Sendt til feil kontinent

Selv om dette selvfølgelig ikke skal skje, er dette rimelig naiv av passasjerene. Første tegn til at noe var galt burde være når de skulle finne gaten til flyet med destinasjon Dakar... og endte opp ved Dhaka :p

Å sende noen til en annen destinasjon enn de har bestilt til, skal ikke være mulig med dagens bestillingssystemer .. en e-billett til Dakar kan ikke brukes til Dacca ... mistenker at det er noe her som ikke kommer frem ...

Å sende noen til en annen destinasjon enn de har bestilt til, skal ikke være mulig med dagens bestillingssystemer .. en e-billett til Dakar kan ikke brukes til Dacca ... mistenker at det er noe her som ikke kommer frem ...

Feil kan skje. Det er jo folk som har boardet feil fly osv.

Fra LA Times .. hvis dette er riktig, har passasjeren selv gjort feil bestilling. Men det kan jo også være journalisten som ikke vet forskjell på billett og boardingkort ..

When Valdivieso booked their December flight from Los Angeles to Dakar, via Istanbul, the $2,700 tickets issued by Turkish Airlines showed the itinerary as LAX-IST and then IST-DAC. The baggage-claim receipts showed their luggage was similarly bound for DAC.

Slike historier dukker jo opp fra tid til annen. Sydney fins flere steder enn i Australia :lol:

Det sto i Dagbladet at bestillingen var gjort over telefon, så da har det nok vært feil fra starten. Man skulle da tro at kundene på ett eller annet tidspunkt fikk en bekreftelse, så hvorfor de ikke reagerte på den er litt rart ...

Jeg ka forstå at det er ikke alltid så lett å vite om navnet er feil eller bare lokalisert. Et fly til Monaco fra Italia går til Tyskland f.eks.

Jeg leste også LA Times artikkelen og det er tydelig at det er ved bestilling feilen har skjedd (for at man skal bli sjekket inn så må nødvendigvis reiseruten være i orden, og man skriver ikke inn destinasjonskoder på sjekkinn for slike tilfeller), og siden de har gått igjennom opptaket og er så pass villig til å kompensere så er ikke umulig at agenten har gjort feilen. Men det blir for det meste spekulasjon ut fra artikkelen. Jeg vet ikke hvordan reiseruten som TK har sendt ut ser ut, men ofte står det spesifisert både navn på destinasjon og stat+landet den befinner seg i.

Synes VG artikkelen er dårlig og lemfeldig - selv om hovedpoenget er der, men det er som forventet.

Jeg forestiller meg at til DAC må amerikanere ha visum!? Så da burde de vel også ha et visum i passene sine? Mulig at ALT gikk galt fra booking til boarding, men rart at visum aldri ble sjekket. Eller er jeg helt på jorde nå?

Jeg forestiller meg at til DAC må amerikanere ha visum!? Så da burde de vel også ha et visum i passene sine? Mulig at ALT gikk galt fra booking til boarding, men rart at visum aldri ble sjekket. Eller er jeg helt på jorde nå?

Sjekk TIM'en din .. ;)

Visa required, except for Nationals of USA can obtain a visa

on arrival for a max. stay of 30 days.

Vel.. har sett tilsvarende tilfeller endel ganger. Men det har blitt mye mindre av det. Men i alle tilfeller har det vært hvis biletten er booket via selskap eller agent. tilfellene her refererer til her er fra tidlig 2000 tall da Braathens og KLM hadde samarbeide. E-ticket fantes ikke på den tid så alt var manuelle papirbiletter.. Men alikevel er det rart at det ikke ble fanget opp lenge før katastrofen var ett faktum.

Nettbestillinger har jeg ikke sett har blitt så mye feil med.

Den jeg har vært oftest utfor på utenlandsreiser er passasjer som har kommet til Houston og skulle vært i D C.. Koder IAH/IAD er lett å forveksle.

Har også hatt en som kom til Dar-es-salam og skulle til Damaskus (DAR/DAM). Han var en smule både forbanna og forvirra..

Det som da overasker meg er at man boarder flyet og ikke skjønner tegninga før man står i feil land..

Vel.. har sett tilsvarende tilfeller endel ganger. Men det har blitt mye mindre av det. Men i alle tilfeller har det vært hvis biletten er booket via selskap eller agent. tilfellene her refererer til her er fra tidlig 2000 tall da Braathens og KLM hadde samarbeide. E-ticket fantes ikke på den tid så alt var manuelle papirbiletter.. Men alikevel er det rart at det ikke ble fanget opp lenge før katastrofen var ett faktum.

Nettbestillinger har jeg ikke sett har blitt så mye feil med.

Den jeg har vært oftest utfor på utenlandsreiser er passasjer som har kommet til Houston og skulle vært i D C.. Koder IAH/IAD er lett å forveksle.

Har også hatt en som kom til Dar-es-salam og skulle til Damaskus (DAR/DAM). Han var en smule både forbanna og forvirra..

Det som da overasker meg er at man boarder flyet og ikke skjønner tegninga før man står i feil land..

Det er dessverre som det pleier å være. Folk har helt feil fokus og tenker på alt annet enn det de bør. Man antar at andre har gjort jobben sin og tar seg ikke brydderiet med å sjekke noe selv. Mange har det så travelt osv...
Synes nesten derfor noen ganger det er på sin plass (les vel fortjent) når det ikke går helt som det skal. Om det er tilfelle i dette konkrete tilfellet vet jeg jo ikke, men det overrasker meg bl.a at det skal være så vanskelig å lese destinasjonsnavnet på gaten.... Human factors har interessert meg så lenge jeg har jobbet i luftfarten.

Espen

Agenten skal alltid bekrefte sluttdestinasjon, dette burde være oppdaget på startdestinasjon, TK troya systemet tillater heller ikke å printe ut et BP til en destinasjon uten at ETK er i orden hvis man ikke overrider den med TAT. Så må være feil med booking og ikke fra agenten.

Back