SAS vs. Norwegian på charter.

Whatever

ScanFlyer Blue
SAS vs. Norwegian på charter.

Hvorfor er det slik at det er kun SAS som flyr charter for operatører i Norge? Fra Sola flyr i hvertfall ikke Norwegian noen ting av charter her er det kun SAS som flyr for apollo osv. Har ikke Norwegian kapasitet? Er vel gode penger å tjene på charter?

Re: SAS vs. Norwegian på charter.

Nå skal Norwegian fly charter neste sesong, og det har de vel for så vidt gjort tidligere også for Ving noen sesonger(FlyNordic) fra norske flyplasser.

Det har vel mye med kapasiteten som NAX har, om de har fly nok til å fly charter i tillegg til sine egne ruter. Men nå, som de kutter ned på ulønnsomme ruter, flyr mere på innland etc, så hvem vet? Kanskje de får flydd litt mere charter i fremtiden?

Ja Primera Air skal jo ikke lenger utføre noen charteroperasjoner
i Norge, her er det Norwegian som overtar - og skal fly
all charterpax for Solia.

Norwegian faar vel to charterdestinasjoner: Madeira og Hurghada. Disse skal opereres med de nye 737-800-maskinene, som vel er en typisk chartermaskin - ikke mer eller mindre. Det fine med SAS Charter er muligheten til aa bestille Comfort Class (eller hva det heter?). Koster nesten ingenting, og du faar veldig mye for pengene!

Det fine med SAS Charter er muligheten til aa bestille Comfort Class (eller hva det heter?). Koster nesten ingenting, og du faar veldig mye for pengene!

Jepp, vin til maten, konjakk og 4-5 GT etterpå ble det på vei ned. I tillegg var maten varm, og man fikk bedre service enn de lenger bak (f.eks. ble brettet fjernet i det man var ferdig med å spise) . :D

Og Solia skal også bruke dem til gran Canaria, men jeg er noe i tvil om dette er det vanlige ruteflyet bare ettersom avgangstidene er helt identiske med dette. I så fall har de kanskje kjøpt plasser på dette, men skulle jo tro at den mest trafikerte øya hadde behov for et eget fly fra Solia hvis Tenerife har.

Viss Norwegian skulle hatt kapasitet til å fly noe charter nå så måtte de vel flydd om natten. Men Whatever snakker jo også om Sola her. Så der har vel ikke Norwegian noen avtaler på gang om å fly noe charter. Så det er nok SAS med sine SK73xx flighter som vil operere der.

Og Solia skal også bruke dem til gran Canaria, men jeg er noe i tvil om dette er det vanlige ruteflyet bare ettersom avgangstidene er helt identiske med dette. I så fall har de kanskje kjøpt plasser på dette, men skulle jo tro at den mest trafikerte øya hadde behov for et eget fly fra Solia hvis Tenerife har.

DY har egne charterfly for Solia til LPA.
Dette og DY`s egen avgang flyr nesten vinge mot vinge på lørdager.

DY har egne charterfly for Solia til LPA.
Dette og DY`s egen avgang flyr nesten vinge mot vinge på lørdager.

Praktisk - da kan Norwegian bruke samme slot på to fly! :p

Etter hvert som Norwegian får levert flere 737-800-fly, er jeg sikker på at de vil gå sterkere inn på charter. FlyNordic har delvis hatt suksess med dette, og det er en fin måte å få sikre inntekter på.

Hadde ikke DY en rute til Kos for noen år siden som bl.a var charter fra Gardermoen? Mener ruten gikk om natten hvis jeg ikke husker feil...

Jeg innbiller meg at en charteroperatør kjøpte seter hos DY denne sommersesongen til KGS men er ikke 100% sikker.

Last edited:

Norwegian skal fortsette med avganger til Kos også til sommeren 2009, med omtrent de samme avgangstidene som tidligere: avg. Oslo kl. 22.00, avg. Kos kl. 04.05.

Hvorfor rope på Norwegian som Charterselskap? SAS har relativt god beinplass fremfor disse "sild-i-tønne"setene Norwegian har.

737-400 maskinene til SAS har veldig god beinplass.
SAS -800 maskinene i domestic/charter konfig har omtrent samme beinplass som Norwegian sine -800 synes jeg.
Det er færre seter men er vel annen setetype og forskjellig galley/toalett konfigurasjon.

Last edited:
Back