Sent inntrekk av understell !?

Status
Not open for further replies.
Regner med at du leser flyteori hvor det er omtalt at "gear extended" vil være med på å øke stabiliteten. Det er selvfølgelig teoretisk korrekt, men hvor stor den effekten er kommer an på så mange faktorer (flyets designet, landingsunderstellets design, lengden på "hjulbena", nærhet til flykropp og vinger osv osv). Så det finnes neppe normale prosedyrer for noe slikt hverken for spesifikke flytyper eller i flyselskapers prosedyrer.

Prata med en pilot i dag om dette, å senest i går, lot han hjula henge nede til de nådde 5000 fot før de tok de opp..

Regner med at du leser flyteori hvor det er omtalt at "gear extended" vil være med på å øke stabiliteten. Det er selvfølgelig teoretisk korrekt, men hvor stor den effekten er kommer an på så mange faktorer (flyets designet, landingsunderstellets design, lengden på "hjulbena", nærhet til flykropp og vinger osv osv). Så det finnes neppe normale prosedyrer for noe slikt hverken for spesifikke flytyper eller i flyselskapers prosedyrer.

Ja var nettopp det jeg tenkte paa. Har jo selv kun flydd twin-prop, saa vet ikke om det er like bra effekt paa jet eller ikke.

Synes det er veldig rart at det ikke er et konkret svar på dette, med så mye synsing.

Last edited:
Har sett dette flere ganger, og da fordi de har vært opphengt i noe annet. Fks fått info fra tårnet, eller at styrmann har lagt inn shortcuts i FMC og justert litt autopilot istede for å ta inn hjula.. Men tror aldri jeg har vært med på understell ute helt opp til 5000 ft.
Kjøling har jeg aldri hørt om, hvertfall ikke under takeoff. veldig vanlig å taxe rundt hvis bremsene er veldig varme. men det er jo som regel etter landing.

Typisk for et forum det :) ikke minst for et forum for flyinteresserte og flyreiseinteresserte og når forumets navn er scanair og ikke pprune :)

Prata med en pilot i dag om dette, å senest i går, lot han hjula henge nede til de nådde 5000 fot før de tok de opp..

Sa han noe om hvorfor? -Fordi det var 25 gader ute og ikke 15, som det pleier å være resten av sommerhalvåret?

Last edited:
Det sa han var på grunn av at bremsene var varme å de trengte å kjøles ned, han sa at det er noe som er helt normalt hvis bremsene er varme og slikt under varme dager...

Derfor tar de hjula inn sent...er det som er svaret på hele diskusjonen, end of discussion ;)

Har sett dette flere ganger, og da fordi de har vært opphengt i noe annet. Fks fått info fra tårnet, eller at styrmann har lagt inn shortcuts i FMC og justert litt autopilot istede for å ta inn hjula.

Er det kvalifisert gjetning, eller mener du å vite at det er slik det er?

1. Tårnet gir aldri info til et fly midt i en avgang, spesielt ikke når det roteres og første fasen av en utklatring. Da skal man ikke forstyrre (sett bort ifra nødstilfeller).

2. I cockpit er man ikke "opphengt" i noe annet i en avgangsfase. Det første som skjer etter at flyet er i luften og begynner å klatre er at piloten som ikke flyr (ikke nødvendigvis styrmannen slik du antyder) sier "positive rate". Piloten som flyr svarer "gear up", og piloten som ikke flyr tar da hjulene opp.

3. Man gjør ikke andre ting i cockpit i en slik "kritisk" fase av en flighten. Hjula kommer opp svært kort tid etter av man er i lufta og kommer ikke hjula opp er det som regel en bevisst handling fra pilotenes side. Lufting av bremser kan være en årsak. Fjerning av slush vinterstid kan være en annen årsak. Andre mer sjeldne årsaker kan være tekniske problemer, eller rett og slett en prosedyrefeil/forglemmelse. Piloter er mennesker og mennesker gjør feil.

Siste par ukene har det vært veldig varmt på Østlandet, og slik jeg skjønner trådstarter, så har han sett flere fly vente med å ta opp hjulene. Enten så er pilotene slått ut av varmen og dermed glemmer å ta opp hjulene, eller så velger de faktisk å lufte bremsene selv om det kanskje ikke er normal prosedyre. Så kan dere selv velge hva som er mest realistisk å tro på :p

TCAS har rett, og jeg returnerer til mitt første innlegg på denne tråden-forglemmelse eller "just enjoying the ride and nice view" i ett minutt eller to.
Her i FR eksisterer ingen prosedyre for "lufting" eller kjøling av bremser, vi har nå over 200 -800 og veldig gode SOP'er, vi følger tabeller og de forteller hvor langt tid mellom landing og avgang det trenges for bremsekjøling på bakken.

De aller fleste flytyper med inntrekkbart understell og brake temp indikasjon har prosedyrer for å holde understellet nede etter take-off hvis temp er over en viss verdi. Alle fly jeg har fløyet i mine 24 år i SAS, med unntak av F27, har hatt brake temp indikasjon..

På NG er det option å ha brake temp indicator.
Hos de operatørene som har valgt dette vises det på system display.

Synes det er veldig rart at det ikke er et konkret svar på dette, med så mye synsing.

Konkrete svar har vel vært fremme her fra kvalifiserte folk, så vi behøver vel ikke gå i ring og overse fakta som er lagt frem bare for å holde liv i tråden?

Konkrete svar har vel vært fremme her fra kvalifiserte folk, så vi behøver vel ikke gå i ring og overse fakta som er lagt frem bare for å holde liv i tråden?
Meget godt sagt, siden det ser ut til at trådstarter har fått svar på spørsmålet sitt, så kan kanskje tråden stenges?

Status
Not open for further replies.
Back