SAS vokser igjen

MD90

ScanFlyer Blue
Pressemelding:

Positiv trafikutveckling för SAS

Under augusti ökade SAS trafik totalt med 7% jämfört med föregående år, samtidigt som inrikestrafiken i Norge trots hård konkurrens stabiliserades. Både totalt och på Norska marknaden steg kabinfaktorn jämfört med samma månad föregående år och totalt var ökningen 2 procentenheter.

Fler och fler resenärer väljer även att resa med SAS flexibla och tidsbesparande produkter Business Class och Economy Extra, vilket speciellt märkts på trafiken från Skandinavien till Asien och USA, och nu även inom Europa.

- Tillväxten inom det europeiska affärsresandet och ökningen i Business Class och Economy Extra är i linje med vår Core SAS strategi. Att vi nu ser en viss återhämtning i den viktiga men hårt pressade norska marknaden signalerar att vår produkt är konkurrenskraftig och tyder på att kärnvärden som punktlighet, enkelhet och service värdesätts av resenärerna, säger Mats Jansson, SAS VD och koncernchef.

Tack var mer välfyllda flygplan ökade snittintäkten (RASK) i juli med cirka 1% jämfört med samma månad 2009. (Snittintäkt redovisas alltid med en månads fördröjning).

Under augusti var SAS världens punktligaste större flygbolag enligt Flightstats.


http://feed.ne.cision.com/wpyfs/00/00/00/00/00/12/22/E2/wkr0005.pdf
 
Trevlig månadsrapport, första gången på länge också som yielden ökade, om än med blygsamma 1%. En vinst på 0,5 miljarder tredje kvartalet är nog ingen omöjlighet. Liket lever!
 
Også QI har haft pænt med pax i august !
Og Yielden stiger, det er vel første gang (og sidste ??) vi ser dette

Udviklingen for august 2010 sammenlignet med august 2009:
• Antallet af egne passagerer steg med 36%.
• Egenkapaciteten (ASK) steg med 36%.
• Egentrafikken (RPK) steg med 33% .
• Load factoren (RPK i forhold til ASK) faldt 2 procentpoint for egen produktion.
Yielden i juli 2010 steg til DKK 0,84 (+11%).

http://files.shareholder.com/downlo...absmeddelelse_17_trafiktal juli-august 10.pdf
 
Flotte greier. Hyggelig at SAS vokser igjen, og veksten kommer uten at det går utover yielden!
For SK er det jo også fint at det er vekst også når man har avgitt produksjon til WF
 
Kjempebra!

Stå på SAS, nå mangler vi bare IC fra OSL - så skal vi se hvem som knuser hvem til slutt! ;)
 
Ja, det ser ut som det er lys i tunnellen! Tror tirsdagstorsken, eller wienerschnitzelen, på Schrøder ikveld smaker bra.
 
Fine tall - særlig gledelig at det er bedring på vei på norsk innenriks. Det har vært klare forbedringer på de andre sektorene de siste månedene, så det er hyggelig at det er tegn til bedring også her. Et grep var jo å kutte startprisen med 100 kr. fra 595 kr. i Sør-Norge og 695 kr. mellom sør og nord til 495/595 kr.
 
Press på lønnsomheten
Yielden, eller gjennomsnittlige trafikkinntekter per betalte passasjerkilometer, falt med 3,4 prosent i juli.

Selskapet venter at endringen i yielden også vil være negativ i august.

SAS skriver at yielden er negativt påvirket av en rutemix-effekt fra relativt sterk utvikling på internakontinentale ruter versus kortdistanseruter, men også som følge av overkapasitet og prispress i enkelte markeder.

I august steg trafikken 7,0 prosent, mens setekapasiteten ble økt med 4,2 prosent sammenlignet med samme periode året tidligere.

.

Vet ikke helt hva dettte betyr i praksis. Om man generer overskudd eller underskudd

http://e24.no/boers-og-finans/article3800308.ece#VG
 
Ikke overskudd, hva er det du prater om ?

Fra diverse medier 11 februar i år:

Norwegian-sjef Bjørn Kjos har grunn til å smile. For mens andre flyselskap sliter, der iblant SAS, kan Norwegian legge frem et årsresultat med et overskudd etter skatt på 446 millioner kroner. Også fjerde kvartal 2009 ble det beste fjerdekvartalet så langt.

Det var visst overskudd i 2007 også:

113 millioner kroner i overskudd for konsernet Norwegian i 2007
Oslo/Fornebu, 14. februar 2008: - Norwegian har fortsatt sin ekspansjon også i 2007. Vi er veldig godt fornøyd med et overskudd på 113 millioner kroner for året. Det har vært mange høydepunkter i løpet av året. Vi har forbedret vårt produkt og gjort reisen enklere for kunden. Det setter de pris på. Vi oppnår en kabinfaktor gjennom året på 80 prosent samtidig som vi øker produksjonen med 30 prosent og har startet 26 nye ruter, sier adm. direktør Bjørn Kjos.
 
Last edited:
<moderator>

Vennligst hold SAS og IC diskusjoner i andre tråder enn en som omhandler SAS sine august tall
</moderator>
 
Flotte greier. Hyggelig at SAS vokser igjen, og veksten kommer uten at det går utover yielden!
For SK er det jo også fint at det er vekst også når man har avgitt produksjon til WF

Hmm, skriver SAS ikke "adjusted yield for Scandinavian Airlines in July
2010 was down by 3.4%" ? Jeg anser dette som en nedgang... Men vi vil få endelig svar da kvartals-tallene ble presentert. Interessant er uansett hvor mye den gråe ulven har tjent.

Ellers viser disse tallene klart tegn til bedring med unntak av Norge, hvor man ikke har noen vekst i en marked som vokser og i Europa, hvor man ikke klarer å holde load-factoren da man øker kapasiteten.

Jeg ser faktisk spent frem til hvordan SAS vil i de kommende måneder fylle ut CoreSAS strategien med innhold slik at det blir klart synlig til oss passagerer. Det kan bare hete enda mer service, frekvens-økninger og kanske en del kapasitets-omlegging.
 
[mod] Ryddet litt i traaden og flyttet diskusjonen om First Securities til egen traad. [/mod]
 
Det gleder også å se at SK i går hadde "årsbeste" i forhold til antall avganger @OSL ~149 tror ikke jeg har sett så mange siden høsten 2008 (?)
osl.png
 
Back
Top