SAS973 med så høy fart på radar'n?

Glenn

ScanFlyer Gold
SAS973 med så høy fart på radar'n?

Satt å så på SAS973, og fikk se at den hadde så høy fart..

* Callsign: SAS973
* Reg: OY-KBD
* Hex (Mode-S): 45AC44
* Aircraft: Airbus A340-313X (A343)
* Airline: SAS
* Lat: 50.99714
* Lon: 23.78555
* Alt: 31000 feet (9448.8 m)
* Speed: 1168 knots (2163 km/h) ???
* Angle: 241 deg
* Radar: EPRZ
* From : Copenhagen, Kastrup (CPH)
* To: Bangkok, Suvarnabhumi (BKK)

Det var rett før den forsvant fra radar-dekningen.

Feil data den sender ut, eller?
 
Re: SAS973 med så høy fart på radar'n?

De har vel endelig installert skikkelige motorer på A343 ;)

Regner med det er noe feil data den sender ut ja.
 
Re: SAS973 med så høy fart på radar'n?

Tenker nok det der er marginale data som spiller utregningen et puss, selv ikke med tailwind skal du kunne se sånne hastigheter.

-A
 
Re: SAS973 med så høy fart på radar'n?

Tenker nok det der er marginale data som spiller utregningen et puss, selv ikke med tailwind skal du kunne se sånne hastigheter.

-A
En A340 tåler vel heller ikke en slik hastighet?
 
Re: SAS973 med så høy fart på radar'n?

Hvorfor ikke ? Kan ikke helt se hvorfor den ikke skulle tåle det, alle fly burde tåle slike hastigheter, selv en 172.

At du tvilsomt finner steder med så mye tailvind i høyder hvor en 172 klarer å operere er en annen sak :) (eller om det i det hele tatt noensinne har vært registrert slike vindhastigheter noe sted er vel også tvilsomt, uten at jeg aner særlig mye om det).
 
Re: SAS973 med så høy fart på radar'n?

OY-KBD har haft fel på transpondern i 12 månader. Den flyger alltid med riktning 241 grader i MACH 2.
 
Re: SAS973 med så høy fart på radar'n?

OY-KBD har haft fel på transpondern i 12 månader. Den flyger alltid med riktning 241 grader i MACH 2.

Litt OT, men den har i flere måneder også hatt feil på sete 7E, og bordet på sete 7E.

-A
 
Re: SAS973 med så høy fart på radar'n?

En A340 tåler vel heller ikke en slik hastighet?

Du kan vel fint fly i over 1000km/t bakkehastighet om du har tilstrekkelig medvind, det eneste som betyr noe er hastigheten relativt til luften rundt flyet.

Det var en tråd i fjor vinter elelr året før, hvor SK fløy OSL-TOS på 45 minutter under rutetid takket være avsindig medvind oppover. Over bakken var det nok snakk om godt over 1100km/t, men den oveskred vel neppe de rette Mach-tallene over vingen. :)

-A
 
Re: SAS973 med så høy fart på radar'n?

OY-KBD har haft fel på transpondern i 12 månader. Den flyger alltid med riktning 241 grader i MACH 2.

Men en annen ting som er mer relatert til flyging. OY-KBD er jo en 340, som betyr den flyr mye til NRT/PEK/BKK. Om transponderen viser feil heading og hastighet hele tiden så må dette kansje skape noe friksjon med Russisk ATC, de er vel neppe den nasjonen som tillater for mye indikert sightseeing i luftrommet sitt?

Kansje Stein Kaptein kan forklare?

-A
 
Re: SAS973 med så høy fart på radar'n?

Men en annen ting som er mer relatert til flyging. OY-KBD er jo en 340, som betyr den flyr mye til NRT/PEK/BKK. Om transponderen viser feil heading og hastighet hele tiden så må dette kansje skape noe friksjon med Russisk ATC, de er vel neppe den nasjonen som tillater for mye indikert sightseeing i luftrommet sitt?

Kansje Stein Kaptein kan forklare?

-A

Husk at de fleste ATC-enheter i verden ikke bruker mode-S signalet, og de som gjør det har vanligvis andre systemer som også brukes. Jeg er ganske sikker på at russisk ATC er lykkelig uvitende om hvilken HDG og GS som sendes fra OY-KBD.

Mange her inne på forumet som tror at en SBS-1 gir det totale bilde. Sammenlignet en gang bilde fra det dere kaller "radar" med det virkelige bildet fra det som faktisk er RADAR, RDPS (radar data processing system) som bruker data fra flere PSR/MSSR sensorer. Fasiten var at kun ca 1/3 av alle targets var synlige på "radaren" (flightradar.nu el.).

Som en digresjon kan jeg jo fortelle at da de skulle implementere multi-lateration tracking på OSL viste noen av 733 maskinene til et ikke ukjent norsk selskap store posisjonsfeil. Viste seg senere at dette alltid var de 3 maskinene som ikke hadde GPS. Allikevel sendte flyene posisjonsdata basert på IRU/DME som desverre ofte var way off.
Moralen er derfor: IKKE stol for mye på den informasjonen som sendes fra flyene.
 
Back
Top