Scanvin # 14 i 2009 - påskevin!

• Thread starter Thread starter EB
  • Start date Start date

EB

ScanFlyer Inventory
Medlem
Scanvin # 14 i 2009 - påskevin!

Banfi Brunello di Montalcino 2003 fra det sørlige Toscana koster NOK 325 på Vinmonopolet (heldigvis tok vi med oss noen fra Italia sist høst) og er ukens Scanvin her på Scanair.no.

Av farge er den mørk rubinrød og den har en aroma av fioler og bringebær. Fyldig, krydret smak. Passer meget godt til de fleste kjøttretter som skal serveres rundt omkring i påsken. Jeg tror du også vil være godt fornøyd med å ta et glass i go`stolen etter middag også.

God vin - god påske!

Re: Scanvin # 14 i 2009 - påskevin!

Brunello er jo aldri å forakte! Hvor mye koster en slik krukke med vin i Italia, sånn til sammenligning?

BF:cool2

Tror vi betalte ca. halvparten...

Tror ikke du har sjekket kontoen min før du la ut dette tipset ! Ikke for det, jeg har vinplaner nok. :colgate:

Bare be Dag Viking spandere vinen på deg - det var han som etterlyste en Brunello sist uke...

I dette deilige været vi har her nede nå, frister det nesten mer med en god hvitvin på terassen! Gjerne en fra Alsace!:)

BF:cool2

Brunello er en flott vin, men den er dyr og bør lagres en tid. Gjerne 3-5 år. I mellomtiden kan man jo meske seg med "lillebror" Rosso di Montalcino. Praktisk talt en Brunello i kortbukser. Druene kommer fra vinranker som er for unge til å gi druer av den kvaliteten som fordres til en Brunello D.O.C.G. Lagres kortere tid på fat og er drikkemoden etter ett år eller to til omtrent halve prisen.
Ett annet alternativ, og kanskje den røde toscaneren jeg velger oftest, er Vino Nobile di Montepulciano. En noe "bløtere" vin enn Brunello. Også denne vinen har en kortbuksevariant: Rosso di Montepulciano. Disse to sistnevnte vinene må ikke forveksles med vinen Montepulciano d'Abruzzo, som er en helt annen vin.
Enjoy!:ITA

Brunello er en flott vin, men den er dyr og bør lagres en tid. Gjerne 3-5 år.

Et dumt spørsmål fra en som stort sett ikke ser mer forskjell på vin enn at den er rød eller hvit: Hva er poenget med å kjøpe en flaske, for så å lagre den i 5 år? Kunne ikke bare produsenten ventet 5 år med å selge den? Jeg bare lurer, altså..

Et dumt spørsmål fra en som stort sett ikke ser mer forskjell på vin enn at den er rød eller hvit: Hva er poenget med å kjøpe en flaske, for så å lagre den i 5 år? Kunne ikke bare produsenten ventet 5 år med å selge den? Jeg bare lurer, altså..

Nei! Det ville blitt fryktelig dyre viner. En Brunello er allerede lagret på fat og flasker hos produsentene i noen år før man kan kalle den for Brunello. Derfor må flaskene ut til leverandører og kunder ut så fort som mulig. Så kan heller de ta en eventuell kostnad med lagerleie e.l.

Har en flaske av "lillebroren" i vinskapet også...

Og igår var jeg på mitt lokale pol og hentet en ladning med bestilte viner, bl. a. 3 flasker med Poliziano 2005 Vino Nobile "Asinone" som regnes for å være blant de desidert fineste V. N. di M. som finnes. JetBlue og jeg delte en flaske fra en litt tidligere årgang på Baltasar tidligere i år. Spør ham hva han syntes om vinen!

Brunello er en flott vin, men den er dyr og bør lagres en tid. Gjerne 3-5 år. I mellomtiden kan man jo meske seg med "lillebror" Rosso di Montalcino. Praktisk talt en Brunello i kortbukser. Druene kommer fra vinranker som er for unge til å gi druer av den kvaliteten som fordres til en Brunello D.O.C.G. Lagres kortere tid på fat og er drikkemoden etter ett år eller to til omtrent halve prisen.
Ett annet alternativ, og kanskje den røde toscaneren jeg velger oftest, er Vino Nobile di Montepulciano. En noe "bløtere" vin enn Brunello. Også denne vinen har en kortbuksevariant: Rosso di Montepulciano. Disse to sistnevnte vinene må ikke forveksles med vinen Montepulciano d'Abruzzo, som er en helt annen vin.
Enjoy!:ITA

For de som er innom tax-free og liker brunello, så kan det være lurt å se på månedens tilbud. Castelgiocondo Brunello di Montalcino 2005 selges for 175kr pr flaske. 2004-årgangen, som skal være bedre og trenge lenger lagring, selges på polet for 399kr.
Jeg har i alle fall planer om å sikre meg 8 flasker til kjelleren i løpet av mnd:)
På CPH er Bersano Barolo månedens tilbud, til ca 135kr.

Forøvrig bra tips om Rosso di Montalcino, det har vært en av vinterens favoritter her. Spesielt likte jeg Talenti sin.

For de som er innom tax-free og liker brunello, så kan det være lurt å se på månedens tilbud. Castelgiocondo Brunello di Montalcino 2005 selges for 175kr pr flaske. 2004-årgangen, som skal være bedre og trenge lenger lagring, selges på polet for 399kr.
Jeg har i alle fall planer om å sikre meg 8 flasker til kjelleren i løpet av mnd:)
.

Takk! Da blir det to flasker på meg. Ellers litt forbasket at tilbudene på OSL kan legges ut på nett. Men sjekket i dag at de ikke hadde nye Champagne-tilbud i hvert fall. Så da blir det Brunello.

(Nevner i parantes at den Tokayeren (sjekker ikke skrivemåte) de har på OSL er meget bra, en av de bedre. Til multekrem eller andre multedesserter er den perfekt)

Dessverre så ser det ut til at han har sluttet å skrive, men ryktet har det til at han fremdeles leser...

Synd, kunne vert kjekt å prøvd en ny vin nå som jeg er pencillin fri ;)

Hvor er det blitt av EB ?

Endel av oss "gamle travere" har funnet et "fjortisfritt" forum.

Det er mye god italiensk rødvin i polhyllene om dagen. Flotte årganger med Barbera d'Asti, Barbera d'Alba. 2006, og snart 2007, årgangene er meget vellykkede for Barolo og Barbaresco.

Endel av oss "gamle travere" har funnet et "fjortisfritt" forum.

Ja, og "fjortissene" lot seg vel ikke imponere av intens selvskryt? ;)

Noen som kjenner til noen gode franske røde kupp på OSL denne måneden?

Januar salget på spanske Raimat 1999 var faktisk ikke så ille.

Back