Originally posted by Stian
Norwegian. SAS har jeg ikke sansen for. Et fullprisselskap med lavpris-service. Dessuten har Norwegian langt flere flere direkteruter til europeiske destinasjoner enn hva SAS kan vise til.
Service kan være mange ting, alt fra bagasje til å ta ansvar når noe går gærnt. SAS er et fullservice flyselskap, ikke en LCC/Charter hybrid. Alle disse "destinasjonene" du henviser til opererer Norwegian ofte kun en gang / noen få dager pr. uke. SAS er et skikkelig nettverkselskap som har samarbeide med de andre flyselskapene. De opererer de fleste destinasjonene daglig, enten direkte eller via andre flyplasser. Så dersom noe går galt kommer du deg hjem samme dag, ikke en uke etter eller når DY finner det for godt å få deg hjem. Refusjon for ekstrakostnader fra DY?? Det får du kun dersom du masse tid og ressurser eller går via VG
Er det verdt å betale noe ekstra for å få service dersom noe går galt?? Selvsagt! Ikke alle har tid eller lyst å sitte i Roma og vente på at DY skal få tak i en maskin for å hente deg..
Det å si at Norwegian er så mye billigere enn SAS er også tull. Jeg har selv sjekket dette mange ganger og det er helt tilfeldig hvem som er billigst, særlig på innenriks.
Min DY policy: Jeg synes det er flott at de er der og får det til. Det gjør at SAS må bli bedre og det blir dem, vi har sett mye bra de siste månedene! Jeg flyr gjerne DY, men kun dersom de har flyavganger som passer tidene jeg skal reise, samt at de er mer enn 500.- billigere enn SAS en vei. Jeg fløy mye innenriks Norge før jeg flyttet til USA (mellom 150-250 flighter i året) Jeg fløy 10-20 flighter i året med DY etter dette prinsippet, så de var ikke billigst SÅ mange ganger. Må ta med at DYs nettverk i Norge er såpass elendig i forhold til SAS, slik at mange ganger var DY ikke noe valg en gang..
Det kunne aldri fallt meg inn å fly DY til en destinasjon de kun opererer annenhver dag/ en gang i uken. Det er en økonomisk og tidsmessig risiko. Handling agenter i Europa som ikke vil hjelpe, du får refundert de hundrelappene billetten kostet deg og kan risikere å bruke mange tusen på å komme deg hjem. Etter hjemkomst skal du krangle i månedsvis for å få penger tilbake, noe DY kalkulerer med at mange ikke gidder.
Og til slutt, det var vel ikke det som var spørsmålet i denne undersøkelsen, det var vel hvem som hadde best profil.