SAS Wrap vs LH business + lengre reisetid

Peppep

ScanFlyer Gold
Reiser til CPT neste uke, og har i utgangspunktet en full dag i JNB pga manglende tilgjengelighet på bonusseter da vi booket. Nå ble det endelig ledig på en mye tidligere avgang (med 346 i stedet for 738 :colgate:), og kan da samtidig endre andre deler ruten uten ekstra kostnad. LHR-JNB har også blitt ledig, og opereres med 332 med nyere og litt bedre C-klasse enn FRA-JNB har med 346. Men forskjellen er ikke stor, begge er lie-flat.

Ruten nå er BGO-ARN-FRA-JNB-CPT (SK/LH/SA/SA).

Kan enten...

1) beholde BGO-ARN-FRA-JNB og kun endre JNB-CPT, eller...
2) endre til BGO-OSL-LHR-JNB (SK/SK/SA), eller...
3) endre til BGO-ARN/OSL-FRA-LHR-JNB (SK/LH/LH/SA)

Rent "flymessig" er alternativ 3 best, deretter alternativ 1. Men det store aberet er: alternativ 2 er flere timer raskere (alt. 1 og 3 har samme reisetid totalt). Det hører med at reisemakker aldri har prøvd noe annet enn Y, vil helst "vise frem" noe mer spennende enn SK+.

Har noen innspill/tanker til en ubesluttsom sjel? Hadde dere valgt en lengre rute for å få LH C i stedet SK Plus? Er transit T3->T1 på LHR bedre eller verre enn FRA? Eller er JNB spennende nok til å bare droppe alle endringene og ta 7-8 timer med sightseeing i byen i stedet (med fare for at vi er veldig trøtte og slitne hvis hvis ikke får sove skikkelig ombord)?

Last edited:
Min egne mening er om du vil ha blokkert midtsete eller ikke. Selve serveringen i LH C OSL-FRA kan være så ymse. Alt fra godt til en uspiselig kaldrett. Og Cremanten til SK er bedre enn sekten til LH

Transfer er langt mer smidig på FRA enn LHR da du normalt slipper security på FRA

Min egne mening er om du vil ha blokkert midtsete eller ikke. Selve serveringen i LH C OSL-FRA kan være så ymse. Alt fra godt til en uspiselig kaldrett. Og Cremanten til SK er bedre enn sekten til LH
Ja, blokkert midtsete er den største forskjellen, men synes servicen har vært vesentlig bedre på LH C enn SK+ de (få) gangene jeg har testet det tidligere.

Transfer er langt mer smidig på FRA enn LHR da du normalt slipper security på FRA
Ok. Samtidig slipper man (alltid?) bussgater på LHR. Hva med *A-loungen på LHR T1 vs Senator-loungene? Her skal alt tas med i vurderingen. :p

Heller faktisk mot alternativ 2 akkurat nå. Én flight og noen timer kortere reisetid settes sikkert pris på mot slutten av en lang reise.

Hvis flyet fra FRA er med SA i C så ville jeg tatt det flyet.

SA flyr ut fra B gates i FRA. Da kan du gå til B senator, som har en flott bar med champagne servert i skikkelige glass... Du slipper sikkerhetskontroll, og du må kun vise pass før du går til lounge. Etter det er det kun å tenke på å gå fra lounge til gate. Noe som tar i underkant av 10 minutter.

Da slipper du også LHR, som er en saftig gryte... Selv i forhold til FRA...

Uansett så ønsker jeg deg god tur. Har vært mye i Cape Town, og det er klart favoritt byen... Nå er været perfekt også. Flott å komme dit etter vinter i Norge.

På en hjemtur synes jeg alltid det er best med kortest mulig flytid. På utreisen derimot er omveier og krumspring gøy.

Sen loungen er bedre enn star lounge på T1, dersom sen ikke er overfull, men det er den høyst sannsynlig.

@Klette - det hadde vært med SAA i C på longhaul-flighten uavhengig av LHR/FRA, men produktet fra LHR er noe bedre (mindre C-kabin, bedre IFE, litt bedre sete).

Takk for innspillene. Var på nippet til å velge ruten via ARN+FRA+LHR med SK/LH/LH/SA/SA, men tok til "fornuft" og valgte den mest direkte ruten i stedet. Har greit med tid til transfer i London (2-3 timer). Er ikke fan av SAS Plus (utenom 200% opptjening på kjøpte billetter), men siden jeg ikke reiser alene denne gangen får jeg spare sprellene til neste tur. Sparer totalt 13 timer på endringene (men mister 8-10 timer i Johannesburg). :)

Back