SENESTE NYT....

Replying to Topic 'SENESTE NYT....'

Originally posted by dc-8-63

Glimrende idee....jeg synes de ogsaa skal leie inn ledelse i fra f.eks. Air France som har bevisst at det gaar an lede slik at en unngaar konflikter!!
Ja, det er faktisk ikke så ille å jobbe i Air France om dagen. Jeg må si jeg trives godt. :spin:

Noen som tror det blir en stille vår i SAS? ...når lønnsforhandlinger etc starter?

Originally posted by Hurum
...og synes det er forkastelig om det viser seg at pilotene misbruker den gode ordningen vi har i dette landet med å nettopp kunne være borte fra jobben ved sykdom.

Det der er et meget viktig poeng i denne saken. Når omfattende misbruk av ordningen med egenmelding blir kjent i media så våger ikke arbeidstakere som faktisk er syke å bruke den av frykt for å bli mistenkeliggjort, både av arbeidsgiver og kollegaer. I tillegg kan man risikere at myndighetene fjerner hele ordningen nettopp pga mye misbruk. Pilotene er med på å ødelegge dette.

Nei nå har vi vel snart 100% automatiserte fly, da trenger vi ikke pilotene ;)

En ting som er viktig å få med i denne debatten er at det er nødvendigvis ikke er snakk om sykdom i ordets rette forstand som rammer SASBU-piloter. Piloter (og flygeledere for den saks skyld) har en jobb som krever 100% fokus til enhver tid. De er faktisk pliktige å la vær å fly når man mener man ikke er skikket til å utføre tjenesten på en tilfredsstillende måte (unfit for flight). Dette kan man da bli på mange forskjellige måter ved diverse kroppslige sykdommer, men også andre ting kan bringe en ut av balanse som f.eks en opprivende situasjon i hjemmet (samlivsbrudd, dødsfall, alvorlig sykdom i nær familie osv...) Store problemer på jobb med vedvarende nedgangstider, store frustrasjoner og oppsigelsestrusler tærer også på over tid! Nå er det vel drøye 5 år siden de første pilotene ble oppsagt fra dengang SAS, så en kan tillate seg å si at disse vanskelige tidene har vedvart! Alle som har en jobb uansett om den er til lands eller i luften vet at man kan ha dager som er dårlige og hvor man sitter ukonsentrert og ikke får gjort noe fornuftig. Slike dager overlever man stort sett om man har en jobb til lands, men i luften er det ingen garanti for det! Velger man å gå på jobb som pilot i en slik tilstand er man langt fra profesjonell.

Når alt dette er sagt så må jeg legge til at jeg ikke støtter bruk av sykemelding som en aksjonsform.
Jeg tror ikke at dette er noe organisert fra flygernes side, men snarere at den enkelte pilot innser det at de er "unfit for flight" når det er så mye "støy" i forholdet mellom arbeidsgiver - arbeidstaker.

De danske pilotene er i folge nettavisen.no naa stevnet for retten for ulovlig arbeidsaksjon:

"I Danmark har flyselskapet bestemt seg for å trekke pilotene for retten, og de risikerer dermed å miste jobbene sine om den ulovlige streiken som er i gangsatt fortsetter. Dette rammer imidlertid ikke de norsk pilotene. "

Worst case (eller best case alt etter hvordan man ser paa det) betyr det at de ulovlig streikende danske piloter da vil staa uten jobb

Å påstå at dette ikke er ogransiert på noen som helst måte, blir for dumt. Alle som er sykemeldt er selvfølgeli ikke friske, men så stort avvik som dette indikerer med all tydlighet at det er en aksjon.

Hvis man ikke klarer å fly fordi man er utsatt for en omorganisering, er det påtide å leverer inn vingen. Dette er fremtiden innen luftfarten og resten av arbeidslivet.

Og så kom en melding fra SAS Braathens om at endel piloter har levert legeerklæring i dag. De har nok sagt til legen at arbeidsgiveren deres er så stygge med dem at de ikke klarer å konsentrere seg om jobb...

