Se hvor mye plass det er på flyet

Bizflyer

FinalCall.travel/no
Medlem
Se hvor mye plass det er på flyet

Jeg var inne på http://www.flyaow.com/classcwt.htm hvor jeg fra tid til annen går inn for å se hvor mye plass som er ledig på aktuelle flyavganger. Her har jeg søkt på strekningen Bangkok - Kristiansand den 23 april. For TG 950 er allt fullt i alle klasser. På turen videre fra CPH til KRS er det nok av ledig plass.

Thai Airways Intl
Flight: 950
Departs
Bangkok (BKK)
April 23
1:20 am Arrives
Copenhagen (CPH)
April 23
7:25 am Notes
Cabin class: J0 C0 D0 Y0 B0 M0 H0 Q0 K0 S0 V0 W0 Z0 T0 U0
Meal:
Distance: 5354 mi
Stops: non-stop
Flight Time:
Boeing 747Boeing 747

--------------------------------------------------------------------------------
( connecting to )
--------------------------------------------------------------------------------

Scandinavian Airlines
Flight: 2880
Departs
Copenhagen (CPH)
April 23
11:15 am Arrives
Kristiansand (KRS)
April 23
12:15 pm Notes
Cabin class: C9 D9 J9 Z9 Y9 S9 B9 E9 M9 H3 Q8 V9 W3 U3 K3 L0
Meal:
Distance: 249 mi
Flight Time: 15:55
DEHAVILLAND DASH 8-400DEHAVILLAND DASH 8-400

Men om man velger hele flighten med SK så ser det slik ut for samme dag:
Scandinavian Airlines
Flight: 974
Departs
Bangkok (BKK)
April 23
12:20 am Arrives
Copenhagen (CPH)
April 23
6:30 am Notes
Cabin class: C9 D9 J9 Z9 Y9 S9 B9 M9 H9 Q9 V9 W9 U9 K9 L0 G9
Meal:
Distance: 5354 mi
Flight Time:
Airbus A340-300Airbus A340-300

( connecting to )

Scandinavian Airlines
Flight: 2880
Departs
Copenhagen (CPH)
April 23
11:15 am Arrives
Kristiansand (KRS)
April 23
12:15 pm Notes
Cabin class: C0 D0 J0 Z0 Y0 S0 B0 E4 M0 H0 Q0 V0 W0 U0 K0 L0
Meal:
Distance: 249 mi
Flight Time: 16:55
DEHAVILLAND DASH 8-400DEHAVILLAND DASH 8-400

Da er plutselig samme flighten som viste nok av plass om man kom med TG til CPH full. Og det i samme søkningen.

Er det noen her inne som vet hvorfor det har skjedd?

BF:jumpin

Replying to Topic 'Se hvor mye plass det er på flyet'

TG er mer populær enn SK på strekningen BKK-CPH. Det skyldes i all hovedsak TG's lavere priser. I tillegg vet erfarne reisende at TG tilbyr et langt bedre produkt i Economy Class enn SK.

Så en flott annonse fra TG i helgens aviser, purple prices. Flotte priser, eller hva kan man si til kr 7500,- som inkluderer fly tur/retur og 14 dagers på hotel i Phuket?

Klart slikt skaper økt trafikk i lavsesong.

Poenget slik jeg leste posten var hvofor SK 2880 CPH-KRS viste mange ledige plasser når man connected fra SAS fra BKK, mens den samme flighten (SK 2880) viste ingen ledige når man connected fra TG. Mulig jeg misforstod...

Har det noe med codeshare-avtaler å gjøre...?

Har oppfattet det på samme måte som deg TOS. Hadde vært interessant å fått en forklaring på denne.

De fleste flyselskaper med gjennomgående billetter lager revenue regler etter hele strekninger f.eks krs-bkk. Fordi f.eks forventet noshow er annerledes enn på en nonstop-rute. Ettersom TG til SK er en interline connection og ikke online som SK til SK så vil de i mange tilfeller bli regnet seperate. Men dette regner jeg med CK vet alt om og regner med har lyst å si ingenting om. ;)

Sannsynligvis er maskinen saa full at man har stengt for salg 'utenfra' og vil holde yielden innen selskapet.

Selv om det staar 9+9+9+9 etc betyr ikke det annet enn at det er 9 eller mer seter til salgs. Inkludert overbookingslimit.

Hviloket resultat får man op, om man spørger først på BKK-CPH og efterføl´gende på CPH-KRS?

selv om flights er requested af 2 omgange kan man jo sagtens have dem i samme res og dermed lave gennemgående billet.

Originally posted by LN-MOW

Sannsynligvis er maskinen saa full at man har stengt for salg 'utenfra' og vil holde yielden innen selskapet.

Nå er jo situasjonen omvendt i dette tilfelle. Og i dette tilfelle ville man vel ikke fått booket noe som helst gjennomgående.

