ScanVin tips nummer 7 i 2007

• Thread starter Thread starter EB
  • Start date Start date

EB

ScanFlyer Inventory
Medlem
I anledning dagen (både Fly&Vin og St. Valentine) kommer det et rødt tips fra piemonte i nordvestre Italia. Ukens tips finner du i hovedsortimentet til Vinmonopolet og koster NOK 144.

Vajra Dolcetto d'alba 2005 passer godt til lyst kjøtt av svin eller fugl. Til ost eller som det meste jeg anbefaler, i go`stolen med et flyblad!

Duft av kirsebær og morell - laaang ettersmak.

Nam nam og god vin!

Jeg slenger meg på med ScanØl tips nummer 1 i 2007 :cool:

For de som har fulgt med er nok tipset om AASS Classic ingen overraskelse. Den finnes i alle butikker i Drammensområdet, og ellers i velassorterte butikker over det ganske land. Finnes dessverre kun på 0,5l boks (var tidligere å få på flaske) til ca. NOK 22,50.

Vi snakker om en pilsner som er litt mørkere enn vanlig pils. Den har en rik og litt søtlig maltkarakter og er generelt fyldigere og kraftigere enn Pilsner. Passer like godt alene som til mat, og særlig er den et hyggelig kompaniskap i høst og vintermørket.

Originally posted by Trety

Vi snakker om en pilsner som er litt mørkere enn vanlig pils. .

Betyr det at det er en Wiener eller Munchner type eller er det bare en pilsner med mer farge og smak?

...og pridusenten av ukens vintips ble også drukket i rikt monn på kveldens Fly&Vin.

Originally posted by Someone
Betyr det at det er en Wiener eller Munchner type eller er det bare en pilsner med mer farge og smak?

Det siste, altså en mørkere pilsner. Men så lenge bryggeriet klarer å lage dem, er det ikke "bare". ;)

En aldeles utmerket vin som faktisk er husvinen her på Nærsnes.Ved siden av Rosso'en,da.

Jeg har besøkt produsenten to ganger,senest i november 2005.Han lager også noen andre,flotte viner.En Riesling blant de hvite er meget bra.Ellers en svært god Dolcetto d'Alba "Coste & Fossati" fra spesielt utvalgte parseller i vinmarken.Og selvfølgelig,sist men ikke minst: God Barolo! Aldo Vajra,med kona Milena,er meget hyggelige verter og setter veldig stor pris på besøk fra nord.
Vi drakk vel 8 flasker av Dolcetto'en igår kveld? Før vi gikk over til Barbera d'Asti "La Tota" fra Marchesi d'Alfieri.Ble noen flasker av den også.
Ellers spiste noen av oss kremet grønnsaksuppe mens vi ventet på de siste.Da ble det pizza med parmaskinke,rucola og parmesan.En og annen valgte pasta.Sikkert ingen utpreget skitsmak på den heller!:p

Back