Selvgående heisekran for frakt av passasjerer

Selvgående heisekran for frakt av passasjerer

Hei så for en del år siden alle Airport filmene, og i en av dem (Mener det er den med Concorden) så blir passasjerene fraktet ut til flyet i noe som mest av alt minnet om en slik heisekran som står på bakken med en kurv på toppen. Denne kurven var selvsagt en innebygget gondol og den gikk for egen maskin fra terminalen til flyet.

Er det noen som vet om dette er en innretning som faktisk er eller har vært ibruk? Eller om det bare er en fantasiting laget av filmselskapet?

Re: Selvgående heisekran for frakt av passasjerer

Jeg vet ikke om det er dette du er ute etter, men på en del flyplasser hadde (og har kanskje fremdeles) busser som er hevbare slik at karroseriet heises opp når de har fraktet passasjerene til fjernparkert fly og de kan gå tørrskodde direkte inn i flyet! Har også vært med på å bruke slike mellom terminaler!
De kan f.eks. se slik ut:

bus.jpg

Har kjørt sånne ja, flere plasser I USA. Husker desverre ikke helt hvilke..

Jeg vet ikke om det er dette du er ute etter, men på en del flyplasser hadde (og har kanskje fremdeles) busser som er hevbare slik at karroseriet heises opp når de har fraktet passasjerene til fjernparkert fly og de kan gå tørrskodde direkte inn i flyet! Har også vært med på å bruke slike mellom terminaler!

bus.jpg

Kan ikke dette være en issue mht. brannsikkerhet ved boarding?

La oss si at flyet tar fyr og den heisbare maskinen går i lås i elevert posisjon, eller at det i forbindelse med brannen inntreffer omstendigheter som gjør at den ikke kan kjøres bort - da må alle inn i flyet som brenner og ut en annen nødutgang, ellers må de hoppe ned fra den oppheiste tuben.

Det eneste stedet jeg kan komme på hvor man bruker det i særlig grad er Dulles. Man blir kjørt med slike til ankomsthallen (internasjonalt). Man går imidlertid ikke rett ombord i den men via en spesiell port i jetway'en.

Vi har sånne i Atlanta og, men jeg har aldri sett dem i bruk.

Vet ikke om de brukes lenger, men fikk en sånn på PHL i 2009

Det eneste stedet jeg kan komme på hvor man bruker det i særlig grad er Dulles. Man blir kjørt med slike til ankomsthallen (internasjonalt). Man går imidlertid ikke rett ombord i den men via en spesiell port i jetway'en.

De brukes også i transfer mellom terminaler. Jeg har tatt den fra departure hall, til terminalen hvor United Express propellet fra, senest i 2013.

De har jo også en underjordisk tunnell mellom de to terminalene, men hvis man er lat så er jo det en fin måte å komme seg frem på.

Vet ikke om de brukes lenger, men fikk en sånn på PHL i 2009

De brukes også i transfer mellom terminaler. Jeg har tatt den fra departure hall, til terminalen hvor United Express propellet fra, senest i 2013.

De har jo også en underjordisk tunnell mellom de to terminalene, men hvis man er lat så er jo det en fin måte å komme seg frem på.

Jeg har også benyttet dem på Dulles mellom terminaler, og som Someone sier for en god del år siden til fjernparkert fly i PHL. Grei nok transport, men de var treige og jeg tror nesten at det hadde gått kjappere med vanlig buss og trapp!

Har set dem i brug i CDG Terminal 2 (Air France) omkring 1980.
/T

Jeg har benyttet et slik system i Montreal, men det er mulig at "bussene" er pensjonert nå.

Espen

Jeg har benyttet et slik system i Montreal, men det er mulig at "bussene" er pensjonert nå.

Espen

De var i bruk i 2013 i hvert fall

Som flere andre så har jeg også prøvd disse på IAD, men det er noen år siden nå...

bus.jpg

Det var en slik en ja, og scenen fra filmen er vel hentet fra Dulles hvis jeg ikke husker feil.

Tusen takk skal du ha.

Ble benyttet i Jeddah tidlig på 2000-tallet. Fra fly til terminal. Da flyene sto på fjernparkering.

Hadde ikke Fornebu en slik underjordisk tunell man gikk igjennom når man skulle ut til flyene på innenriks. Mener å huske det fra den ene gangen jeg fløy innenriks fra FBU.

Hadde ikke Fornebu en slik underjordisk tunell man gikk igjennom når man skulle ut til flyene på innenriks. Mener å huske det fra den ene gangen jeg fløy innenriks fra FBU.

Jada. Du gikk ned fra Avgang Innland og fra den gamle transitthallen - på slutten vis a vis Burger King. Det var en 'oppgang' ved Satelitt A, B og gamle C. Sistnevnte ble plugget da piren ble bygget.

Jada. Du gikk ned fra Avgang Innland og fra den gamle transitthallen - på slutten vis a vis Burger King. Det var en 'oppgang' ved Satelitt A, B og gamle C. Sistnevnte ble plugget da piren ble bygget.

Takker, var en gang på slutten av 70 tallet.

Da gikk du ned i 'Sjøflyhavn-enden'. Reiste du med Braathens gikk du til Utgang 2 eller 3 (til venstre nedi gangen) eller Utgang 4-7 (til høyre - SAS)

Da gikk du ned i 'Sjøflyhavn-enden'. Reiste du med Braathens gikk du til Utgang 2 eller 3 (til venstre nedi gangen) eller Utgang 4-7 (til høyre - SAS)

Mente det var motsatt side av Sjøflyhavna jeg gikk ned, men meget mulig du har rett. Er så mange år siden at jeg ikke skal påstå noe. Var ihvertfall en DC9 fra SAS jeg fløy med.

Den gamle passkontrollen forsvant ikke før på midten av åttitallet, så før det var det ingen annen vei ned hvis du reiste innenriks.

Back