Origin and Destination - O & D

Introduction
SAS uses the Revenue Management System "Origin and Destination – O & D". This system enables SAS to show the availability in different reservation systems according to point of sale, the price and the complete journey for the passenger.
O & D system
The O & D system is used on 100 percent of all SAS flights.
Requesting availability display
When requesting an availability display, a message is automatically sent to the O & D system that will check point of sale, booking class, origin and destination. The reply will be sent to the reservation system immediately during Scandinavian working days. Reservations made on weekends and public holidays will receive replies the following working day.
You will experience from time to time that the availability display will vary depending on the city pair used in your entry.
Note: Use entry for the complete journey, i.e. origin and destination in order to receive correct availability.
SAS Revenue Optimization Management
SAS Revenue Optimization Management will be notified instantly and the flights will be rejected:
¤In case the seat is obtained by use of an incorrect city pair or
¤ If the reservation is made leg by leg where an O & D availability display show fully booked.
Contact

Jeg synes jo fortsatt at det er underlig at man har plass hvis man kommer med TG men ikke om man kommer med SK.

Det er rett som MOW sier at det viser jo bare at det er 9 eller flere seter ledig. Men det er jo langt fra 9 til null og man overbooker neppe med 9 plasser på et fly som tar 70 pax?

BF:cool2

Superhai er inde på noget af det rigtige her. Fordi TG BKK-CPH-KRS bygger på en interline aftale så vises det faktiske antal pladser på CPH-KRS strækningen. Derimod vil prisen hvis samme strækning flyves af SK på begge ben bygge på en gennemgående SK pris hvor "overskudet" på CPH-KRS delen vil blive for dårlig samtidig med at SK sikkert vurderer at de alligevel kan sælge pladserne på BKK-CPH uden at være tvungen til at sælge connection til KRS til en latterlig ekstra pris, ja så blokeres strækningen helt/delvis. Dette gør ikke bare SK også fx KL bruger dette meget. Du kan fx få fint med plads på BLL-AMS-SFO og på samme dato ikke få plads på CPH-AMS-SFO selvom AMS-SFO er samme flight i begge tilfælde.

Jens spørger så om man ikke så kan søge/booke det i 2 omgange og dermed få en gennemgående billet. Jo, i nogle tilfælde. Men i de fleste tilfælde så vil booking systemet automatisk blokere for dette!

Originally posted by MD11

TG er mer populær enn SK på strekningen BKK-CPH. Det skyldes i all hovedsak TG's lavere priser. I tillegg vet erfarne reisende at TG tilbyr et langt bedre produkt i Economy Class enn SK.
Vet ikke hva du forventer når du er ute og reiser, men M klasse servicen til SK overgår TG sin med høye kneløft!

Originally posted by FBU

Vet ikke hva du forventer når du er ute og reiser, men M klasse servicen til SK overgår TG sin med høye kneløft!

Dette kan jeg ikke la stå uskrevet FBU. Jeg har reist mye med både SK og TG i Economy Class og har et godt sammenligningsgrunnlag:

TG : B747-400/300:

Mye større romslighetsfølelse enn A330/A340.
Setepitch på 34 i hele kabinen mot SK's 31-32.
Bedre sittekomfort (mykere seter )og mye bedre recline enn SK.
Maten servert på skikkelige fat og man kan velge mellom to varmretter. Kun 1 hos SK.
Skikkelig bestikk. Fra drikkevognen serverer de rett fra flasker i glass i rikelige mengder. Hos SK går det i plastikkbestikk, miniatyrflasker og plastglass.

Det eneste minus hos TG er at de ikke har PTV men det er for min del av mindre betydning. Komfort og kvalitet er av større betydning.To ganger hos SK har jeg sittet på seter der PTV ikke virker og på strekningen CPH-BKK-CPH er det uansett nattflyning.

Begge selskap har serviceminded og hyggelig kabinbetjening.:)

Så, hva mener du overgår TG med høye kneløft?

Kan være enig når det gjelder pitchen. Resterende kvaliteter opplever jeg som bedre på SK.
En rastløs person som meg opplever det utrolig frustrerende og fly i 12 timer uten PTV.

At din ikke virket er en personlig erfaring som selvfølgelig ikke er standard på SK sine flyvninger. .

Har alltid hatt dårlig erfaring med mat serveringen til TG, men det er selvfølgelig min personlige opplevelse.

Poenget mitt er om du har grunnlag for dine påstander at TG har ett bedre economy produkt enn SK?
Kåringer?

TG har også en STOR ulempe med med sin København rute og det er avgangstidspunktet. Å dra tidlig på ettermiddagen betyr at det er svært vanskelig å sovne og man er da stup trøtt når man lander i BKK om morgenen og det blir mye vanskeligere stille inn kroppen på riktig tidssone. Dessuten er min erfaring fra TG at sittekomforten ikke er noe bedre enn SAS

Originally posted by FBU

Kan være enig når det gjelder pitchen. Resterende kvaliteter opplever jeg som bedre på SK.
En rastløs person som meg opplever det utrolig frustrerende og fly i 12 timer uten PTV.

