Selskaper på Fornebu

LN-KOG

Osapanga chipongwe
Medlem
Selskaper på Fornebu

Før krigen var det ikke mange selskaper som hadde kontor/base på Fornebu. Etter krigen, derimot, var det nærmere 60. I forbindelse med en sak til Flyhistorie er vi på jakt etter mer informasjon om selskapene. Vi trenger mer informasjon om forretningskonsept, når de opererte (fra-til, både på FBU og andre steder hvis de flyttet), kort historie og flytyper. Bilder er også interessant.
 
Re: Selskaper på Fornebu

Pan Am: Boeing 737, Boeing 727-200, Boeing 707

Fløy fra FBU med Pan Am Boeing 727-200 i 1988 og 1990 til LHR

Her er et bilde av en Pan Am 707 fra 70 tallet på FBU:

http://www.airliners.net/photo/Pan-...95336/L/&sid=ec2ff8e573c896a75272305753f7f6c5


Trans world: L1011 Tristar, Boeing 727

http://www.airliners.net/photo/Tran...31582/L/&sid=a86c9ae825a48754c1b09d9264d1a311

http://www.airliners.net/photo/Tran...25203/L/&sid=a86c9ae825a48754c1b09d9264d1a311

Delta Airbus 310:

http://www.airliners.net/photo/Delt...35458/L/&sid=87ace01b7109172aa8587093220405b6


Northwest Airlines på Gardermoen 1999. Om de var på FBU vet jeg ikke:

http://www.airliners.net/photo/Nort...36796/L/&sid=0b1fe4e2585e10dc838656c5b31fa412


Både United / Continental og US Airlines flyr / har flydd på OSL, men vet ikke om de fløy på FBU


Air Florida ?


SAS: Dc 8, Dc10, Airbus 300, Dc9, Md80, Boeing 767-300,

Braathens S.A.F.E: Boeing 737-200, Boeing 737-300, Boeing 737-400. Boeing 737-500, Boeing 737-700, Fokker 27 Friendship, Fokker 28-1000 Fellowship og Boeing 767-200

Busy Bee: Boeing 737-200, Fokker F27-100 Friendship og Fokker F27-200 Friendship

Scanair Airbus 300 og Dc10, Dc8
 
Last edited:
Re: Selskaper på Fornebu

panAm fløy også ATR42 og A310. tWA fløy 767 på slutten. US fløy aldri til FBU - ikke UA heller. UA hadde noen flighter til GEN under OL i 94.
 
Re: Selskaper på Fornebu

panAm fløy også ATR42 og A310. tWA fløy 767 på slutten. US fløy aldri til FBU - ikke UA heller. UA hadde noen flighter til GEN under OL i 94.

Well, UA was there, jfr.linken. En annen ting, husker du et selskap som "het" STELLAIR, tror de fløy med en FH-227. Var det Norsk selskap?
 
Re: Selskaper på Fornebu

Well, UA was there, jfr.linken. En annen ting, husker du et selskap som "het" STELLAIR, tror de fløy med en FH-227. Var det Norsk selskap?

Selskapet het Stellar Airfreighter og holdt til på FBU. De fløy FH-227, DC-3 og Metropolitan.
 
Re: Selskaper på Fornebu

Selskapet het Stellar Airfreighter og holdt til på FBU. De fløy FH-227, DC-3 og Metropolitan.

Takker, da var hukommelsen min delvis rett. Satt på med dem SVG-LSI-SVG, men husker ikke om det var cargo kun eller om vi hadde pax og. Husker bare LSI som en grå kjedelig by.
 
Re: Selskaper på Fornebu

Er litt usikker på hvor du legger lista her.

Men kan nevne:
Air Express > Air-X ?
Airexecutive Norrway > Busy Bee
Ascor
Bjørumfly
Fjellfly
Fred. Olsen
Gofjeldfly
Haydn Air Charter
Mey-Air
Nor-Fly
Riis
Norrønafly
Norsk Air
Norving
PartnAir
Polaris Air Transport
Scanex
Teddy Air
Trans-Polar
Wing-Car
Vingtor Airways
Widerøe

pluss en hel del andre
Taxi-Skole-og salgsselakper


Ikke alle hadde hovedbase Fornebu, men var hyppige brukere.

Det var vel også et Svensk selskap
som overtok noen F27 ( og piloter ?) fra fra Busy Bee, og fløy ruter ? SE-KZF+G+H ? Air Nordic.
 
Last edited:
Re: Selskaper på Fornebu

UA har aldri fløyet fast på FBU !

Den éne gangen jeg vet det har vært en UA farget maskin på Fornebu, var i juli 1982 da Boeing sendte sitt byggenummer 5, en B767-222 med fullt UA skjema, og store Boeing 767 titler på skroget, for å vise frem dette flotte nye flyet til Braathens SAFE på hjemmebane.

