SAS vinterprogram 24/25

Re: SAS Vinterprogram 2024/2025:

Ja der er lige en enkelt høst måned i 2025 som er i FY26 ;)

Min kommentar gik mere på at SAS har udskudt levereingen. I Q4 FY23 rapporten er de 2 udestående A350 anført til levering i FY25.
I Q1 rapporten FY24 står 1 A350 til levering i FY25 og 1 i FY26.

Hvorfor forklarte du da dette ikke dette i din originale post? :rolleyes:
 
Re: SAS Vinterprogram 2024/2025

SAS sin overgang til SkyTeam kan være noe av årsaken til at selskapet øker så kraftig på BKK i vinter. For mens Star Alliance hadde 20 daglige avganger fra Europa til Bangkok, har SkyTeam bare 2. SAS sin rute til BKK blir derfor et viktig bidrag.

SAS kommer dessuten til å ha ulike avgangstider annenhver dag. Denne flighten har tidligere vært nattflyvning begge veier, men når SAS til vinteren starter opp igjen er det med ulike flytider hver annen dag.

København – Bangkok:
Avgang kl 14:15 tirsdager, torsdager, lørdager og søndager. Ankomst 07:30 neste dag
Avgang kl 23:55 mandager, onsdager og fredager. Ankomst 17:10 neste dag

Bangkok – København
Avgang kl 09:45 mandager, onsdager, fredager og søndager. Ankomst 16:50 samme dag.
Avgang kl 23:50 tirsdager, torsdager, lørdager. Ankomst 06:55 neste dag

https://finalcall.travel/no/sas-oker-til-bangkok-til-vinteren/
 
Re: SAS Vinterprogram 2024/2025

SAS sin overgang til SkyTeam kan være noe av årsaken til at selskapet øker så kraftig på BKK i vinter. For mens Star Alliance hadde 20 daglige avganger fra Europa til Bangkok, har SkyTeam bare 2. SAS sin rute til BKK blir derfor et viktig bidrag.

SAS kommer dessuten til å ha ulike avgangstider annenhver dag. Denne flighten har tidligere vært nattflyvning begge veier, men når SAS til vinteren starter opp igjen er det med ulike flytider hver annen dag.

København – Bangkok:
Avgang kl 14:15 tirsdager, torsdager, lørdager og søndager. Ankomst 07:30 neste dag
Avgang kl 23:55 mandager, onsdager og fredager. Ankomst 17:10 neste dag

Bangkok – København
Avgang kl 09:45 mandager, onsdager, fredager og søndager. Ankomst 16:50 samme dag.
Avgang kl 23:50 tirsdager, torsdager, lørdager. Ankomst 06:55 neste dag

https://finalcall.travel/no/sas-oker-til-bangkok-til-vinteren/
To ulike tider må til for å få det til å gå opp med A350ene, så er mulig dette ble salderingsposten i regnskapet.
 
Re: SAS Vinterprogram 2024/2025

To ulike tider må til for å få det til å gå opp med A350ene, så er mulig dette ble salderingsposten i regnskapet.

Bra at det utnytter flåten sin best mulig fremfor f.eks. å la den stå mange timer på bakken i Bangkok, ser akkurat samme med flere andre f.eks. Austrian som vekselvis har retur på natt og dagtid.
 
Re: SAS Vinterprogram 2024/2025

Bra at det utnytter flåten sin best mulig fremfor f.eks. å la den stå mange timer på bakken i Bangkok

Det endrer ingenting på antall timer maskinen står på tarmac i BKK. Den blir likevel stående 6 timer uansett dagflyvning eller nattflyvning. Men det har nok noe å si for hvordan maskinen slinges med en annen destinasjon ut i fra CPH etter BKK og at SAS nettopp derfor kan betjene BKK daglig forutsatt at det kombineres med dag- og nattflyvninger.
 
Re: SAS Vinterprogram 2024/2025

Det endrer ingenting på antall timer maskinen står på tarmac i BKK. Den blir likevel stående 6 timer uansett dagflyvning eller nattflyvning. Men det har nok noe å si for hvordan maskinen slinges med en annen destinasjon ut i fra CPH etter BKK og at SAS nettopp derfor kan betjene BKK daglig forutsatt at det kombineres med dag- og nattflyvninger.

