SAS vinterprogram 25/26

Someone

Moderator
Staff member
Medlem
HND ligger inne med en planlagt økning fra 3x til 4x ukentlig fra starten av neste års vinterprogram

https://www.aeroroutes.com/eng/241129-skns25hnd

SAS in the last few days begin to file preliminary schedules for Northern winter 2025/26 season. On Copenhagen – Tokyo Haneda route, the Star Alliance member tentatively files 4 weekly flights during the period of 27OCT25 – 13DEC25, instead of 3 weekly during winter season.
 
Tydelig noen som ikke har fått med seg at SAS ikke lengre er a STAR Alliance member.
 
VIE har jo vært å se på topp 10 listen ut fra CPH fra tid til annen, så bra de åpner den. Men de må vel ha litt frekvens for å være konkuransedyktige?
 
Re: SAS vinterprogram 2025/26

Ja, comeback for VIE og TLV fra CPH. Henholdvis 6x og 3x ukentlig. I tillegg så legges Madeira (1x), Marrakech (2x), Fuerteventura (1x) og Kittilä (2x) til.

Toronto fortsetter inn i vintersesongen (opptil 4x), ditto med flere andre tidligere sommerruter: BEY, BIO, BUD, FLR, KRK, LIS, LYS, MLA, NAP, VCE. Og ja, ser du skryter på seg endel andre og med meg bekjent var vel alle disse tiltenkt som helårsruter, da de ble annonsert for årets sommerprogram: BLL, BUD, ICN, KRK, KRS, MAD, OTP, TKU, WRO.


https://www.sasgroup.net/newsroom/p...-new-routes-and-more-seats-for-winter-travel/

For winter 2025/2026, SAS is expanding its traffic program with six new destinations from its Copenhagen hub: Vienna, Tel Aviv, Marrakech, Madeira, Fuerteventura, and Kittilä. The winter schedule will also feature increased frequencies on existing routes, contributing to a total seat capacity growth of 40%.
 
Rutertider:
SK695 CPH-VIE 07:55-09:35 Dx6 (A20N)
SK696 VIE-CPH 10:15-12:00 Dx6 (A20N)

SK771 CPH-TLV 11:35-17:00 TueThuSun (A20N)
SK772 TLV-CPH 18:00-21:50 TueThuSun (A20N)

SK2267 CPH-FNC 11:25-15:20 Sat (A20N)
SK2268 FNC-CPH 16:10-21:50 Sat (A20N)

SK2641 CPH-FUE 08:35-12:50 Sat (A20N)
SK2642 FUE-CPH 13:40-19:50 Sat (A20N)

SK4262 CPH-KTT 10:55-14:20 Tue (A20N)
SK4262 CPH-KTT 15:30-18:55 Sat (A20N)
SK4263 KTT-CPH 15:05-16:25 Tue (A20N)
SK4263 KTT-CPH 19:40-21:00 Sat (A20N)

RAK ligger ikke ude endnu
 
Last edited:
VIE har jo vært å se på topp 10 listen ut fra CPH fra tid til annen, så bra de åpner den. Men de må vel ha litt frekvens for å være konkuransedyktige?
Jepp, VIE er helt klart den mest åpenbare av disse (såpass åpenbar at jeg sa til familien i påsken at man kunne regne med SK-transport dit for nyttårskonsert faktisk). Tipper VIE i morgenbølgen S25/S26 er en test og at 2x daglig S26 er aktuelt.

Edit: er MCT på CPH 40 min? Isåfall er denne VIE-ruten ganske ubrukelig for oss nordmenn, da 1461 har STA 07:20 i vintersesongen....
 
Last edited:
Jepp, VIE er helt klart den mest åpenbare av disse (såpass åpenbar at jeg sa til familien i påsken at man kunne regne med SK-transport dit for nyttårskonsert faktisk). Tipper VIE i morgenbølgen S25/S26 er en test og at 2x daglig S26 er aktuelt.

Edit: er MCT på CPH 40 min? Isåfall er denne VIE-ruten ganske ubrukelig for oss nordmenn, da 1461 har STA 07:20 i vintersesongen....
MCT er 45 min i CPH
 
Jepp, VIE er helt klart den mest åpenbare av disse (såpass åpenbar at jeg sa til familien i påsken at man kunne regne med SK-transport dit for nyttårskonsert faktisk). Tipper VIE i morgenbølgen S25/S26 er en test og at 2x daglig S26 er aktuelt.

