Selskapsreisen 10, på tur til Beijing!

Concorde

BA Concorde Sep 1998
Selskapsreisen 10, på tur til Beijing!

Jeg bråbestemte meg en ettermiddag og trengte en tur langt vekk fra jobb og alt, og bestillte tur til Kina og Beijing med SAS.

Løp til den Kinesiske Ambassaden og fikk visum over natten og noen dager etterpå var jeg på Gardermoen, på vei til den gamle OL-byen via ARN.
SAS fløy meg pent og pyntelig over i rekordfart og jeg hadde noen timer på ARN før OY-KBM ventet ved gate.
Hadde kontakt med B777ER om å møte han på Beijing Capitol Airport når jeg landet for å ta en øl og høre synspunkter på denne byen som var helt ny for meg.
Turen nedover var flott på 27G og H. Stille og rolig hele veien og maten var kjöttbullar og potatismos, noe jeg synes er et sjakktrekk av SAS. Jeg synes dette smaker fortreffelig i luften!
Vi nærmet oss BJS og startet approach som vanlig og nå var det noe merkelig som skjedde. På finalen på 3000 fot ble vi i nesten 15-20 minutter før vi endelig fikk slengt oss ned.
Kapteinen kom på PA og beklaget det hele og jeg tenkte ikke mer over det.
Telefonen min hadde klikket på ARN så jeg fikk ikke gitt beskjed til B777ER om hvor vi skulle møtes på Beijing Capitol så jeg tok Airport Shuttle ned til byen og fant hotellet omsider.
Smog'en lå tykk og det var vanskelig å puste her!
Det som skjedde i byen gidder jeg ikke snakke om siden det ble med et kaos uten like siden ingen av mine kort ville fungere i Kina, noe jeg fikk høre av flere med-passasjerer som også hadde samme problem.

Jeg sjekket min email på hotellet og der lå en mail fra SASChina om at min SAS-flight var kansellert og jeg var booket om på Air China. Hurra.
Sjekket dette selskapet litt på Airliners og fant særdeles lite bilder av de!

Uansett så reiste jeg opp til flyplassen om morgenen på fredag og sjekket inn som vanlig, leverte baggasje og ruslet ut til terminalen hvor flyet skulle være.
Løp ganske fort bort til E22 for å se om de hadde satt inn større matriell enn den 767 som skulle ta oss opp siden her var det mange fra SK994 også i tillegg til CA911, men neida her var det ikke mye fly å se.
Tok en øl på en av restaurantene og beveget meg tilbake til gate hvor en hyggelig gul mann sto i gaten og tittet rundt på alle passasjerene som var kommet. Noe fly var enda ikke å se.
Når det nærmet seg boarding sto den hyggelige gule mannen og tittet med et tomt blikk i avgangshallen og vi begynte å lure. Vi ble en ganske stor gruppe som gikk bort til gaten for å høre hva som egentlig var status og den hyggelige gule mannen var nevneverdig taus helt til det kom flymat og vann bort til oss. OK, jeg tåler en forsinkelse, men det er dersom jeg får vite om det!
Fremdeles ikke noen fornuftige ord fra den gule manen og ryktene gikk om at flyet var kansellert og at vi hadde et problem. Nå begynte panikken hos mange og vi krevde å få svar fra noen i Air China og i tillegg SAS som hadde booket oss over til Kinas stolthet.
Her er det mange muligheter for å komme seg hjem og SAS til CPH hadde akkurat reist så mulighetene ble å fly til BKK/TYO for så komme oss til Europa derfra. Jeg var litt sen der og det angrer jeg fryktelig på.
Nå var det tilløp til hysteri og fremdeles stod den noe mutte gule mannen i fin dress bak gaten med sitt tomme blikk før han lyste opp og sa HOTELL!
Da ble vi fulgt av en annen kineser som kunne engelsk ut airside og ventende busser som tok oss gjennom hele flyplassen og ut landside via immigration som kansellerte utreisen min.
Utenfor stod det 8 busser som tok oss til http://www.hotellweb.no/hoteller-kina/hotell-beijing/cts-hotel-beijing/ hvor det hersket fullstendig kaos siden vi fremdeles ikke visste hva som skjedde og hva som skulle skje.