At din ikke virket er en personlig erfaring som selvfølgelig ikke er standard på SK sine flyvninger. .

Har alltid hatt dårlig erfaring med mat serveringen til TG, men det er selvfølgelig min personlige opplevelse.

Poenget mitt er om du har grunnlag for dine påstander at TG har ett bedre economy produkt enn SK?
Kåringer?

Jeg har ingen kåringer å vise til som gir hverken den ene eller andre fordel. Poenget mitt er at den totale pakken som TG tilbyr er bedre enn den SK tilbyr i Economy Class. Legg også merke til at jeg ikke sier at SK har et dårlig produkt, tvert i mot synes jeg SK har et godt longhaulprodukt. MEN i Economy så er TG bedre. MY PERSONAL opinion som jeg vet mange andre også har:cheers:

Originally posted by Someone

TG har også en STOR ulempe med med sin København rute og det er avgangstidspunktet. Å dra tidlig på ettermiddagen betyr at det er svært vanskelig å sovne og man er da stup trøtt når man lander i BKK om morgenen og det blir mye vanskeligere stille inn kroppen på riktig tidssone. Dessuten er min erfaring fra TG at sittekomforten ikke er noe bedre enn SAS

Det kan jeg forsåvidt være enig i, man må være litt småtrøtt når man kommer ombord. Men på den annen side får man mye ut av den første dagen i Thailand, spesielt hvis man skal reise videre til ferieøyene. Den samme avgangstiden gjelder også for avgangen fra ARN.
Sittekomforten oppfattes selvsagt forskjellig men TG har 5 cm mer enn SK og det merkes på en så lang tur. Man får strukket føttene ut helt under setet foran. TG og NZ er en av de få som har hele 34" i pitch.

Jeg ville vel også foretrekke 5 cm ekstra til bena og bedre recline fremfor PTV. Man kan jo alltids ha med sin egen spiller.

Enig i at TG har et bedre produkt enn SK på ruten Scandinavia - BKK. Både på Economy og ikke minst på Premium Economy/ Economy Extra. Der er det utklassing av TG fremfor SK både på service og pris!

Men Jeg synes fortsatt ikke vi er kommet til bunns i saken som var utgangspunktet for denne tråden.

Det var nemlig at SK flighten fra CPH til KRS i etterkant av en flight BKK - CPH var full om man søkte forbindelse med SK men ledige plasser om man søkte med TG. Jeg har vanskelig å fatte det logiske i det. Er det fordi SK ikke vil selge denne kombinasjonen? Hva om man hadde valgt et fly CPH-KRS senere på dagen? Ville alle fly være utsolgt da? Og hvorfor kommer det ikke heller opp at SK flighten BKK-CPH er full?
Nei, dette er vanskelig å forstå for en vanlig blåruss!

BF:naughty:

Det ert vel neppe noen logisk forklaring paa det du ser, men eksemplet er svaert interessant spesiellt i sammenheng med oppdeling av SAS. I dette tilfellet sitter SAS DK igjen med svaert lite for CPH KRS hvis du ankommer med SAS i fra BKK paa gjennomgaaende pris, mens de faktisk kan forlange en hoeyere andel for CPH KRS om du ankommer med TG paa gjennomgaaende pris, og den forskjellen mellom hva SAS DK sitter igjen med er nok til at du faar plass paa en maskin som jeg i likhet med MOW tror er full. 9 i overbooking kapasitet paa 70 seter er innenfor rammene, har sett laaangt verre.....Swissair opererte med 50% overbookingskapasitet mellom ZRH og Italia.....og stod sjelden igjen med noen....Overbookings kapasitet er en vitenskap, og det interessant kalkyler som ligger bak....og faktisk er dette en noksaa presis vitenskap (DVS sjelden at passasjerer staar igjen - prosentvis)

Originally posted by Someone

Det kan jeg forsåvidt være enig i, man må være litt småtrøtt når man kommer ombord. Men på den annen side får man mye ut av den første dagen i Thailand, spesielt hvis man skal reise videre til ferieøyene. Den samme avgangstiden gjelder også for avgangen fra ARN.
Sittekomforten oppfattes selvsagt forskjellig men TG har 5 cm mer enn SK og det merkes på en så lang tur. Man får strukket føttene ut helt under setet foran. TG og NZ er en av de få som har hele 34" i pitch.

Nå skal det også til TGs forsvar si at med passasjerer også hjalp til å gjøre turen ukomfortabel. Var masse urolige både unger og voksne som ikke helt skjønner hva en natt flygning er....om som man ifølge meg helst skulle ha plassert på vingen og ikke i cabinen :(

Back