Selskaper på Fornebu

Re: Selskaper på Fornebu

Glem ikke Dan Air som i en årrekke fløy nær daglig (UK) med BAC 1-11 og BAe-146.

Og 737-300, innimellom -400. og B727 eller A300 på søndager.


Og Air Europa med 737-300 på LGW, sent på 1980-tallet før også de gikk konk.

Air Europe (pirk ;) )- og de fløy også med F-100 på slutten.


-- og Brown Air, ja .. de hadde man glemt ...
http://en.wikipedia.org/wiki/Capital_Airlines_(UK)

The airline came into being in 1984 as Brown Air, a subsidiary of the Brown Group which specialised in the sales and maintenance of heavy plant equipment. It flew a Cessna 441 Conquest (G-MOXY) on services from Leeds Bradford to Oslo, originally flown as a corporate shuttle but then opened up for public bookings.
 
Re: Selskaper på Fornebu

Og 737-300, innimellom -400. og B727 eller A300 på søndager.

Det ante jeg ikke - at Dan Air besøkte FBU med A300. Et skikkelig flott skue, sikkert (men neppe lønnsomt). BA var jo på FBU med L-1011 i ny og ne. Alt kan åpenbart skje ved uregelmessigheter.

Blir nysgjerrig på trådstarters innsamling av materiale til Flyhistorie. Det er ser ut til å kunne bli et større, bredere prosjekt enn man kunne anta.

Air Europes 737'ere: var ikke det noe re-fargelagte maskiner fra AirNorway eller hva-det-nå-het, som prøvde seg mot slutten av 1980-tallet? Og som, etter fiasko på innenriksruter til SVG bl.a., ble med på en slags franchise i Air Europe?

Slikt bør jo med i Flyhistorie, etter min mening, om man virkelig skal dokumentere hva som foregikk på FBU.



[klikket på en link i tåden, over - Swissair fløy vel også med MD80, før DC-9, på FBU, lenge?]
 
Last edited:
Re: Selskaper på Fornebu

Det ante jeg ikke - at Dan Air besøkte FBU med A300. Et skikkelig flott skue, sikkert (men neppe lønnsomt). BA var jo på FBU med L-1011 i ny og ne. Alt kan åpenbart skje ved uregelmessigheter.

Air Europes 737'ere: var ikke det noe re-fargelagte maskiner fra AirNorway eller hva-det-nå-het, som prøvde seg mot slutten av 1980-tallet? Og som, etter fiasko på innenriksruter til SVG bl.a., ble med på en slags franchise i Air Europe?

[klikket på en link i tåden, over - Swissair fløy vel også med MD80, før DC-9, på FBU, lenge?]

Alt dette ligger faktisk rundt omkring på forumet .. ;)

1. Søndagskjerra til DanAir var alltid full. Startour solgte 90% av setene - DanAir selv resten. Det holdt til å kunne kalles rutefly. Air Europa (den spanske) gjorde det samme de siste par årene.
A300'en måtte vi gjøre manuelt loadsheet på da dataene ikke var lastet i datasystemene våre. Hadde vi 727'en regnet vi i pund - en stadig kilde til forvirring.

2. Norway Airlines var en del av Air Europe. Lang beskrivelse av dette forholdet i en annen tråd. Er sikker på at noen gidder å lete frem linken. ;)

3. MD80 overtok gradvis etter DC9-30/-50 i 86-87.
 
Re: Selskaper på Fornebu

Det ante jeg ikke - at Dan Air besøkte FBU med A300. Et skikkelig flott skue, sikkert (men neppe lønnsomt). BA var jo på FBU med L-1011 i ny og ne. Alt kan åpenbart skje ved uregelmessigheter.

Blir nysgjerrig på trådstarters innsamling av materiale til Flyhistorie. Det er ser ut til å kunne bli et større, bredere prosjekt enn man kunne anta.

Air Europes 737'ere: var ikke det noe re-fargelagte maskiner fra AirNorway eller hva-det-nå-het, som prøvde seg mot slutten av 1980-tallet? Og som, etter fiasko på innenriksruter til SVG bl.a., ble med på en slags franchise i Air Europe?

Slikt bør jo med i Flyhistorie, etter min mening, om man virkelig skal dokumentere hva som foregikk på FBU.



[klikket på en link i tåden, over - Swissair fløy vel også med MD80, før DC-9, på FBU, lenge?]

BA L-1011 var f.o.fr innom når det var ATC streik i Sverige i mai 1985, med 2 daglige i stedet for 2 daglige 757. Enkelt anløp seinere av og til kanskje, men sjeldne var de!

