SENESTE NYT....

Replying to Topic 'SENESTE NYT....'

Naa skal vi ikke se oss blinde paa Norge. Der er det jo per definisjon ingen konflikt, ettersom ingen har turt aa staa fram for aa si at det er det. Derfor er jo alt dette etter min mening poengloest.

I Danmark er det en annen og mer alvorlig situasjon. Her har pilotene satt i verk en ulovlig konflikt som koster arbeidsgiver store konsekvenser og vi faar se hva arbeidsreten sier naar saken kommer opp.

Jobber ikke der, men synes det nesten er rart at ikke "SAS" flygerne har satt ned foten før.

De må vel føle seg litt boldet i røven over tid?

Mon tro om det samme hadde skjedd om SAS hadde flere langruter far de andre hubene sine....
....bare et spørsmål jeg undrer meg ikke har blitt stilt ennå.

Originally posted by norshuttle

De må vel føle seg litt boldet i røven over tid?
du får det til at lyde som noget dårligt!:up:

Eyyyy ... pass dere naa eller saa kniper jeg igjen traaden!!

Takk til de "gamle" BU pilotene som holder skuta "litt" i gang.
De er ikke part i denne konflikten og jobber skjorta av seg for å hindre flere kanserleringer. Det er de norske Sas pilotene som er i "dårlig form" om dagen.
Det er bare så synd at de ikke merker på "kroppen" hvilken belastning dette er for deres kolleger på bakken. De burde selv stått i avgangshallen og forklart hvorfor de er syke.:(

Nå er det jo ingen arbeidstakere som må stå og forklare hvorfor dem er syke, så synes ikke det er et godt forslag.

Forstår veldig godt frustrasjonen til de reisende, og synes det er forkastelig om det viser seg at pilotene misbruker den gode ordningen vi har i dette landet med å nettopp kunne være borte fra jobben ved sykdom. Om pilotene blir erklært friske etter å ha gått til legen imorra så regner jeg med det dukker opp andre "reaksjoner".
Forøvrig synes jeg det var OK å høre at SAS Braathens krever at pilotene skal ha sykemelding fra lege for å kunen være borte fra jobb. SAS Braathens stiller 3 leger til disposisjon imorgen i følge Jansen idag.

Så akkurat på TVN nyhetene hvor Petter Jansen bekrefter at de har leid inn ekstra kapasitet fra andre selskap i Europa, som skal i trafikk i morgen! Glimrende tiltak som i tillegg til kravet om legeerklæring kanskje får slutt på denne ulovlige aksjonen tidligere enn de "syke" hadde regnet med.

Noen som vet hvilke selskap som er leid inn?

Glimrende idee....jeg synes de ogsaa skal leie inn ledelse i fra f.eks. Air France som har bevisst at det gaar an lede slik at en unngaar konflikter!!

Som nevnt i en tidligere post så fløy Sterling T/R LHR idag, så de er nok på banen også i morgen.

La Braathens familien kjøpe tilbake Braathens, så kan vi ha 2 gode selskap i Norge. Braathens & Norwegian

Originally posted by dc-8-63

Glimrende idee....jeg synes de ogsaa skal leie inn ledelse i fra f.eks. Air France som har bevisst at det gaar an lede slik at en unngaar konflikter!!
og piloter fra LH!

Så Petter Jansen på TV i kveld.

Han kunne godt ha informert publikum om at det er 2 foreninger i pilotkorpset.
En av foreningene følger ihvertfall spillereglene.

Han har invitert oss på møte i morgen via mail.
Det blir nok spennende.

:spin:

Originally posted by dc-8-63

:up: Good one.
Full sympati til de reisende..

... og de flygende. Sammenligningen med bussjåfør som mange bruker, er forøvrig temmelig latterlig.

Om nå man mister en motor, det er snøvær og friskt i kastene, hvem vil man da ha til å lande kjerra på en glatt rullebane? En "overbetalt" kaptein med 20års erfaring fra lignende forhold eller en "bussjåfør" som trenger 3 ukers kurs for å få lappen og aldri trenger oppfriskingskurs og standardisering?

Læste idag i en avis desvæære uden netudgave, at det der sker er en følge af en hel lovlig virksomhedsoverdragelse fra SAS side. (Altså at man overdrager en del af virksomheden fra et selskab til en anden - fra SAS airline til SAS DK, SAS SE og SAS BU - en praksis som ligger inden for det man som virksomhed gerne må gøre og hvad man som ansat må tåle) Ansatte kan ikke modsætte sig en virksomhedsoverdragelse. En virksomhedsoverdragelse hvor man som ansat ikke kan få ændret sine ansættelsesvilkår i nedadgående retning ( ganske almindelige regler fra lov om virksomhedsoverdragelse) Med andre ord man kan ikke få dårligere løn etc.

Men der er den hale ved det at 6 - seks - forskellige advokat undersøgelser har påvist at man ikke må tage den fælles senioritetsliste med ind i de nye selskaber. Det kan jo ikke da der er tale om forskelige juridiske enheder. Forstået på den måde, at hvis der som følge af aktivitesnedgang i eksempelvis SAS DK skal ske en tilpasning af arbejdsstyrken - kan det ikke ske ved reduktioner i eksempelvis Norge eller Sverige fordi det er andre juridiske enheder. En overtallighed hos LH kan jo heller ikke betyde fyringer i BA!

Hvis den fremstilling er korrekt står piloterne med en dårlig sag for så har SAS ikke gjort noget som helst forkert. Hvor imod piloterne har foretaget en ulovlig strejke - med deraf følgende konsekvenser.

Originally posted by Thomas

Som nevnt i en tidligere post så fløy Sterling T/R LHR idag, så de er nok på banen også i morgen.

NB fløy også SK827/828 (OSL-AMS-OSL) i dag med samme maskin, men det er ikke planlagt noen flyvninger for SK i morgen. Foreløpig i alle fall. Ikke fra CPH heller.

Originally posted by MountainDew

La Braathens familien kjøpe tilbake Braathens, så kan vi ha 2 gode selskap i Norge. Braathens & Norwegian

tja, Braathens er kjøpt av SAS for at SAS Braathens skal bli kun SAS. Men om Braathens skulle gjenoppstå bør Norwegian endre styret sitt

Asså nu hänger jag inte med.. Är det för många eller för få piloter i SAS DK?

Hur är det med SAS DK och SAS SE, för många eller för få piloter där?

Vem vet, inte du
vem vet. inte jag
vi vet ingenting nu
vi vet inget idag
vem vet, inte du
vem vet. inte jag
vi vet ingenting nu
vi vet inget idag

:thumbup

Originally posted by BU9001/V2.0