Senker du seteryggen ombord fly?

Robbiedeluxe

ScanFlyer Silver
Kom over en interessant artikkel på Slate:

Ding! Instantly the jerk in 11C reclines his seat all the way back. The guy in 12C, his book shoved into his face, reclines as well. 13C goes next. And soon the reclining has cascaded like rows of dominos to the back of the plane, where the poor bastards in the last row see their personal space reduced to about a cubic foot.
Link: http://www.slate.com/articles/life/...errible_idea_and_should_be_banned.single.html

Dette fikk meg til å tenke litt, hva er god etikette ombord? Er det blitt uakseptabelt å senke seteryggen? Jeg forsøker å ta hensyn, men noen ganger er man så trøtt og sliten at man ikke kan motstå fristelsen.

Når man har betalt for et produkt synes jeg man skal kunne benytte det fullt ut (typisk norsk:rolleyes:). Jeg bryr meg ikke om mannen forran meg legger ned setet, jeg er så slank at det ikke gjør noe.

Men nå sørger jeg også for booke den bakerste raden med nødutgang over vingen de gangene jeg reiser på eco. Da vet jeg at jeg får god benplass og recline, samt at den forran ikke kan ta ned setet. :biggrin

Så får heller de som ikke vil sitte trangt oppgradere seg. Jeg vegrer meg jo, som du sier RobbieDeluxe, fra å senke stolen, men nå er jo monkey class en gang monkey class!

Uansett, tilbake til dette med "etikette" så sørger jeg (som sagt) for å ikke lene stolen tilbake dersom jeg ser at den bak meg pines skikkelig. Eksempelvis hvis en 200 kg feit hvalross svetter ihjel pga kramper h*n får av benplassen (og setebredden for øvrig).

Last edited:
Jeg kverker idiotene som lar seteryggen være nede når maten serveres, men ellers er jeg enig med begge to over her.

Jeg ser an situasjonen litt. 1—2 timer til en stor flyplass i Europa klarer jeg å småsove med setet oppe. Nattflight over dammen eller til Johannesburg så er det ned med ryggen

Jeg liker helt ærlig utrolig dårlig å få setet foran tredd inn i mitt sannsynligvis allerede svært begrensede Lebensraum. På kortere flighter har jeg et prinsipp om at jeg ikke trenger å påføre personen bak ulempen å få meg i fanget hvis jeg ikke strengt tatt har behov for å legge ned setet (som jeg jo kan ha en sjelden gang hvis f.eks. jeg er stuptrøtt eller bakfull). På langtur prøver man jo gjerne å sove litt, spesielt på nattflight, så der blir bildet litt annerledes. I tillegg kan gjerne setene der legges lenger bak og sannsynligheten for at han foran faktisk gjør det øker kraftig, så der er det fort nødvendig å legge ned setet for å bevare noe personlig rom (litt av dominoeffekten som nevnes i artikkelen).

Prøver meg som regel på den diplomatiske tilnærmingen, hvor jeg ber vedkomne bak meg om å si hvor langt bak han/hun er komfortabel med at jeg lener setet bakover. Pleier som regel å løse seg greit da.

Ellers så er det vel faktisk ulovlig i det fleste siviliserte flyselskap å ha seteryggen lent bakover under matservering? :p

På kortere flighter har jeg et prinsipp om at jeg ikke trenger å påføre personen bak ulempen å få meg i fanget hvis jeg ikke strengt tatt har behov for å legge ned setet

Det samme praktiserer jeg. På kortere flighter legger jeg kun ned setet hvis det er tomt bak meg eller det sitter et lite barn der.

Ja, jeg har betalt for et produkt som lar meg lene setet bakover. Det betyr ikke at jeg skal la være å ta hensyn til passasjerene rundt meg.

Dere er alle velkomne til å legge seteryggen bakover når dere sitter foran meg, enten det er under matservering eller ikke. Fint om det går noenlunde sakte, slik at ikke ipad eller pc blir knekt eller faller over maten.

Selv sitter jeg med knærne trykket helt opp i setet foran meg, og nei det består svært sjeldent av myke deler:headbang. Så nei, jeg lar setet stå som det gjør, da jeg vet hvor ubehagelig det er å sitte bak et sete som er lagt ned.

