Jeg skulle bestille et par turer i dag, og kom på at jeg irriterte meg over litt forskjellige ting med SAS og Norwegian.
Hos SAS liker jeg spesielt:
Hos Norwegian liker jeg:
Nå er ikke alt rosenrødt, men alt i alt så synes jeg begge har gode nettløsninger. Selv om Norwegian har flere tillegstjenester å selge, så kunne de med fordel hatt litt enklere skjermbilder og færre valg. SAS har et underlig system for innlogging, selv om det fungerer rimelig greit. Norwegian virker best til å skille interne systemer og brukeropplevelsen, men hvorfor lar de meg kun lagre et kredittkort?
Begge kunne med fordel jobbe mer med mailen de sender ut. SAS sender meg, av uvisse grunner, to mail. Jeg antar dette har med interne systemer å gjøre, for det ser mest ut som formatert utskrift av interne koder.
Norwegian sine kvitteringer, derimot, er mest av alt forvirrende. Avreisedato øverst, men der står det ikke hvor man skal fly til og fra. Det er satt sammen med datoen bookinga er gjort. Og jeg vil gjerne slippe ei side med reklame og "klikk for mer info" på et dokument som er beregnet på utskrift.
Hos SAS liker jeg spesielt:
- Oversiktlig meny for å velge land/by, med logiske standardvalg
- Enkelt å se pris dagen før og etter
- Få valg etter at man har logget inn
- Mulighet for å ha lagret flere kredittkort på profilen
Hos Norwegian liker jeg:
- Oversiktlig skjermbilde for prisvalg
- Lett å endre søkekriterier samtidig som man ser priser
- Usedvanlig rask (og gratis) kvittering på SMS
- Tilleggstjenester er lett å kjøpe, men salget er ikke spesielt påtrengende (med mulig unntak for setereservering)
Nå er ikke alt rosenrødt, men alt i alt så synes jeg begge har gode nettløsninger. Selv om Norwegian har flere tillegstjenester å selge, så kunne de med fordel hatt litt enklere skjermbilder og færre valg. SAS har et underlig system for innlogging, selv om det fungerer rimelig greit. Norwegian virker best til å skille interne systemer og brukeropplevelsen, men hvorfor lar de meg kun lagre et kredittkort?
Begge kunne med fordel jobbe mer med mailen de sender ut. SAS sender meg, av uvisse grunner, to mail. Jeg antar dette har med interne systemer å gjøre, for det ser mest ut som formatert utskrift av interne koder.
Norwegian sine kvitteringer, derimot, er mest av alt forvirrende. Avreisedato øverst, men der står det ikke hvor man skal fly til og fra. Det er satt sammen med datoen bookinga er gjort. Og jeg vil gjerne slippe ei side med reklame og "klikk for mer info" på et dokument som er beregnet på utskrift.