SENESTE NYT....

sk931

ScanFlyer Rusty
Information fra SGS Control Center

Grundet den overenskomststridige arbejdsnedlæggelse blandt de danske piloter er er SAS trafikken med enkelte undtagelser aflyst resten af dagen i dag og hele dagen i morgen. Det betyder, at vi fortsat kun opererer med Intercont, QI-befløjne ruter samt SK14xx,

Kunderne kan tilbydes ombookning til andre selskaber samt refundering af deres billetter. Hotel og forplejning tilbydes hvor dette er relevant

Med venlig hilsen
HH Spangenberg

Hilsen

Ole

Replying to Topic 'SENESTE NYT....'

Originally posted by sk931

Information fra SGS Control Center
Det betyder, at vi fortsat kun opererer med Intercont, QI-befløjne ruter samt SK14xx,
Ole

Ole: vet du varför intercont flygs? Det är/var väl inte bara SAS Sverige piloter programmerade?

Kunne forestille mig at man bruger svenske og norske piloter

Hilsen
Ole

Stemmer dette, Ole.

Det kom en A321 KBK fra AAL til OSL idag, for å fly INTC. piloter til CPH, tror den het SK6991 og TAFPL oppga "To protect intercontinental pilots" som SI..

:nor

Nettavisen siterer pressemelding fra SAS Braathens:

I pressemeldingen skriver SAS Braathens at egenmelding er basert på gjensidig tillit. Etter den dramatiske økningen i sykefraværet, mistenker ledelsen at det dreier seg om en aksjon. Derfor vil de ikke lenger akseptere egenmeldinger fra pilotene.

blir vel en del piloter på vei til fastlegen sin nå da? :D

Jan Roar Rød

Beklager at jeg kom i skade for å starte en egen tråd om pilot-saken, selv om dette ikke har noe med streiken i Danmark å gjøre. Den andre tråden ble jo stengt fordi den ble for lang. Får håpe jeg har truffet rett topic denne gang, disse moderatorene i dette forumet gjør meg mer forvirra enn kaoset i flytrafikken :skep

Kopierer innlegget her fordi jeg lurer på hva andre mener om en slik motaksjon.

Ja nå hadde jo flygelederne en viss suksess med sine kollektive sykemeldinger, og dermed må jo SAS-pilotene kopiere denne metoden i en konflikt med sin arbeidsgiver. Hvordan skulle det gått om alle yrkesgrupper i arbeidslivet holdt på slik? At det er en feig aksjonsform er jeg helt enig i.

Men det verste er at både flygelederne og pilotene i praksis angriper sine egne kunder, som de faktisk skal leve av. Kundene er utrolig nok den viktigste brikken i dette feige spillet deres, jeg har null sympati for SAS-pilotene.

Det ble oppfordret på lokalradioen i dag å gå til en folkeaksjon eller boikott av SAS Braathens, og la dem få smake sin egen pisk. Dersom en slik oppfordring sprer seg og mange tar den alvorlig så får pilotene fly rundt med tomme seter, det finnes tross alt en rekke alternativer til SAS Braathens. Ved neste korsvei må kanskje endel av pilotene ta turen til Aetat for å se om det finnes en ledig bussjåfør-stilling i bokstavelig forstand, for her må de nok få beina raskt ned på jorda igjen...

Desverre har SAS en lang tradisjon med streiker og konflikter, men historien har vist at kunden glemmer fort selv om temperaturen i oeyeblikket er hoey. Men du har rett i at situasjonen er noe mer aapen naa og det er lettere aa finne alternativer. DY hoester naa de samme frukter som Braathens i sin tid gjorde.

Noen 'aksjon' foerer neppe til noe bedring. Hvem rammer man saa? Jo, alle de uskyldige medansatte i konsernet.

Til Airwolf.

Du skriver nonsense. Flygelederne sykemeldte seg aldri som en form for aksjon (hverken single eller kollektivt), hvor har du dette fra? Media duger ikke som bevis, faktisk...

På grunn av Kjos' flåsete utspill i Avinor-saken oppfordrer jeg heller folk til å boikotte Norwegian.

:baeh

Originally posted by LN-ATC

Til Airwolf.
Du skriver nonsense. Flygelederne sykemeldte seg aldri som en form for aksjon (hverken single eller kollektivt), hvor har du dette fra? Media duger ikke som bevis, faktisk...