Under buffeten som vi fikk, gikk det rykter om at vi hadde fått ny avgangstid kl 07 og at vi skulle vekkes kl 04.
Siden det ikke var rom nok til alle, måtte alle passasjerene dele rom og jeg ble sittende i lobbyen stort sett hele kvelden og natten og drikke øl med en svenske som gråt hele tiden og savnet familien sin. Han var 40 år og kom fra Stockholm.
Vi kom oss opp kl 03.45 og løp ned til ventende busser som kjørte oss fra Ringway 3 og opp tilbake til Beijing Capitol igjen.
Kom frem og vi var de eneste passajerer på flyplassen denne morgenen, men Air China hadde to skranker åpne for oss samt at immigration hadd åpent for å få oss gjennom til airside. Her hadde vi omtrent en halv time før boarding og jeg rakk akkurat å bestille en kopp kaffe og en sandvich som jeg aldri fikk sør vi ble kalt opp til gate.
Han morgengretne gule rare mannen i fin dress stod klar og fikk oss ombord på en B767 med reg B-2552 og jeg hadde æren av å sitte på 54L.
Tok av relativt raskt og jeg håpet å sove i noen timer, men det var kraftig turbulens hele tiden som tok fra meg nattesøvnen. I rompa på en 767 med tung galley i kraftig turbulens er den minst idielle plassen å sove godt.

Kan forklare kjapt om turen i seg selv og service:

Informasjon fra Cockpit: nei
Hyggelig crew: ja
Middag: varm og ikke mer enn det.
Drikke: alt gratis!
Flyet i seg selv: møkkete og slitent
Avod: glem det

Dette er absolutt første og siste gang jeg flyr Air China, og jeg anbefaler ingen å fly de!
 

Attachments

  • Bilde 005.jpg
    Bilde 005.jpg
    65.6 KB · Views: 710
  • Bilde 092.jpg
    Bilde 092.jpg
    96 KB · Views: 704
  • Bilde 093.jpg
    Bilde 093.jpg
    96.2 KB · Views: 690
  • Bilde 095.jpg
    Bilde 095.jpg
    164.9 KB · Views: 674
  • Bilde 102.jpg
    Bilde 102.jpg
    165.4 KB · Views: 662
  • Bilde 106.jpg
    Bilde 106.jpg
    48.6 KB · Views: 136
  • Bilde 108.jpg
    Bilde 108.jpg
    64.9 KB · Views: 132
  • Bilde 111.jpg
    Bilde 111.jpg
    161.2 KB · Views: 101
  • Bilde 118.jpg
    Bilde 118.jpg
    60.8 KB · Views: 166
  • Bilde 124.jpg
    Bilde 124.jpg
    39.8 KB · Views: 158
  • Bilde 125.jpg
    Bilde 125.jpg
    101.2 KB · Views: 115
  • Bilde 133.jpg
    Bilde 133.jpg
    84.2 KB · Views: 242
Last edited:
Re: Selskapsreisen 10, på tur til Beijing!

Takk for fin rapport!

Misunner deg ikke den hjemturen. Hadde nok blitt temmelig desperat selv om jeg hadde blitt stående med en mutt kinamann som ikke er særlig meddelsom og kansellering er et faktum.

Jeg forstod det slik hen på din rapport at flyavgangen ble forsinket til neste morgen, og ikke helt avlyst? Eller var det neste dags flight dere ble booket inn på?

BF:cool2
 
Re: Selskapsreisen 10, på tur til Beijing!

Flott rapport. Må ikke alle selskap innne Star Alliance i det minste ha en minstestandard ombord?

...men i disse tider er det meget bra at man blir tatt vare på og at man kommer seg hjem!
 
Re: Selskapsreisen 10, på tur til Beijing!

Vi fikk ikke info om hva som skulle skje den påfølgende dagen, og de fleste trodde vi skulle møte tidlig opp for å bookes om på andre selskap. Altså, null info.

Mulig CA innehar minstestandarden ombord, men overhodet ikke noe mer.
 
Re: Selskapsreisen 10, på tur til Beijing!

Helt enig! Så frem til den, men vi tar den igjen senere:)
 
Re: Selskapsreisen 10, på tur til Beijing!

Idag tikket det inn en god del EB poeng som plaster på såret for elendig behandlig av Air China
 
Re: Selskapsreisen 10, på tur til Beijing!

Artig rapport :)
Kjøttboller og potetmos frister ikke så mye. Håper jeg slipper å få det servert på et fly!
Air China skal oppgradere til A330 på ARN ruten. Den har muligens AVOD?
Flott at dere ble tatt så godt vare på i Beijing og det var sikkert spennende å prøve nytt selskap.
 
Re: Selskapsreisen 10, på tur til Beijing!

EQP uppgraderingen till A330 ser ut att vara skjuten fram till våren.

Fin rapport var det, synd att vi inte fick möjlighet att träffas.
 
Re: Selskapsreisen 10, på tur til Beijing!

Takker for hyggelig rapport. Bra det ordnet seg paa et vis til slutt..
 
Re: Selskapsreisen 10, på tur til Beijing!

Kabinen på 767'ern ser jo helt fin ut bortsett fra mangelen på AVOD.
 
Back
Top