SAS vs. Norwegian - Parkering på OSL

dissern

Newcomer
SAS vs. Norwegian - Parkering på OSL

Heisann!

Jeg har ukependlet strekning OSL-BGO i lengre tid, iallefall lenge nok til å legge merke til detaljer mellom flyselskapene SAS og Norwegian. Jeg benyttet i lengre tid kun SAS pga. årskort, men flyr nå med både SAS og Norwegian om hverandre for å holde kost nede.

Jeg har merket meg at SAS som oftest (ikke alltid!) blir tildelt gater fra 22 og utover, altså lenger ut i "innenlandsfløyen" enn Norwegian som normalt ligger lenger inn mot sentrum. Når jeg flyr flere ganger i uken er det særs plagsomt å måtte løpe ut til enden av fløyen ved avgang, og trakke meg forbi horder av mennesker som: 1. Ikke klarer å gå på rullende fortau, men føler at dette er et greit sted å stå stille. 2. Må gå minst 5 i bredden.

Hvorfor er det slik? Er det tilfeldig at SAS blir tildelt de gatene lengre ute på fløyen, og er SAS klar over at dette reduserer tilgjengeligheten og effektiviteten for reisenede passasjerer?

Innspill på dette?

Re: SAS vs. Norwegian - Parkering på OSL

Gatene på innland tildeles ikke etter noen nøkkel, men plasseres helt tilfeldig. Så det er nok du som har vært uheldig ...

Jeg reiste forøvrig selv en del innenriks i sommer (med SAS), og med ett unntak hadde jeg en av de nærmeste gatene.

Dette blir vel min jobb og svare på, siden vi tildeler gatene til selskapene...

Ingen selskap blir forfordelt på noen måte, men på innland så har SAS og DY hvert sitt knippe av gater som de foretrekker å bruke, dette mht utstyr parkert rundt gater osv. Disse benyttes om vi kan, men begge selskapene har fått klare beskjeder om at vi ikke lar fly stå å vente på en gate i rushtider om vi har annen stand ledig for dem....

Nå parkerer vi også litt etter liggetid, dvs de som skal stå lengst, skal stå lengst ut på piren, mens de med kortere turnaroundtider kommer nærmere terminalbygget. Men, dette også ut fra samme som over, hvis det lar seg gjøre ut fra ledige gater etc....Vår første prioritet er avviklingen, og da kan det kanskje virke slik enkelte ganger at den ene fremfor den andre blir prioritert, men det ER ikke slik :)

Jeg kan jo og nevne at nå om dagen har SAS veldig lange liggetider, opptil flere maskiner står 4-5-6 timer, og da havner de følgelig lengst borterst nederst :) om jeg rett og slett ikke tauer noen av dem ut til fjernparkering istedet og følgelig får litt mere "spillerom" på gatene....Enkelte morgener kan det være skikkelig utfordrende, spesielt på dager hvor det blåser kraftig og f.eks maskiner nordfra kommer SVÆRT tidlig inn til OSL iforhold til rutetid...

Håper dette var et noe utfyllende svar Disser'n :) PM meg gjerne om det er noe du lurer på....

jeg synes at jeg ALLTID får gaten lengst ute når jeg flyr til STO, men det kan være noe jeg tror...

Jeg tror det til en viss grad kan ha med at DY blir parkert på kombigater due deres flyrotasjon, slik at de går ut igjen som internasjonale(schengen)-flights.

Jeg tror det til en viss grad kan ha med at DY blir parkert på kombigater due deres flyrotasjon, slik at de går ut igjen som internasjonale(schengen)-flights

Jevnt over i løpet av en dag, så vil du bli forbaust hvor jevn bruken av kombigatene er mellom SK og DY :) men joda, så lenge DY ekspanderer og ekspanderer så blir kombi brukt oftere på dem også, men på en annen side så skal du bare legge merke til hvor mange av returflightene til DY fra utenlandsdestinasjonene, både schengen og non-schengen, som vi busser ankomstene på...det er MYE :)

ENGM RAMP - tusen takk for et utfyllende og informativt svar, det var interessant å lese :)

Min generelle oppfatning er at jeg alltid må lenger ut på piren når jeg flyr med SAS, men det er ikke dermed sagt at det er slik. Takk for svar!

ENGM RAMP - tusen takk for et utfyllende og informativt svar, det var interessant å lese :)

Min generelle oppfatning er at jeg alltid må lenger ut på piren når jeg flyr med SAS, men det er ikke dermed sagt at det er slik. Takk for svar!

Bare vær glad du ikke bruker NSB i vinterhalvåret, da er det ikke bare bussing til gate å bekymre seg over, men bussing fra Geilo til Bergen. ;)

-A

Bussing fra maskin til ankomsthall på innenlandsruter er vel noe som kan få en stakkars pendler til å miste fatningen ;)

Bussing fra maskin til ankomsthall på innenlandsruter er vel noe som kan få en stakkars pendler til å miste fatningen ;)

Det blir jo kortere å gå da...

Min opplevelse med mye SK til CPH er at de som oftest står på nære gater eller kombigate. Så tydelig at mange mener noe om selskaper og ruter her!

Trådstarter skal være glad han ikke ukependeler "non-Schengen" eller flyr widebody på OSL. Da hadde han hver eneste gang måttet ut til enden av utenrikspiren. (49 -53)
Blir skikkelig trim av dette. ;-)

T-H

Trådstarter skal være glad han ikke ukependeler "non-Schengen" eller flyr widebody på OSL. Da hadde han hver eneste gang måttet ut til enden av utenrikspiren. (49 -53)
Blir skikkelig trim av dette. ;-)

T-H

Og på toppen bli busset derfra til en maskin som står på innenriks inni kroken mot Radisson? ;)

-A

Takk for fin informasjon, alltid spennende å lære om hvordan en flyplass drives. Selv opplever jeg som regel at Bergensflyene går fra 19-21-23, men det varierer jo litt.

Også paxantall da Rampen, står det mellom mange kombistopp samtidig så blir de med flest pax og/eller antatt kortest turn-around prioritert på kombipark.
Og dersom man MÅ busse ene eller andre veien, så busses ankomsten i 95% av tilfellene. Mindre komplikasjoner å busse inn enn ut!
Nå kommer snart vinteren og IRR-dagene står i kø, da er de gule leddbussene gode å ha.

Også paxantall da Rampen, står det mellom mange kombistopp samtidig så blir de med flest pax og/eller antatt kortest turn-around prioritert på kombipark

Neimenn go'dagen Florida :) Long time nå!

Joda, som du skriver, så teller OGSÅ paxtallene inn, og når sant skal sies, så er de typiske destinasjonene til DY som blir busset inn gjerne steder som PRG, TXL, BUD, WAW, SZZ osv og er ofte tilnærmet smekkfulle....

Hvor parkerer DOT? Skal ut å fly de i morgen...

I second that.....

Appropo , Jeg skal ha SK4039 sørvestover idag.....

Back