Da har de fortsatt en god del rom for forbedring, 6 timer på bakken er alt for lenge, burde hvert fall halveres men slik blir det når man har alt for liten sub-flåte.
 
Re: SAS Vinterprogram 2024/2025

Da har de fortsatt en god del rom for forbedring, 6 timer på bakken er alt for lenge, burde hvert fall halveres men slik blir det når man har alt for liten sub-flåte.

Tidene skal 'passe' også, i begge ender, det kan være en utfordring for Østenrutene. Noen ganger kan det være mer økonomisk å la maskinen sitte litt sor å optimalisere feeden i begge retninger. Åpningstider kan også spille inn.
 
Re: SAS Vinterprogram 2024/2025

Tidene skal 'passe' også, i begge ender, det kan være en utfordring for Østenrutene. Noen ganger kan det være mer økonomisk å la maskinen sitte litt sor å optimalisere feeden i begge retninger. Åpningstider kan også spille inn.
Ser vi på "tidlig" avgangen fra CPH (kl 14:15) som har 2 timers bakkestopp i BKK, så når den tilbake til CPH tidsnok til å nå neste BKK avgang som er kl 23:55.
Ellers så går vel også PVG fra CPH om kvelden (uten at jeg har rutetidene for W25 her akkurat nå), som maskinen også kan slinges til.

De 2 ulike tidene har nok som nevnt med å få kabalen og utnyttelsen av den begrensede A350 flåten til å gå opp.
 
Last edited:
Re: SAS Vinterprogram 2024/2025

Det endrer ingenting på antall timer maskinen står på tarmac i BKK. Den blir likevel stående 6 timer uansett dagflyvning eller nattflyvning. Men det har nok noe å si for hvordan maskinen slinges med en annen destinasjon ut i fra CPH etter BKK og at SAS nettopp derfor kan betjene BKK daglig forutsatt at det kombineres med dag- og nattflyvninger.

Nei, kun den sene slingen som står 6t.

Flyet som går midt på dagen fra CPH, returnerer som dagflight etter 2:45 på bakken. Kveldsflighten fra CPH, landet i BKK på sent på ettermiddag og står 6 timer før den returnerer ved midnatt.

Begge deler er helt normalt for europeiske selskaper til Asia. Som LN-MOW er innepå, så skal det passe med både feed og åpningstider, samt et flyprogram er det lite valg.

Lufthansa sin FRA-SIN og MUC-BKK er et gode eksempel på dette samme som sen-flighten til SAS her. De står også lenge i Asia, før de returnerer ved midnatt.

Basert på mange Europeiske flyplasser åpningstider, er det vanskelig dra fra Asia mellom etter klokken 17, og frem til nærmere midnatt. Og skal det bli en dagflight, med noe meningsfull lokalfeed på det Europeiske endel n år man lander betyr det at man i praksis ikke kan fly Sørøst-Asia til Europa med avgang mellom lunsj og midnatt.

Flåteutnyttelse er selvsagt fint, men på longhaul så trumfer feed og yield, dette så det synger etter.
 
Re: SAS Vinterprogram 2024/2025

Ellers så har Aeroroutes lagt ut endringene for langrutene neste vinter W24/25.

https://www.aeroroutes.com/eng/240519-sknw24inc

Ser ut til at man her har gjort mindre til pasninger siden SAS bytter over til SkyTeam ved at man har økt frekvensen/ kapasiteten noe til Delta huber, mens redusert til Uniteds.

For NYC ser det ut (ikke omtalt, men sjekket selv) at kveldsavgangen ryker ved at CPH-JFK/EWR går med 1-2t mellomrom, men det er vel den eneste mulige løsningen nå vel hvis dem ønsker å connections på JFK og muligheten til å slinge EWR maskinen med ARN/ OSL.
 
Re: SAS Vinterprogram 2024/2025

Bangkok er som kjent en lavyield destinasjon for SAS, det var jo derfor de la den ned i 2012 etter over seks tiår. Hadde det passet slyngene til SAS så er jeg ganske sikker på at de hadde hatt avgang fra CPH rundt kl 14 og tidlig ankomst og retur et par timere på morgenen fra BKK hver dag hele uken.

Det er jo ganske mange andre som gjør lignende, f.eks. Air France har gjort det i mange år nå, Swiss har også en lignende variant om noen timer senere.
 