Selv sitter jeg med knærne trykket helt opp i setet foran meg, og nei det består svært sjeldent av myke deler:headbang. Så nei, jeg lar setet stå som det gjør, da jeg vet hvor ubehagelig det er å sitte bak et sete som er lagt ned.

Helt enig med deg. Nærmer meg 2 meter snart, og har ganske dårlig beinplass fra før. Jeg har forståelse for at folk har lyst til å lene seg bakover på lengre flyvninger, men innen Europa er det sjeldent nødvendig å pine han/hun bak meg. Har jeg lyst til å lene bakeover spør jeg først da jeg vet hvor irriterende det kan være å 1) få kaffe over fanget 2) få kneskålene most. Merker at det er spesielt ille på charterflighter der (som det ble nevnt over) passasjerer skal "utnytte det fulle produktet".

Og bare så det er sagt. Det er ikke alle som har økonomi til å sitte foran gardinen. Det betyr ikke at normer og etiketter plutselig ikke gjelder oss ;)

Nå "oppfordrer" jo flyselskapene til at man kan gjøre dette, ved at muligheten er lagt inn, så da er jo det fritt fram. Men normal anstendighet sier vel at man ikke legger ned setet før matserveringen er over. For egen del kommer det litt an på dagsformen... Men legger aldri ned før etter maten, og som regel bare om personen foran gjør det. På ruter innen Europa foretrekker jeg versjonen som Ryanair har på sine seter, å slipper man å bekymre seg - begge veier.

Jeg spør rett og slett den bak meg og den er komfortabel med at jeg lener seteryggen bakover. Som regel er svaret positivt. Tror man oppnår mye ved å være ydmyk og høflig her...

Jeg spør rett og slett den bak meg og den er komfortabel med at jeg lener seteryggen bakover. Som regel er svaret positivt. Tror man oppnår mye ved å være ydmyk og høflig her...

Det er en variant jeg også har benyttet meg siden jeg var en pjokk. Det blir tatt meget godt i mot. På "short haul" eller charter lar jeg alltid ryggen være.

Jeg legger aldri ned seteryggen før matservering er over.

Etterpå gjør jeg det om jeg føler for det, men jeg pleier å ta en titt over seteryggen for å se om det er eksepsjonelt stor person bak meg. Deretter smyger jeg den bakover.

De foran meg er hjertelig velkomne til å gjøre det samme.

Ut fra denne tråden virker det som om de fleste faktisk synes DY sine intc seter er å foretrekke siden ryggen ikke kan senkes. Sitter folk her virkelig med seteryggen oppe mår dere skal sove hjem fra asia eller USA?

Jeg sjekker/spør alltid både før og etter jeg har lagt det ned. Jeg legger det aldri ned når de bak meg spiser selvsagt, og alltid rolig og forsiktig. Sitter det en person bak meg som kan plages av det, gjør jeg det ikke. Selv bryr jeg meg ikke om de foran gjør det. Fly er trangt og jævlig uansett :)

Jeg er fan av fixedshell. Sånn at hvis man vil lene seg tilbake så spiser du av din egen plass og ikke andres.

Det værste jeg vet er de som trykker inn knappen og kaster setet bakover.

Personlig så lener jeg ikke setet tilbake på korte turer. På lengre turer så tar jeg den sakte tilbake, og gjerne ikke hele veien. Jeg er en lang type, så de som smeller setet helt bak foran meg får en ubehagelig tur, for de vil kjenne det i ryggen hver gang jeg beveger meg. Men det er strengt tatt ikke mitt problem.

Korte turer i C: Ja, her er det ofte litt mer plass mellom setene, og hvis jeg føler for det legger jeg seteryggen litt bakover.
Korte turer i Y: Nei, definitivt ikke, med mindre setet bak meg er ledig.
Lange turer i Y: Ja, det synes jeg er helt greit, siden det er helt umulig å gjennomføre lange turer uten å kunne legge setet litt bakover.
Lange turer i F eller C: Her gjør jeg som jeg vil, og sjelden noe problem med dem bak meg :)

Back