Vel jeg vil si at du avslører deg en smule når du i den andre tråden soleklart konstaterer med irritasjon at SAS-pilotene har stjålet flygeledernes "våpen" ;)

Dessuten er jeg personlig overbevist om at alle sykemeldinger blant flygelederne for kort tid siden var avtalt spill, og at SAS-pilotene har funnet metoden meget effektiv. I tillegg har det jo blitt svært så stille og stabilt hos flygelederne etter at Flesland tok veska og gikk...

Men jeg er ellers enig med andre i denne diskusjonen om at det som nå skjer er tragisk for SAS, jeg frykter at pilotene har gjort noe meget dumt. De har sørget for rasende kunder som nå har fått nok, og det kan ingen bedrift leve med.

Shit, der avslørte du meg visst!

:devot:

For det første så var det ikke flygelederne (men en annen yrkesgruppe i Avinor) som sto for de store forsinkelsene i høst, men det er det vel fortsatt ingen som velger å tro på. Årsakene til at ting går som normalt nå må du spørre denne andre yrkesgruppen om.

Edit: Men nå er det vel straks så OT at politiet velger å stenge tråden. :hi2

Originally posted by LN-ATC

Til Airwolf.

På grunn av Kjos' flåsete utspill i Avinor-saken oppfordrer jeg heller folk til å boikotte Norwegian.

:baeh

tror det er du som skriver mest nonsense i denne saken :baeh

Tycker generellt sett att det är mycket nonsens i den här debatten. Men jag låser INTE den här tråden. Det får någon annan göra om det anses behövligt

Jeg tror ogsaa at spesiellt ledelsen i SAS kunne laere mye i fra Spinetta i Air France. Han har jobbet bevisst for aa skape meget godt arbeidsklima i AF, noe han ogsaa har klart naar en ser paa hvordan AF har redusert antallet streiker, at han i tillegg ogsaa har levert solide overskudd skader jo heller ikke.......

Dette er vel takken for all outsourcing gjennom tidene. Splitte et selskap som SAS koster!

Originally posted by BU662
Til slutt kom en avtale som er forsatt i boks og sikrer begge sider rulige natter.

En del av problemet her er vel at SAS og pilotene HADDE en avtale, men som naa ledelsen har 'tatt seg visse friheter med', for aa si det siplomatisk.

.. og naa er alle SAS DK-flyvninger innstilt for onsdagen ogsaa ....
Alt som gaar fra CPH er interkont og ruter med andre selskapers materiell.

http://forbruker.no/reise/article1205448.ece

Originally posted by Thomas

Stemmer dette, Ole.

Det kom en A321 KBK fra AAL til OSL idag, for å fly INTC. piloter til CPH, tror den het SK6991 og TAFPL oppga "To protect intercontinental pilots" som SI..

:nor

Meget utspekulert liten jævel av en basselusk forstår dere , for den er selektiv.
den vet at om den angriper en A3XX sjåfør så legges hele IC greia ned, så basselusken ser seg ut kusker med litt mindre redskap.

Originally posted by BU662

Og for denne som undrer seg hvilke SASBraathens piloter er syke,

denne ekstrakten fra Stavanger Aftenblad:

- Jeg er lei meg for at dette rammer tredjepart, men vi er ikke del av den eventuelle konflikten. Vi står maktesløse overfor det som skjer, sier leder Jan Levi Skogvang i SAS Braathens Flygerforening til NTB.

De gamle Braathens-flygerne og de gamle SAS-flygerne har fremdeles hver sin forening. Mens sykefraværet de siste dagene har eksplodert blant dem som var ansatt i SAS, er de fleste tidligere Braathens-flygere på jobb som vanlig.

- Vi opplever en ekstrabelastning, det er det ingen tvil om. Det er en annen hverdag og vi er i en vanskelig situasjon, sier Skogvang.

Endelig JL. :up:

Leste en kommentar fra en passasjer idag:- Skal aldri mer fly Braathens.

Huff og huff.

:(

Ja nå har jo SAS Braathens forlangt at samtlige piloter som har fravær på egenmelding fra og med i morgen skal levere sykemelding fra lege. Dette kan jo en arbeidsgiver med loven i hånd kreve når man har grunn til å tro at egenmelding blir misbrukt. Da får vi se hvor syke de egentlig er, og om de kommer tuslende tilbake med tapt ansikt.

Og tommelen opp for de gamle Braathens-pilotene som forsøker å holde selskapet noenlunde på vingene, og som ikke sympatiserer med sine gamle SAS-kollegaer :up:

Back