DA med A300 på FBU, Andreas, vet du det? vet de gikk charter med den til GEN på søndager, men også til FBU i 89?..

AE og Norway Airlines finnes det flere tråder om her.

Brown Air har vi med, de fløy med C441 og Gulfstream 1

Og SR fløy med DC-9 fra 1970 til ca 1988, så MD-80 et år eller to. Deretter pause noen år før de var tilbake med ganske mange avganger fløyet av Crossair med Avro 100 de siste 4 årene eller der omkring. Men også SR med sine egne MD-80, og helt nye A319/320 og en sjelden gang A321
 
Re: Selskaper på Fornebu

DA med A300 på FBU, Andreas, vet du det? vet de gikk charter med den til GEN på søndager, men også til FBU i 89?..

De vekslet mellom 727 og A300 på søndager. Mest 727, men det var A300 innimellom. Jeg gjorde loadsheet på den et par ganger.
 
Re: Selskaper på Fornebu

De vekslet mellom 727 og A300 på søndager. Mest 727, men det var A300 innimellom. Jeg gjorde loadsheet på den et par ganger.

Takk, den gikk jeg glipp av. Husker jeg så 727-200 og 737-400 et par søndager, men dette var vel en LGW charter som vanligvis gikk til GEN men som bare fløy til FBU sommeren 89 ?
 
Re: Selskaper på Fornebu

Mistenker at den 'hang igjen' etter Charter '89. ;) Den gikk vel til enden, tror jeg ...
 
Re: Selskaper på Fornebu

Jeg fløy sommeren 1992 FBU-NCE med Sterling. Jeg var bare fire år da, er det noen som tørr gjette eller som vet hvilken maskin dette var? :)

Mest sannsynlig en 727-200, men kan og ha vært en 757.
 
Re: Selskaper på Fornebu

Takk, den gikk jeg glipp av. Husker jeg så 727-200 og 737-400 et par søndager, men dette var vel en LGW charter som vanligvis gikk til GEN men som bare fløy til FBU sommeren 89 ?

Siden vi snakker om å skrive deler av norsk luftfartshistorie her - fløy Dan Air noensinne i rutefart fra FBU med A300?

Listen over inpromptu gjesteopptredner på FBU er jo tett på uendelig (747s inkludert), men antar det er etablerte bevegelser som er mest relevant for prosjektet?

Blant dem som skrev loadsheet på Dan Air opp til mai 1989 var jeg. Frem til dét, var det ingen schedulerte A300 bevegelser med DA på FBU.

Denne nevnte søndagsruten med DAs A300 (over) må ha startet tidligst fra juni 1989. Hva var destinasjonen?
 
Last edited:
Re: Selskaper på Fornebu

Det var LGW og det var etter 1990, da jeg var tilbake i SAS i april det året. Husker ikke når vi overtok handlingen på DA, men vi var bare et par mann per lag som var sjekket ut på alle flytyper.
 
Re: Selskaper på Fornebu

Poppet opp i ei FB gruppe jeg er med i. Kjekt å se kollen igjen:lol: URL=http://s1082.photobucket.com/user/einargun/media/PanAm_zps7ee7aa01.jpg.html]
PanAm_zps7ee7aa01.jpg
[/URL]

:D Herlig bilde, takk for at du delte.

Dessuten er det flyhistorisk interessant siden TWA kun hadde en kort opptreden på FBU med 727 etter at de fikk bytte fra GEN, der de fløy med 767 og L-1011.

Temmelig forutsigbart: TWAs L-1011 rute fra FBU til JFK (via ARN) gikk rett vest, som selskapet forøvrig. Ikke ulikt Pan Am på FBU, som strevde med 737, 727, ATR, A310, før det ramlet sammen i første del av 1990-tallet.

Bildet viser to gamle, forvitrende, globale dinosaurer på FBU. Luftfartshistorie. :)
 
Last edited:
Re: Selskaper på Fornebu

Apropos Dan-Air på FBU; Den 1. november 1992, som var den siste dagen DA fløy, var jeg med på DA 758, LGW -FBU, som denne dagen ble betjent med en B727-200. Dette var den siste passasjerflighten med B727-200 som ble fløyet med Dan-Air. En historisk flight på denne triste, siste dagen til dette flotte selskapet som dessverre ikke klarte seg lenger.
En kuriositet er at jeg på denne flighten egentlig skulle ha bli fraktet av Norway Airlines, men de hadde måttet trekke inn årene like før, og DA honorerte bilettene til JA, så det var med nød og neppe jeg kom meg hjem denne dagen på grunn av to flyselskapkonkurser!
 
Back
Top