Re: SAS Vinterprogram 2024/2025

Identifiserte økninger:

https://www.aeroroutes.com/eng/240521-sknw24eu

Ukentlig frekvenser (uten å ta hensyn til enkelte reduseringer i perioder)
CPH-Agadir 1-> 2
CPH-Las Palmas 3->5
OSL-Las Palmas 8->9
OSL-Longyerbyen 2->4 (oct-jan). 3->5 (feb-mar)
ARN-Tenerife 1->2

Også får disse rutene det der kaller "notable frequency increases", hva nå det vi si

Copenhagen – Are/Ostersund
Copenhagen – Tromsø
Gothenburg – Lulea
Oslo – Tromsø
Stockholm Arlanda – Are/Ostersund
Stockholm Arlanda – Lulea
Stockholm Arlanda – Tromsø
 
Re: SAS Vinterprogram 2024/2025

SAS justerar lite i sitt LH program och i Europa ökar de på att flyga soltörstande nordbor till södern. Den stora omläggningen av strategin väntar på sig
 
Re: SAS Vinterprogram 2024/2025

SAS justerar lite i sitt LH program och i Europa ökar de på att flyga soltörstande nordbor till södern. Den stora omläggningen av strategin väntar på sig


Nå skal man vel neppe se noen stor omlegging av strategien, som jo er å fly folk til, fra og innen Skandinavia.
 
Re: SAS Vinterprogram 2024/2025

Bangkok er som kjent en lavyield destinasjon for SAS, det var jo derfor de la den ned i 2012 etter over seks tiår. Hadde det passet slyngene til SAS så er jeg ganske sikker på at de hadde hatt avgang fra CPH rundt kl 14 og tidlig ankomst og retur et par timere på morgenen fra BKK hver dag hele uken.

Det er jo ganske mange andre som gjør lignende, f.eks. Air France har gjort det i mange år nå, Swiss har også en lignende variant om noen timer senere.

Men giver god mening med flere flyvninger til BKK. SkyTeam har pt kun 2 ruter til Europa (CDG/AF + AMS/KL) ud af BKK, så SAS vil være den tredje. Giver god basis for at tiltrække nogle ST-loyale FF'ere. Til sammenligning har Star Alliance 2 ruter til Europa ud af BKK.

Edit: Sorry, det var en typo. Mente 2 (men kan godt være det er 13 destinationer).
 
Last edited:
Re: SAS Vinterprogram 2024/2025

Til sammenligning har Star Alliance 2 ruter til Europa ud af BKK.

2 ruter?
Thai Airways alene har 13 ruter fra Bangkok til Europa,
Desuden har Turkish, Swiss, Austrian og Lufthansa (både FRA og MUC) ruter fra fra Bangkok til Europa.
Så jeg får det til 18 ruter i alt.
 
Re: SAS Vinterprogram 2024/2025

2 ruter?
Thai Airways alene har 13 ruter fra Bangkok til Europa,
Desuden har Turkish, Swiss, Austrian og Lufthansa (både FRA og MUC) ruter fra fra Bangkok til Europa.
Så jeg får det til 18 ruter i alt.

Jeg tror innlegget du siterte ble endret. EGB flyer skriver at Star alliance har 20 ruter, mens Skyteam har 2.
 
Re: SAS Vinterprogram 2024/2025

2 ruter?
Thai Airways alene har 13 ruter fra Bangkok til Europa,
Desuden har Turkish, Swiss, Austrian og Lufthansa (både FRA og MUC) ruter fra fra Bangkok til Europa.
Så jeg får det til 18 ruter i alt.

Ser faktisk ut til at LH kun flyr MUC-BKK for tiden, men FRA kommer kanskje tilbake i vinterprogrammet?
 
Re: SAS Vinterprogram 2024/2025

Jeg tror innlegget du siterte ble endret. EGB flyer skriver at Star alliance har 20 ruter, mens Skyteam har 2.

Nå tror jeg du blingser. Det er jeg som skriver i mitt innlegg at Star Alliance hadde 20 daglige avganger fra Europa til Bangkok, mens SkyTeam bare har 2.

EGB flyer skriver at Star alliance har 2 ruter og at Skyteam har 2....uten helt å oppgi hvilket tallgrunnlag han bruker for å regne seg frem til dette;)
 
Last edited:
Back
Top