Scandic Hotels ud af Expedia

Stemmer det virkelig at Expedia etc tar 30% i provisjon, og at hotell ikke har lov til å tilby lavere priser selv?

Opptil 30% er vel stikkordet her. Men at de tar mye stemmer, selv om 30% vel er worst case slik jeg forstår det

Overrasker meg ikke om flere følger etter. Å ta 30 % for "ingenting" er som vi ser ikke bærekraftig. De 30 % er det jo kundene som må betale.

Mon tro om ikke vi får se flere norske kjeder på roomkey.com snart? Choice og Thon (samt Hilton, Hyatt mfl.) er der allerede, og siden eies av hotellkjedene. Ingen dyrere pris, OG man får bonuspoeng hos den kjeden man velger (siden det anses som å ha booket på hotellets egen side).

Dersom det også er slik at hotels.com/expedia.com krever "rate parity", dvs. at hotellene skal koste det samme uansett hvor disse bookes, så er det ikke bare et problem for hotellkjedene (som da får mindre netto tilsvarende provisjonen via bookingmotorene), men også et potensielt konkurransemessig problem (det likner litt på bindende videresalgspriser).

Det som er litt kjipt for hotellene er at hotels.com ikke fjerner de fra systemet. Men lar de ligge som "utsolgte", noe som gjør at kundene i stedet kanskje booker et hotell på hotels.com istedet for å prøve en annen kanal. Liggner litt på utpressing spør du meg.

Det som er litt kjipt for hotellene er at hotels.com ikke fjerner de fra systemet. Men lar de ligge som "utsolgte", noe som gjør at kundene i stedet kanskje booker et hotell på hotels.com istedet for å prøve en annen kanal. Liggner litt på utpressing spør du meg.

Vel.
Nå er det vel ganske mange som bare bruker Hotels.comtil å finne hoteller, for deretter, heller å kontakte hotellet direkte, for å få bedre pris!

Hotelljakten blir verre, dersom hotels.com fjerner det fullstendig fra søkene sine, heller enn å bare sette det som opptatt.

Vel.
Nå er det vel ganske mange som bare bruker Hotels.comtil å finne hoteller, for deretter, heller å kontakte hotellet direkte, for å få bedre pris!

Hotelljakten blir verre, dersom hotels.com fjerner det fullstendig fra søkene sine, heller enn å bare sette det som opptatt.

Har de egentlig lov til dette?
Hvis det med opptatt menes fullbooket er jo dette direkte misvisende. Ikke tilgjengelig (hos oss på hotels.com feks) er nok mer i forbrukermyndighetenes gate.

Thon bryter og med Expedia/Hotels.com fra nyttår.

Provisjonene lå på 18-25 % der.

Scandinaviasjefen i Expedia sier til DN at de har en jobb å gjøre i scandinavia. Det har de! :drink

Jepp. Artikkelen nevner videre at "De tradisjonelle" - et 40-talls gamle hoteller ala Dr. Holms/Utne (?) har og anbefalt at sine hoteller bryter kontakten.

Og pga det ser det ut som om First Hotels nå vil gå til søksmål mot Expedia

http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article2589999.ece

Den amerikanske nettgiganten Expedia/Hotels.com har i striden med hotellkjeden First åpenbart brutt markedsføringsloven på flere punkter. Det mener Næringslivets Konkurranseutvalg, skriver Dagens Næringsliv.

Nå varsler First søksmål.

- Nå har vi et grunnlag for å gå videre med saken og kreve erstatning for det vi har tapt. Vi snakker om et sted mellom 23 og 30 millioner kroner i kostnader og reduserte inntekter som vi nå krever at Expedia skal betale, sier administrerende direktør Bjørnar Tretterud i First Hotels til DN..

Back