Edit: er MCT på CPH 40 min? Isåfall er denne VIE-ruten ganske ubrukelig for oss nordmenn, da 1461 har STA 07:20 i vintersesongen....

Ankomst kl 12 är väll idealiskt för att komma med på morgonvågen ut, men utan en senare avgång mot VIE tvivlar jag på att de kommer sälja många tur/retur med transfer på CPH…
 
Kan ikke skjønne annet enn at dette har vært pga slots. Når de ikke får med feed fra OSL engang… det kan umulig ha vært ønskelig fra SAS sin side. YYZ 12:50 er vel den tidligste LH-flighten til vinteren, så om de bare hadde pushet VIE 5 min hadde det fungert det. Nei, ikke annet å si enn at dette var snåle greier, bygge global hub og ikke få med feed fra deres største marked på en ny rute: not good
 
Kan ikke skjønne annet enn at dette har vært pga slots. Når de ikke får med feed fra OSL engang… det kan umulig ha vært ønskelig fra SAS sin side. YYZ 12:50 er vel den tidligste LH-flighten til vinteren, så om de bare hadde pushet VIE 5 min hadde det fungert det. Nei, ikke annet å si enn at dette var snåle greier, bygge global hub og ikke få med feed fra deres største marked på en ny rute: not good

Nu er OSL altså ikke SAS største marked. Og mon ikke man arbejder på f.eks. tilpasning af afgang fra OSL til CPH om morgenen....
Til gengæld er det jo glædeligt at man allerede får en masse feed ind på VIE afgangen!
 
Var det ikke snakk om reduksjon fra AC sin side også på den ruten kommende vinter? Det er vel en del transfer til USA via YYZ?
 
Nu er OSL altså ikke SAS største marked. Og mon ikke man arbejder på f.eks. tilpasning af afgang fra OSL til CPH om morgenen....
Til gengæld er det jo glædeligt at man allerede får en masse feed ind på VIE afgangen!
Klar over det, refererte til Norge som helhet (som er det største markedet). De får med feed fra SVG og TRD, men er jo bare padding av schedule som gjør at det ikke går fra BGO og OSL. Det er nok først når de får justert avgangstiden og får lagt på ettermiddagsavganger de får virkelig tak på ruten, men vi får se hva kalkulatoren sier om skyggepris for det når sommer-programmet kommer
 
Ellers er jeg litt usikker hva de mener med dette:

The winter schedule will also feature increased frequencies on existing routes, contributing to a total seat capacity growth of 40%.

Det er jo ikke akkurat sånn at de rent kapasitetsmessig eller markedet, kan ta en 40% økning totalt sett, så mistenker det er en litt alternativ målemetode SAS bruker her.

Forresten er det også flere av disse rutene som nå blir "helårs" som tar en 2 måneders pause fra tidlig januar: OTP, MLA, NAP, OPO, PRN, SVQ.

https://www.aeroroutes.com/eng/250516-sknw25sh
 
Tydelig noen som ikke har fått med seg at SAS ikke lengre er a STAR Alliance member.
De har tydligvis fått med seg skiftet NÅ, fordi i går var SAS tagget under STAR, mens i dag er dem tagget under SkyTeam.
 
Ellers er jeg litt usikker hva de mener med dette:



Det er jo ikke akkurat sånn at de rent kapasitetsmessig eller markedet, kan ta en 40% økning totalt sett, så mistenker det er en litt alternativ målemetode SAS bruker her.

Forresten er det også flere av disse rutene som nå blir "helårs" som tar en 2 måneders pause fra tidlig januar: OTP, MLA, NAP, OPO, PRN, SVQ.

https://www.aeroroutes.com/eng/250516-sknw25sh

Kunne det tænkes at der menes nogle af de ruter som går med mindre fly i dag, såsom Embraer, eller CRJ, som vil blive opgraderet til en airbus?

Kommentar til Malta: Det undre mig at SAS, ikke har haft denne rute i drift, som helårs, de sidste mange år. Normalt bliver ruterne til Malta uden for turismesæsonen, også kaldt for "dealer expressen", idet at der er så forbandede mange onlinecasinoer, og rigtige casinoer, forbundet med netop denne ø. Bare her i Norden, har spilfirmaet "Evoloution gamming", Dusinvis af dealere, som bor og lever på netop Malta. Der der burde være et marked, for helårsbetjening.
 
Back
Top