SE-ROJ stuck i SPU?

fluxie

Flyprat fusentast
Medlem
Ser at SAS sin 32N SE-ROJ har stått i SPU siden lørdag 4. september? Noen som vet hva som skjer?

Maskinen fløy SK7347 fra BGO. Returen SK7348 ble kansellert. Hvordan kom returpassasjerene seg hjem?

Auch, den er lei. Dratt litt hardt i stikka rett før touchdown..? Har vært en skikkelig trøkk siden den står fortsatt? Hadde det vært en liten skrape så ville den vel vært avgårde etter ett par dager?

Last edited:
Litt speedtape og unpressurized ferryflight hjem er det vanlige, så her må det ha smelt godt ..

En annen ting er vel tail-strike på landing. Det skaø vel ganske mye til...? Kanskje noen av 320-kuskene her på Flyprat kan si noe om hvor vanlig det er? Trodde det mest vanlige at man dro stjerten litt nedi på avgang, men på landing så ville jeg tro at skadepotensialet er mye større....

En annen ting er vel tail-strike på landing. Det skaø vel ganske mye til...? Kanskje noen av 320-kuskene her på Flyprat kan si noe om hvor vanlig det er?

Mest vanlige tailstrike på A320/321 er ved landing.

Trodde Airbus hadde programmert inn limit så halen ikke kunne klaske nedi banen..?
Kanskje noe Midtiblinken har peiling på? (For en gangs skyld :colgate:)

Novair hadde jo en tailstrike på en av sine A321NEO i Billund for noen få år siden. Vanskelig å sammenlikne hendelsene selvfølgelig, men den maskinen ble stående så lenge at reservefly måtte settes inn.

Espen

Forholdsvis kraftig motbakke i SPU på 05. Mange piloter har nok fått seg en overraskelse der vil jeg tro

Forholdsvis kraftig motbakke i SPU på 05. Mange piloter har nok fått seg en overraskelse der vil jeg tro

Split er også et sted jeg har opplevd skikkelig heftige turbulenser og sidevind opp til våre grenser når Boraen herjer.

. Forholdsvis kraftig motbakke i SPU på 05

Fløy en jumbo inn på SPU flyplassen i 1996, temmelig liten stripe men var kort tur, trengte ikke my bensin for å dra tilbake, derfor lett avgangs vekt.
VIP flight, sto 200 folk på taket av terminalen for å ta imot Paxen som var noen sjeiker fra Saudia Arabia.
Hadde litt vanskelig for å snu jumboen og som blod fersk skipper snudde jeg feil vei så 4 hjul på “wing gear” havnet I gresset med dype hjul spor. Et rullebane lys sto opp mellom hjulsporene…
Det er da smak om råflaks, ingen ødeleggelser på lys eller noe annet, hadde også 200 vitner på taket, dem trodde sikkert det var finfin beregning.:cool:
Som det gamle ordtaket sier: Better Lucky than Good.

Var der nede med en FN-charter under borgerkrigen .. Husker det blåste, ellers la jeg ikke merke til så mye.

Den har vært greit nedi. Lurer på hva paxen på rad 30 merket....

Last edited:
. Den har vært greit nedi. Lurer på hva paxen på rad 30 merket....

Uffda..
Regner med at det hørtes og føltes der bak.:cry:

Mitt første jetfly var DC-8-73 og etter den opplæringen har man aldri deiset nedi med stjerten. (Veldig langt og tynt fly, man må være uber forsiktig på avgang, rotere opp til 9 grader med 2.5 grader i sekundet, deretter videre opp til 12-15 grader når man har kommet seg av banen.
Vi hadde dog en støtdemper i rompa som var koplet til en «tail skid» så det blir ikke ødeleggelser som på bildet ovenfor hvis man er nedi.
(Skifte støtdemper i verste fall)
Concorde hadde vel er bitte lite halehjul for nettopp slike opplevelser.

Det er halve sannheten. Det er en oppoverbakke til begynnelsen av landingssonen og så er der en betydelig nedoverbakke til nesten andre enden av rullebanen. Dette rimer også bedre med tailstrike da kraftig oppoverbakke mest sannsynligvis vil ende med en hard landing. For rullebaner som den i Split, hvis en bommer på humpen er der stor mulighet for at flyet raskt vil miste hastighet mens rullebanen synker med samme hastighet som flyet og flygerne trekker mer og mer i stikka for å oppnå en "myk" landing. Så går flyet tomt for energi og lander hardt, noe som resulterer i at understellet raskt komprimeres og dermed slår undersiden nedi bakken. Når så i tillegg rullebanen blir høyere jo lenger bak hovedhjulene en kommer er der dobbel sjanse for tailstrike. A320 er ikke spesielt sårbar for tailstrike men det er fullt mulig hvis forholdene ligger til rette for det.

Den har vært greit nedi. Lurer på hva paxen på rad 30 merket....

Dette området er lenger bak enn du tror. Du kan se dreneringsmasten på begge bildene og den markerer rundt begynnelsen på skrapene. Dersom dette var en A321 ville nok de som sitter lengst bak merke mer da treffpunktet er lenger fremover og nærmere der hvor undersiden av flykroppen begynner og "bøyes oppover".

Attachments

• DSC01117.JPG
    DSC01117.JPG
    209 KB · Views: 928
Dette har jeg aldri opplevd.
Vil man kjenne dette i hele flyet, også de som sitter i PLUS?

Dette har jeg aldri opplevd.
Vil man kjenne dette i hele flyet, også de som sitter i PLUS?

Neida. PLUS-gutta trenger ikke å bekrymre seg om at det skvalper i drinken når de uvaskede bakerst i bussen risikerer å få en uanmeldt skopussing under ankomst.

Back