes til.
 
Strengt tatt kan du vel fly høyere enn service ceiling om du har forhold og ønske om det med mindre maks sertifisert høyde er satt til det samme som service ceiling.
 
Det er vel også slik at fly uten afterburners vil ha store problemer med å nå slike høyder .. En full A340-300 klarer jo bare såvidt å klatre opp bakken fra ATL og forbi meg her jeg sitter i 400 meters høyde .. ;)
 
Det er vel også slik at fly uten afterburners vil ha store problemer med å nå slike høyder .. En full A340-300 klarer jo bare såvidt å klatre opp bakken fra ATL og forbi meg her jeg sitter i 400 meters høyde .. ;)

De brukte vel re-heat fra Mach 0,95 til 1,7, evt måtte de slå det av etter 15 min hvis det kom først. Dette er først og fremst for å dytte flyet gjennom transsonic fart, og har ikke så mye med klatring å gjøre. Den fortsetter å klatre og akselrere etter re-heat er slått av.
 
Last edited:

Ja, men det er forskjell på service ceiling og maximum operating altitude. Service ceiling er det som best betegner hvor høyt flyet kan fly under normale omstendigheter (selvsagt med lav vekt), nærmere bestemt høyeste høyde der flyet kan klatre med 100fpm med alle motorer i gang.
Ofte er MOA bergrenset strukturelt eller begrenset av hvor raskt flyet kan nå ned i forbindelse med tap av kabintrykk. SC er begrenset av thrust/løft. I tillegg har man absolute ceiling der flyet ikke er i stand til å klatre mer, 0fpm.
 
Last edited:
Back
Top