Separasjon i forbindelse med A388

Dag Viking

ScanFlyer Mile High Club
Reference (ICAO report "Wake Vortex aspects of the Airbus A380 aircraft" 11/10/2005: T 13/3-05-0661.SLG) Preliminary data from A380 wake turbulence test are in, and it looks like Airbus predictions are totally outside the ball park with regards to the A380 wake. Flight test data shows that the A380 wake vortices will descend further and are significantly stronger at 1000ft (300m) below the generation altitude than for any other aircraft in its weight category (747 etc). On occasions the A380 wake vortices may descend 2000ft (600M) below the aircraft and pose possible passenger comfort issues, but not a hazard.

Initial ICAO guidance is as follows:
1) one additional min to be added to all separations, when the A380 is the leading aircraft.
2) Horizontal spacing on final approach to be no less than 10 NM between A380 and following aircraft.
3) vertical spacing to be no less than 2000ft when following behind the A380.

Den økte separasjonen i forhold til f.eks 744, gjør at gevinsten på slot-restricted flyplasser egentlig ikke blir noe å snakke om for totalantallet passasjerer. Selskapene med 388 blir vinnerene, siden de får pøst inn flere passasjerer. Andre selskaper og passasjerene i andre fly blir taperene, siden det blir enda mer forsinkelser på f.eks LHR.

Separasjon på 10NM er MYE. Etter f.eks 744 bruker man 6SM

Replying to Topic 'Separasjon i forbindelse med A388'

Separasjon på 10NM er MYE. Etter f.eks 744 bruker man 6SM

Hmm... Regelen er 5nm for en Medium etter en Heavy, og 6NM for en Light etter Heavy. Når du skriver 6SM, mener du da Statute miles? Bare sånn at vi ikke misforstår hverandre?

Kyrre

FAR sier miles, som jeg antar betyr Statute miles. Hvis det menes nautiske mil, så står det alltid NM.

Originally posted by atck

Originally posted by Dag Viking

FAR sier miles, som jeg antar betyr Statute miles. Hvis det menes nautiske mil, så står det alltid NM.

Jepp. Da er ikke 6SM så langt unna 5NM. Det er vel omtrent 200 meter i forskjell mellom SM og NM. Så har vi det helt klart. :biggrin

Tror helt klart denne restriksjonen vil merkes mest der det er lufrommet som er begrensende. Der rullebanen er begrensende faktor, så vil det merkes mindre.

http://www.timesofoman.com/newsdetails.asp?newsid=22231

Dag Viking - det ikke de faktiske Vortex-data denne separasjonen bygger på, men en midlertidig precautionary separasjon i påvente av oppnådde faktikiske resultater.

Så får vi se om den amerikanske pressen skriver noe annet når de riktige data slippes.

Originally posted by LN-KGL

Dag Viking - det ikke de faktiske Vortex-data denne separasjonen bygger på, men en midlertidig precautionary separasjon i påvente av oppnådde faktikiske resultater.

Ja, jeg vet det nå, selv om det ikke gikk frem av mine første innlegg i tråden. Kravene til separasjon blir trolig lavere etter hvert. Problemet er at Airbus ikke "har tid" til å vente på data fra service, de skulle hatt 380 ned på 747-nivå allerede ved EIS.

Separasjon? er det noen som skal separeres??? :wow: Syntes du er litt inglisj her:) I Norge atskiller man:spin:

Originally posted by catocontrol
I Norge atskiller man:spin:

Jeg er ikke i Norge....
Men siden dette er en norsk nettside, så burde jeg kanskje snakke som om jeg var det?

ikke ment som VOLDSOM kritikk:) Kjenner til problemet selv! Folk i lufttrafikktjenesten en fryktelig flinke til å bruke separasjon(inklusiv meg) selv om det heter atskillelse:)

Separasjon er vel et godt gammelt norsk ord? Man sa vel aldri melke-adskiller?:lol

Back