Sea King en vinterdag

MFM

ScanFlyer Blue
Den uvanlig skarpe og brumlete Sea King-lyden dundret utover byen igjen, og da det var fine forhold for litt vinterbilder tok jeg med kameraet bort for å skyte litt. Møtte der på en felles flyinteressert, og når crewet kom tilbake fikk vi en tur inn i maskina før de stakk =) Evt tekst er under bildene:

IMG_8850.jpg

Akkurat ankommet, crew er langt inne i engine-check allerede.

IMG_8855.jpg

Hale mot difust vinterlyst

IMG_8856.jpg

IMG_8862.jpg

Breiflabb

IMG_8866.jpg

Kanskje ikke det mest romslige kontoret, men hva pokker gjør vel det ;]

IMG_8867.jpg

IMG_8868.jpg

Pedestal

IMG_8869.jpg

Ovhd

IMG_8871.jpg

IMG_8872.jpg

IMG_8873.jpg

Cabin

IMG_8879.jpg

Stilte oss litt oppe i skråninga slik at vi slapp å bli blåst bort nede ved helipad'en. Turbinene er i gang

IMG_8884.jpg

Stigende RPM på rotorene

IMG_8888.jpg

Pakker sammen..

IMG_8892.jpg

Ser over..

IMG_8900.jpg

Og lukker. Dags at strekke litt på beina

IMG_8904.jpg

Før de blir løftet av bakken

IMG_8910.jpg

Airborne

IMG_8912.jpg

Roer ned climben..

IMG_8919.jpg

Og setter kursen mot Ørlandet.

Takk for titten =)

Fine bilder men personlig så synes jeg disse seakingene ser falle ferdige ut selv om jeg vet at de er ment for å fly i full storm.

Takk for kommentarene, er fornøyd både med bilder og utsikt ;) dette er helipaden på Molde sjukehus (bor rett bortenfor, har full oversikt på hva som tar av og lander hvis jeg vil)

enva: Tja, kan det være fordi de er laget for å få plass på trange områder, f. eks. hangarskip? Innfellbar hale og rotore som svøpes bakover langs skroget er et par av egenskapene til denne helioen. Jeg deler ikke synspunktet ditt om utseende, men om du lurer så får du se dem manøvrere seg gjennom lufta, da slettes siste rest av tvil til. Fantastiske maskiner er det :D

Fine bilder men personlig så synes jeg disse seakingene ser falle ferdige ut selv om jeg vet at de er ment for å fly i full storm.

Det er vel ingen annen militærnasjon som har så nitid og godt vedlikehold som det norske! De gjør en utmerket jobb for å forlenge livstiden på flyene sine i tillegg til annet materiell! Sea Kingene har jo ekstremt mange flytimer, og de blir jo litt "møkkete", men det tekniske er vel ivaretatt. I disse dager driver de dessuten å lakker om de som ser verst ut!

Ett eksempel! Dette ser vel ikke så falleferdig ut? ;)
RNoAF_062_RYG_1Y7J5390DE2.jpg

Back