Avreisen var visstnok første (og eneste?) gang det gikk et fly nonstop fra FBU til Seattle
 
Re: Selskaper på Fornebu

Er litt usikker på hvor du legger lista her.

Men kan nevne:
Air Express > Air-X ?
Airexecutive Norrway > Busy Bee
Ascor
Bjørumfly
Fjellfly
Fred. Olsen
Gofjeldfly
Haydn Air Charter
Mey-Air
Nor-Fly
Riis
Norrønafly
Norsk Air
Norving
PartnAir
Polaris Air Transport
Scanex
Teddy Air
Trans-Polar
Wing-Car
Vingtor Airways
Widerøe

pluss en hel del andre
Taxi-Skole-og salgsselakper


Ikke alle hadde hovedbase Fornebu, men var hyppige brukere.

Det var vel også et Svensk selskap
som overtok noen F27 ( og piloter ?) fra fra Busy Bee, og fløy ruter ? SE-KZF+G+H ? Air Nordic.

Takk for gode innspill, tror vi har kontroll med de fleste her nå, følg med når Flyhistorie nr 1 kommer ut i år :)
 
Re: Selskaper på Fornebu

UA har aldri fløyet fast på FBU !

Den éne gangen jeg vet det har vært en UA farget maskin på Fornebu, var i juli 1982 da Boeing sendte sitt byggenummer 5, en B767-222 med fullt UA skjema, og store Boeing 767 titler på skroget, for å vise frem dette flotte nye flyet til Braathens SAFE på hjemmebane.

Avreisen var visstnok første (og eneste?) gang det gikk et fly nonstop fra FBU til Seattle

Det var før flyinteressen var vakt på ordentlig, men det var en stor begivenhet. Kjerra er forøvrig tilbake i drift for Vision Airlines etter mange års lagring i Victorville.

N605UA_2.jpg
 
Re: Selskaper på Fornebu

Høres interessant ut, Ole Johan !
Går ut ifra at du mener nr.31. ?

Men kanskje utgiveren bør oppdatere sin hjemmeside ?
(Som jeg ofte linker/referer til i flyhistorisk sammenheng)

Jeg har da bladd igjennom nr.30, med bl.a. Farvel til DC-9).
 
Re: Selskaper på Fornebu

Hvilken link?

Sry, vag hentydning. Tenkte på det bilde du selv siden postet, og mitt innlegg var en ref til post #3. Antar at 1 gang teller, selv om det vel ikke helt var UA som vel stod for det operative?
 
Re: Selskaper på Fornebu

Den var ikke i trafikk for UA ennå. Det var en ny maskin som var på promoturne for Boeing.
 
Re: Selskaper på Fornebu

Jeg fløy sommeren 1992 FBU-NCE med Sterling. Jeg var bare fire år da, er det noen som tørr gjette eller som vet hvilken maskin dette var? :)
 
Re: Selskaper på Fornebu

Om det var med Sterling i 1992, er nok sannsynligheten størst for at dere fly fra Gardermoen, og ikke fra Fornebu. Sterling var ikke på FBU på 90-tallet annet enn på lease for BU eller lignende, men de var fast og daglig på Gardermoen.
 
Re: Selskaper på Fornebu

Om det var med Sterling i 1992, er nok sannsynligheten størst for at dere fly fra Gardermoen, og ikke fra Fornebu. Sterling var ikke på FBU på 90-tallet annet enn på lease for BU eller lignende, men de var fast og daglig på Gardermoen.

Sant nok, skjønt Sterling fløy nå og da også s.k. militærcharter fra FBU. Nordover, til BDU, LKL osv.- den vanlige runden for forsvaret.
På slutten av 1980-tallet med Caravelle, til og med.

Mener å huske at det ble noe mer liberal adgang for charters fra FBU fra rundt 1990? I helgene, når trafikken ellers var redusert.
 
Re: Selskaper på Fornebu

Glem ikke Dan Air som i en årrekke fløy nær daglig (UK) med BAC 1-11 og BAe-146.

Busy Bee: Boeing 737-200, Fokker F27-100 Friendship og Fokker F27-200 Friendship

Ja, og Bia fløy også på FBU med F-50. Tror de hadde kontorer vegg-i-vegg med Partnair? Sistnevnte fløy, ved siden av chartere, sine (3?) Convair 580 tidvis mye for BU innenriks samt for forsvaret fra FBU.

Så var det noe småtteri som het Brown Air, med temmelig regulære avganger fra FBU til Leeds-Bradford med en Cessna turboprop-sak, eller noe.

Og Air Europa med 737-300 på LGW, sent på 1980-tallet før også de gikk konk.
 
Last edited:
Back
Top