Men hensikten med kravet om legeerklæring fra selskapet er å få fastslått at fraværet juridisk sett ikke er en ulovlig aksjon.

Det hjelper nok lite på forholdet til kundene, en finansanalytiker var sikker på at Norwegian blir den store vinneren som følge av det uendelige bråket internt i SAS, akkurat det er vel ingen bombe. Men han mente at Norwegian vil ta minst 35% av markedsandelene etter dette, og at de to selskapene etterhvert vil bli like store i Norge. Bevares for en dramatikk...

Et lite tips: kjøp Norwegian-aksjer ;)

Originally posted by Airwolf
Og så kom en melding fra SAS Braathens om at endel piloter har levert legeerklæring i dag. De har nok sagt til legen at arbeidsgiveren deres er så stygge med dem at de ikke klarer å konsentrere seg om jobb...

Nåja, 5 sykemeldinger fra et selskap som har flere hundre piloter er da på ingen måte unormalt? Pussig at du ikke innser at piloter også er mennesker som f.eks. kan få omgangssyke midt i sesongen for nettopp omgangssyke? Man skal være svært forsiktig med å trekke en sykemelding ustedt av lege i tvil!

Problemene til SAS er ikke pilotene. Det er bare et skalkeskjul, jeg har kommet over dette hemmelige opptaket som viser SAS' reelle problem:
plane.gif

Originally posted by Airwolf

Det hjelper nok lite på forholdet til kundene, en finansanalytiker var sikker på at Norwegian blir den store vinneren som følge av det uendelige bråket internt i SAS, akkurat det er vel ingen bombe. Men han mente at Norwegian vil ta minst 35% av markedsandelene etter dette, og at de to selskapene etterhvert vil bli like store i Norge. Bevares for en dramatikk...

Det må vel i så fall bli på lang sikt. Jeg betviler vel at Norwegian har kapasitet til å ta 35% markedsandel i Norge med det materiellet de har i dag (jeg har mistet tellingen - er det 14 fly DY har nå..?), men det er jo selvsagt noe man kan gjøre noe med.

Dakkars piloter! De kan vel snart inngå fagforenings sammenslåing med flygelederne. De kunne kalle den for flygende sutreklubb!

BF:lol

Norwegian har 16 fly i følge dem selv..men tror de 2 siste er på vei og ennå ikek i flåten.

SLik startet visst pilotenes aksjon:

via SMS:

Det er go harry fom tir24jan og hver dag fremover inntil motsatt beskjed blir gitt over dette nett. Lurt å få sykemelding fra lege. Ikke snakk m media eller svar på mistenkelige henvendelser. Meldingen gjelder alle uansett LH, SH, sim, lifus. Hold dere informert via nye mm, flash evt snakk med kollegaer. Ny sms kommer når situasjonen tilsier det.

har sett denne meldingen gjengitt både på TV og i pressen i dag.

mer om "Go Harry" her: http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=143627

Jan Roar Rød

Jeg har sett debatten stort sett fra sidelinjen, men allikevel: Jeg har forståelse for at pilotene ønsker å aksjonere, men ikke for måten det gjøres på.
En lovlig streik ville være mye lettere å akseptere for de reisende (det er faktisk endel av vårt samfunn), og vært enklere å forholde seg til. Kaoset vi ser nå hadde muligens i en viss grad uteblitt, samtidig som pilotene hadde fått markert sitt syn tydelig.

Denne aksjonen som den vises nå, er på det nærmeste å oppfatte som en oppfordring til å velge Norweigan innenriks og KL/AF/BA/AY etc. utenriks. Og det er synd når det er SAS' egne ansatte som kommer med oppfordingen...

Det pilotene gjør nå er for meg helt virkelighetsfjernt. SAS er i en vanskelig situasjon som de er og dette gjør ting bare værre. De graver sin egen grav!

Ser ut som de danske pilotene er på vei tilbake på jobb nå i følge Dagbladet.

http://www.dagbladet.no/dinside/2006/01/25/455829.html

Edit : Og da har VG også fått det med seg, 5 minutter etter dagbladet

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=301307

Back