• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

SAS vil ikke åpne til Dubai fra Osl

MartinL

ScanFlyer Dusty
SAS vil ikke åpne til Dubai fra Osl

SAS startet å fly til Dubai i fjor og har opplevd en stor etterspørsel etter billettene både fra København og Stockholm. For vintersesongen som nå kommer er salget også godt i gang melder SAS.

Flyselskapet flyr tre ganger i uken fra København og Stockholm til Dubai.

http://hangar.no/news/117/ARTICLE/1924/2008-08-20.html

Det var nytt for meg at SAS flyr til Dubai fra Stockholm?
 
Re: SAS vil ikke åpne til Dubai fra Osl

SAS startet å fly til Dubai i fjor og har opplevd en stor etterspørsel etter billettene både fra København og Stockholm. For vintersesongen som nå kommer er salget også godt i gang melder SAS.

Flyselskapet flyr tre ganger i uken fra København og Stockholm til Dubai.

http://hangar.no/news/117/ARTICLE/1924/2008-08-20.html

Det var nytt for meg at SAS flyr til Dubai fra Stockholm?

Jeg tror journalisten uttrykker seg dårlig og mener at Norwegian flyr fra Stockholm. Hele artikkelen var full av flertydigheter.
 
Re: SAS vil ikke åpne til Dubai fra Osl

I SAS sitt vinterprogram er det bare lagt opp til re-åpning av ruten CPH-DXB, og ikke noe ned dit fra Stockholm.

Her har ikke journalisten gjort leksen sin ordentlig....
 
Re: SAS vil ikke åpne til Dubai fra Osl

SAS skal ikke fly denne ruten fra Stockholm, bare tre ganger ukentlig fra København.

Norge er et lite land i forhold til Sverige og Danmark der flytrafikken er mye større.

Vel, det er en sannhet med modifikasjoner. SAS Norge er mye større enn SAS Sverige og SAS Danmark, og nordmenn flyr mer enn både svensker og dansker. Det er reisemønsteret som er forskjellig.
 
Re: SAS vil ikke åpne til Dubai fra Osl

Norge er et lite land i forhold til Sverige og Danmark der flytrafikken er mye større.

Av ytterligere innvendinger mot denne kommentaren; på hvilken måte er Norge et lite land i forhold til Danmark?

BNP?
Innbyggertallet?
FLATEINNHOLD???

En elendig artikkel!
 
Re: SAS vil ikke åpne til Dubai fra Osl

Av ytterligere innvendinger mot denne kommentaren; på hvilken måte er Norge et lite land i forhold til Danmark?

BNP?
Innbyggertallet?
FLATEINNHOLD???

En elendig artikkel!

Jeg tror det må gå på vekt...
 
Re: SAS vil ikke åpne til Dubai fra Osl

Denmark - Population 2008 estimate 5,475,791

Norway - Population 2008 estimate 4,777,100
 
Re: SAS vil ikke åpne til Dubai fra Osl

Se heller på Antall hoder som bor f.eks max 2 timer biltur fra OSL, CPH, ARN osv
 
Re: SAS vil ikke åpne til Dubai fra Osl

Antall innbyggere som ikke bor høyere enn 50m over havet :)
 
Re: SAS vil ikke åpne til Dubai fra Osl

Sagen er vel den at problemet for en lufthavn som OSL netop er at Norge er et stort og svært fremkommeligt land i forhold til DK.

Så som P.A. Viking skriver bliver OSL/Norge den lille i forhold CPH/Danmark hvad ang. personer som bor inden for en radius af 2 timer af pågældende lufthavn. En COWI rapport udarbejder for CPH i starten af 2008 viser at 4.000.000 indbyggere kan nå CPH inden for 2 timer i bil.
 
Re: SAS vil ikke åpne til Dubai fra Osl

Sagen er vel den at problemet for en lufthavn som OSL netop er at Norge er et stort og svært fremkommeligt land i forhold til DK.

Så som P.A. Viking skriver bliver OSL/Norge den lille i forhold CPH/Danmark hvad ang. personer som bor inden for en radius af 2 timer af pågældende lufthavn. En COWI rapport udarbejder for CPH i starten af 2008 viser at 4.000.000 indbyggere kan nå CPH inden for 2 timer i bil.

Er ikke også feed-mulighet relevant i forhold til å vurdere en rutes potensiale? Siden Norge er vanskelig fremkommelig vil veldig mye av nasjonal reise foregå med fly, noe som sikkert ikke er tilfellet for Danmark, og veldig mange reiser via OSL uansett. Det er vel ikke bare reisende som kommer med bil som er relevant (selv om det selvsagt finnes feed-mulighet inn til CPH også), eller er det noe jeg misforstår her?
 
Re: SAS vil ikke åpne til Dubai fra Osl

Feed kan vel like godt være SVg-CPH , TRD-ARN som vil kunne understøtte ruter fra ARN og CPH like godt som en fra OSL (desverre)
 
Re: SAS vil ikke åpne til Dubai fra Osl

Feed kan vel like godt være SVg-CPH , TRD-ARN som vil kunne understøtte ruter fra ARN og CPH like godt som en fra OSL (desverre)

Selvsagt, men distriktet (dvs. Norge utenom de kanskje 4 største byene) vil nok neppe kunne bære feeder ruter til CPH/ARN, men det går fly til OSL "uansett". Det er vel bare SVG, BGO, KRS og TRD i tillegg til OSL som har ruter til CPH/ARN (om man ser bort fra sommerruten fra TOS-ARN)? Potensielle feed pax fra mindre nasjonale destinasjoner mener jeg bør komme i tillegg til de som er i 2 timers kjøreavstand fra OSL (1 million?).

Jeg skal ikke forsøke å argumentere for at OSL har et bedre grunnlag som hub enn CPH, bare at det kanskje er et noe større potensiale for direkteruter fra OSL enn det å evt bare se på antall mulige pax i x antall timers kjøreavstand. I tillegg så betyr selvsagt reisemønster en del, men det er kanskje ikke så store forskjeller mellom Norge og Danmark på utenlandsreiser?
 
Last edited:
Re: SAS vil ikke åpne til Dubai fra Osl

Feed kan vel like godt være SVg-CPH , TRD-ARN som vil kunne understøtte ruter fra ARN og CPH like godt som en fra OSL (desverre)

Korrekt! For oss som bor i sentrale strøk er TRD en naturlig mellomlanding på turen. Om vi fortsetter til OSL, CPH, ARN eller AMS er egentlig ikke nøye bare reisen unngår for lang tid i transit.

E!
 
Back
Top